شناسهٔ خبر: 51039 - سرویس دیگر رسانه ها

دومین دفتر از مجموعه غزل‌های انتظار منتشر شد

دومین دفتر از غزل‌های انتظار با کوشش رحیم زریان و با عنوان «آخرین غزل» منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ انتشارات هزاره ققنوس دومین دفتر از مجموعه غزل‌های انتظار را با عنوان «آخرین غزل» را به کوشش رحیم زریان منتشر کرد.

این کتاب که پیش از این دفتر نخست از آن در سال ۱۳۹۰ منتشر شده بود، در این مجلد۱۵۶ غزل از شاعران معاصر را با همت رحیم زریان که همه با موضوع انتظار سروده شده است در خود گردآوری کرده است.

این کتاب همچنین مقدمه‌ای از محمد رضا سنگری و حجت‌الاسلام زکریا اخلاقی را نیز در بر دارد. در بخشی از مقدمه محمد رضا سنگری بر این کتاب آمده است: شعر انتظار گذشته، در مفهومی که امروز از اینگونه شعر می‌فهمیم در گذشته بسیار نادر و کمیاب است. در سروده‌های قرن ششم و هفتم و هشتم، گاه گاه اشاراتی به نام مهدی(عج) و در کنار آن به فتنه دجال و به ندرت به عدالت و انصاف و آرامشی در عصر ظهور می‌شود، شده است اما آن قدر اندک و در حاشیه است که نمی‌توان نمونه‌ای مستقل و تام در این زمینه یافت. البته غزل‌های حافظ در این میان استثنا است و او به آشکار و اشارت به نام و موضوع انتظار پرداخته است و غزل‌هایی مستقل در این باب دارد.

وی همچنین موضوعاتی مانند شکست بن‌بست‌های فکری، روحی و اقتصادی، انتظار و بی‌تابی و شوق رویت، شکوه و اعتراض به ظلم و بیدا در جهان، پیوند میان عاشورا و شهید و شهادت با ظهور، ترسیم مسئولیت و تعهد منتظران در عصر غیبت را ویژگی‌های شعر ظهور عنوان کرده است.

همچنین زکریا اخلاقی نیز در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب می‌نویسد: شعر مهدوی یکی از شاخه‌های با طراوت و پربار شجره طیبه شعر آیینی است و شعر آیینی در ادبیات پارسی سابقه‌ای به قدمت خود شعر دارد. شعر برخواسته از شعور شاعر است و شعور انسانی شاعر نمی‌تواند بر این حقیقت درخشان چشم ببندد و از کنار آن بی‌توجه بگذرد. از پیشینیان ما آنها که در امر دین زبان گشوده‌اند، از مهدی نیز کاه به صراحت و گاه به کنایت سخن گفته‌اند. اگرچه نخستین اشاره‌ها به نام مبارک مهدی را باید در آثار اوایل قرن پنجم جستجو کرد اما این عقیده روشن از آغاز تا به امروز بیش از هزار سال است که با شعر پارسی همراه بوده است و یکی از چان مایه‌های شاعران دین باور ما به شمار می‌آمده است.

این دفتر شعر را انتشارات هزاره ققنوس با قیمت ۲۲۵۰۰ تومان منتشر کرده است.