شناسهٔ خبر: 51188 - سرویس دیگر رسانه ها

افزایش ۲۰ درصدی متقاضیان تحصیل در دانشگاه آزاد

رئیس هیات موسس و هیات امنا دانشگاه آزاد از افزایش ۲۰ درصدی داوطلبان آزمون سراسری سال۹۶ متقاضی تحصیل در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علی اکبر ولایتی در اولین بازدید خود از دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه این دانشگاه از سه بخش دانشگاه، آزاد و اسلامی تشکیل شده است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است که در نوع خود بی نظیر است.

وی به ضرورت تاسیس این دانشگاه اشاره و آن را پاسخ به برآوردن نیاز مردم به تحصیلات عالیه عنوان کرد و افزود: اکنون یک و نیم میلیون دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند و تعداد فارغ التحصیلان این دانشگاه حدود ۵ میلیون نفر است. ۷۰ هزار استاد تمام وقت و پاره وقت و حدود ۴۰ هزار کارمند در این خانواده بزرگ علمی آموزشی در خدمت آموزش عالی هستند و باید با برنامه ریزی دقیق برای بهره مندی همه این ظرفیت ها گام برداشت.

رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد با بیان اینکه تعداد دانشجویان کشور در آستانه انقلاب اسلامی به ۲۰۰ هزار نفر هم نمی رسید، تصریح کرد: اکنون این تعداد ۲۰ برابر شده اما این امر طبیعی است که در برخی از رشته ها صندلی خالی داریم و متقاضیان برخی رشته ها چندین برابر ظرفیت دانشگاه است.

ولایتی با اشاره به افزایش متقاضیان رشته های علوم تجربی، اظهار کرد: در کنکور سراسری امسال شاهد بودیم از مجموع ۹۰۰ هزار داوطلب، ۷۰۰ هزار نفر خواهان شرکت در رشته تجربی هستند و این نیاز سبب می‌شود تا دانشگاه در این بخش توسعه یابد.

وی با تاکید بر اینکه نباید  در این دانشگاه قید و بندهای دست و پا گیری که مانع پیشرفت می شود، وجود داشته باشد، اظهار داشت: این دانشگاه متعلق به نظام و همه مردم است چراکه هزینه اش را مردم به طور مستقیم از طریق شهریه می دهند و یا اینکه برخی از امکانات آن بوسیله نظام در اختیار دانشگاه قرار گرفته است.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه این دانشگاه ملک خصوصی نیست، گفت: رسیدن به جایگاه ویژه و درخور شان این دانشگاه از مطالبات مقام معظم رهبری است به طوری که در رقابت درست حرکت دقیق و رو به رشدی را داشته باشد و همه علاقه مند  ورود به این دانشگاه باشند.

ولایتی از افزایش ۲۰ درصدی شرکت کنندگان دانشگاه آزاد در کنکور سراسری سال جاری خبر داد و گفت: مردم احساس کردند یک اراده ای وجود دارد که نقطه شروع آن مقام معظم رهبری است، بنابراین باید این دانشگاه به موفقیت ها و پیشرفت های علمی دست یابد.

وی در خصوص برخی شرایط و وضعیت فرهنگی دانشگاه گفت: دانشگاه آزاد با حمایت امام (ره) تاسیس شد و در ابتدا اعضای سه قوه اعضای هیات موسس آن بودند، بنابراین این مجموعه عظیم با پسوند اسلامی به لحاظ فرهنگی باید با دقت و پیش رو حرکت کند.

رئیس هیات موسس و هیات امنا دانشگاه آزاد از انتخاب دکتر ملک نژاد به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد اظهار خرسندی کرد و خواستار جهت گیری علمی این دانشگاه در خراسان و مشهد، رونق فرهنگ انقلابی و اسلامی و کاربردی شدن پژوهشها در این دانشگاه شد.

ولایتی کاربردی شدن پژوهش ها را مقدمه اقتصاد دانش محور خواند و گفت: امروز صنعت در دنیا مبتنی بر پژوهش است و می تواند نیازهای روزافزون جامعه را پاسخگو باشد.

وی در خصوص تیم جدید مدیریتی دانشگاه آزاد اظهار داشت: همه این افراد از سابقه دانشگاهی، اجرایی و مدیریتی مناسب و سطح بالا در کشور برخوردارند وامیدواریم علم را در درجه ای برسانیم که ایران استحقاق آن را دارد.