شناسهٔ خبر: 5114 - سرویس آرشیو

بهاالدین خرمشاهی:

«شرح شوق» جامع ترین شرح ادبی موجود است

«شرح شوق» جامع ترین شرح ادبی موجود است کتاب «شرح شوق» به تازگی به قلم دکتر سعید حمیدیان در شرح و تحلیل اشعار حافظ در پنج جلد منتشر شده است. با حضور بهاءالدین خرمشاهی، نصرالله پورجوادی، کامران فانی و نویسنده کتاب مورد نقد و بررسی قرار گرفت.<br />

به گزارش خبرنگار فرهنگ امروز، نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت به نقد و بررسی کتاب «شرح شوق»  اختصاص یافت.
کتاب «شرح شوق» که به تازگی به قلم دکتر سعید حمیدیان در شرح و تحلیل اشعار حافظ در پنج جلد منتشر شده است با حضور بهاءالدین خرمشاهی، نصرالله پورجوادی، کامران فانی و نویسنده این کتاب مورد نقد و بررسی قرار گرفت.


نصرالله پورجوادی در نقد این کتاب گفت: این کتاب آنقدر جامع و کامل است که بنظر می رسد باید به این پرداخت که در مواردی فراتر از انتظار خواننده به مطلبی پرداخته شده است و این یک اشکال است. بعنوان مثال در موضوع حلاج، یک مقاله چند صفحه ای به این شخصیت اختصاص یافته اشت.

وی در مورد منایع مورد استناد این کتاب نیز گفت: منابع این کتاب بسیار کامل و جامع است اما در مواردی نیز مطالب به منابع دست دوم استناد شده است.
پورجوادی با اشاره به اینکه برخی افراد شیفته حافظ هستند و در داوری ها با تعصب قضاوت می کنند افزود: حمیدیان در

برخی افراد شیفته حافظ هستند و در داوری ها با تعصب قضاوت می کنند اما حمیدیان انصاف را رعایت کرده است.

 

داوری ها انصاف را رعایت کرده است.
 
بهاءالدین خرمشاهی کتاب شرح شوق را جامع ترین شرح ادبی دانست و گفت: من از دیدن این شرح واقعا حالم خوب شد. وی افزود: قوت ادبی این کتاب بیش از هر جنبه دیگر آن است. این شرح، لغوی زبانی است.

او درباره منابع مورد استفاده در این کتاب گفت: حمیدیان عمده مطالبی که درباره حافظ نوشته شده است را خوانده و من حیرانم که چطور به همه منابع دست یافته است و در جای درست از آنها استفاده کرده است.
 
کامران فانی، دیگر سخنران این نشست نیز با اشاره به اینکه حافظ در سطح جهانی شناخته شده است خاطر نشان کرد: چون در شعر زبان مهم است یک شاعر به سختی می تواند جهانی شود.
وی ویژگی شرح شوق را مفصل بودن آن دانست و گفت: چیزی که در دیوان حافظ مهم است سمبل ها هستند که در این کتاب بخوبی به این موضوع پرداخته شده است.