شناسهٔ خبر: 50992 - سرویس دیگر رسانه ها

فضای مجازی از اولویت های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در جلسه مشترک با مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی داده کاوی دانشگاه علم و صنعت گفت: فضای مجازی از اولویت های حوزه فناوری اطلاعات این پژوهشگاه است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جلسه مشترک رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به همراه مدیران فن آوری اطلاعات این پژوهشگاه با مدیر آزمایشگاه داده کاوی دانشگاه علم و صنعت، برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام و المسلمین لک‌زایی، معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حمایت از حوزه فناوری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را یک اصل در مدیریت کنونی دانست و گفت: ورود به دنیای فضای مجازی و استفاده حداکثری از ظرفیت این حوزه، از اولویت‌های حوزه فناوری اطلاعات پژوهشگاه می‌باشد.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: تعامل با سایر بخش‎های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مراکز حوزوی داخلی و خارجی می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد، که ما در حال حاضر به دنبال هم‌افزایی در این زمینه بوده و آمادگی خود را برای امضای تفاهم‌نامه و در اختیار قرار دادن داده‌های مورد نیاز اعلام می‌نماییم.

میرعرب مدیر گروه اشاعه اطلاعات پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، با بیان توضیحاتی در رابطه با محصولات پیاده‌سازی شده توسط ظرفیت‌های داخلی فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دو هدف مهم تشکیل این جلسه را استفاده از ظرفیت‌های بیرونی حوزه فناوری اطلاعات و اخذ راهنمایی نسبت به محصولات موجود جهت توسعه و بهینه‌سازی آن‌ها بیان کرد.

وی دوفصلنامه الکترونیکی "مدیریت دانش اسلامی" را یکی از زمینه‌های تبادل دانش بین پژوهشگاه و دانشگاه، در حوزه فناوری اطلاعات دانست ادامه داد: استفاده از پایگاه های داده موجود اعم از اصطلاح‌نامه علوم اسلامی، پرتال قرآن و سایر پایگاه‌ها، نقطه خوبی برای آغاز این همکاری است.

در ادامه، پهلوانی، رئیس اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ضمن معرفی ساختار فناوری اطلاعات پژوهشگاه گفت: استفاده از ظرفیت‌های غنی داده‌ای، در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را بستری مناسب برای این تعامل می‌باشد.

در بخش دیگر، مینایی، مدیر مسئول آزمایشگاه تحقیقاتی داده کاوی دانشگاه علم و صنعت ایران، ضمن ابراز خرسندی از شرایط موجود فناوری اطلاعات در پژوهشگاه، رویکرد و نگاه مدیریتی فعلی در پژوهشگاه را زمینه‌ای مناسب برای تعامل در حوزه‌های فناورانه دانست و تصریح کرد: استفاده از تکنولوژی‎های روز دنیا همانند داده کاوی و متن کاوی جهت بهره‎بردای ظرفیت غنی داده‎ای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، می‌تواند در برخی مسائل راه‌گشای نظام نیز باشد، مانند مرکز ملی پاسخگویی به شبهات یکی از مراکز بسیار مهمی است که با تحلیل داده‌های آن می‌توان بسیاری از شبهات را برطرف نمود و بستری مناسب را برای پاسخگویی در حوزه علوم اسلامی فراهم کرد.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران، همچنین پرداختن به مباحث نظری مانند یادگیری عمیق، شبکه‌های عصبی، ترجمه ماشینی، خلاصه‌سازی و درک انتزاعی متن و ... توسط ماشین را در آینده برای بالابردن سطح علمی حوزه فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بسیار مناسب ارزیابی نمود.

مینایی، اشاعه اطلاعات در بسترهایی همچون شبکه‌های اجتماعی را یکی از ابزارها و بسترهای مناسب برای تبادل در سطح بین اللملی دانست و ادامه داد: بهره‌برداری از مدیاهای تعاملی که می‌تواند اثربخشی فزاینده‌ای در جهان کنونی ایجاد نماید، از نیازهایی است نگاه عمیق‎تری را می‌طلبد.