شناسهٔ خبر: 51051 - سرویس دیگر رسانه ها

انتخاب نامزدهای اولیه جایزه کتاب آلمان

با انتشار فهرست اولیه جایزه کتاب آلمان، ۲۰ رمان در رقابت برای کسب این جایزه معتبر آلمانی زبان در سال ۲۰۱۷ معرفی شدند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نامزدهای جایزه کتاب آلمان ۲۰۱۷ انتخاب و معرفی شدند.

هیات داوران ۲۰ رمان را در فهرست اولیه این رقابت جای دادند. از زمانی که زمان ارسال درخواست ورود به این رقابت به پایان رسید هیات هفت نفره داوران ۱۷۴ کتاب از ۱۰۶ ناشر آلمانی زبان از آلمان، اتریش و سوییس را که در فاصله اکتبر ۲۰۱۶ تا ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۷ منتشر شده یا خواهند شد مورد بررسی قرار دادند.

کاتیا گاسر سخنگوی گروه داوران با انتشار بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد:  گسترش جهان ما یکی از مهمترین ظرفیت‌های ادبیات است و این به ویژه در زمان‌هایی اهمیت خاص می‌یابد که چشم‌انداز آینده به طور فزاینده‌ای محدود می‌شود. فهرست اولیه سال ۲۰۱۷ نشان‌گر تلاش برای منعکس کردن تنوع  چشم‌انداز ادبیات آلمانی‌زبان در حال حاضر است. کتاب‌های حاضر در فهرست اولیه نیز شامل پاسخ ادبی به زندگی و وضعیت جهان و انسان است: سیاسی ، سنتی همان قدر که متمرکز بر زبان و ریسک‌پذیری است، منطبق بر موجی شاعرانه همانطور که متمرکز بر نثری واقع‌گرایانه است. آنچه در همه این کتاب‌ها مشترک است، این است که همه آنها به نوعی هیات داوران را تحت تاثیر قرار داده‌اند، و با بیان خود احساس آنها را به غلیان درآورده‌اند. شاید کتاب‌های حاضر در فهرست اولیه ۲۰۱۷ نگاه ما را نسبت به جهان بار دیگر گسترده‌تر کند.

نامزدهای حاضر در این فهرست عبارتند از:

میرکو بونی برای «نورهایی مثل روز»

گرهارد فاکنر برای «رومئو یا ژولیت»

فرانتس اوبل برای «قایق مدوزا»

مونیکا هلفر برای «به من نگاه کن وقتی با تو حرف می‌زنم!»

کریستوفر هوتکر برای «سال زنان»

توماس لر برای «خورشید در حال خوابیدن»

یوناس لوشر برای «قدرت»

رابرت مناسه برای «پایتخت»

بریجیت مولر-ویلند برای «برف جاری»

یاکوب نولت برای «توانایی‌های وحشتناک»

ماریون پوشمان برای «جزایر درد»

کرستین پرایووس برای «به سوی اونکالو»

رابرت پروسر برای «فانتوم‌ها»

سون رگنر برای «خیابان وارنر»

ساشا ماریانا سالزمن برای «بیرون از او»

اینگو شولتزه برای «پیتر هولتس»

مایلم ویلدنهاین برای «ترانه‌های پری‌های دریایی»

جولیا ولف برای «والتر نوواک درازکشیده می‌ماند»

کریستین وونایک برای «کیتی»

فریدون زایموغلو برای «مسیحی»

اعضای گروه داوری امسال این رقابت متشکل از کاتیا گاسر، سیلکه بل از رادیو برمن، مارا دلیوس از نشریه «دی ولت»، کریستین دونکر از «آتورن بوخ‌هندلونگ برلین»، ماریا گازتی از «کاسا دی گوته از رم»، توبیاس لمکول منتقد مستقل از برلین و لوتار شرودر از «راینیشر پست» هستند.

جایزه کتاب آلمان از سال ۲۰۰۵ از سوی اتحادیه بورس ناشران و کتابفروشان اهدا می‌شود. این رقابت امسال نیز به روال چند سال گذشته در نخستین دور آن ۱۵ آگوست (۲۵ مرداد) فهرست اولیه نامزدهایش شامل ۲۰ نام را منتشر کرد.  ۱۲ سپتامبر (۲۲ شهریور) فهرست نهایی شامل نام ۶ اثر منتشر می‌شود و در نهایت ۸ اکتبر (۱۷ مهر) اثر برنده معرفی می‌شود.

معرفی نام اثر برگزیده و اهدای جایزه‌ای ۲۵ هزار یورویی به آن قطعا با توجه ویژه مطبوعات همراه است. به هر یک از پنج اثر دیگر راه یافته به فهرست نهایی نیز مبلغ دو هزار و ۵۰۰ یورو اختصاص داده می‌شود. این جایزه علاوه بر شهرتی است که به عنوان نامزد این جایزه نصیب آن‌ها می‌شود.