شناسهٔ خبر: 51235 - سرویس دیگر رسانه ها

دولتی که در بحرانی‌ترین شرایط سیاسی شکل گرفت

کتاب «دولت‌های شهید رجایی، شهید باهنر و آیت‌الله مهدوی‌کنی» تالیف سجاد راعی گلوجه به بررسی دولتی می‌پردازد که در بحرانی‌ترین شرایط سیاسی کشور شکل گرفتند.

دولتی که در بحرانی‌ترین شرایط سیاسی شکل گرفت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  کتاب «دولت‌های شهید رجایی، شهید باهنر و آیت‌الله مهدوی‌کنی» تالیف سجاد راعی گلوجه از سوی این مرکز منتشر شد.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی در مقدمه کتاب نوشته است: «انقلاب اسلامی ایران در فرایند تکوین و تثبیت خود مراحل بسیار پرمخاطره ای را پشت سر نهاد. یکی از این مراحل دولت سازی انقلابی و مکتبی بود که در زمان خود ضرورت زیادی برای نظام نوپای اسلامی داشت. دولت‌های مکتبی رجایی باهنر و مهدوی‌کنی که در بحرانی‌ترین شرایط سیاسی کشور شکل گرفتند، با گام‌های محکم و استوار و با نثار جان به مطالبات انقلابی مردم پاسخ مثبت دادند و در عین حال با ارئه کارنامه درخشان در ان شرایط نا مساعد سیاسی، الگوهای بسیار زنده‌ای از خود به یادگار گذاشتند. شعار ان روز دولت‌های مذکور تشکیل دولت مکتبی انقلابی و جوان بود.»

همچنین در پیش‌گفتار کتاب آمده است: «علت انتخاب این موضوع، اهمیت آن در تاریخ دوران پس از پیروزی انقلاب اسلانمی و نبود منبعی مستند برای مطالعه و آگاهی از تاریخ این دوره، مهم می‌باشد. دلیل دیگر این است دولت‌های شهید رجایی و باهنر و به پیروی از آن دولت آیت‌الله مهدوی‌کنی به عنوان دولت‌های آرمانی انقلاب و دولت‌های عدالت‌محور و مردم‌گرا معروف شدند و پژوهشگران و علاقه‌مندان و مردم درصدد شناخت صحیح و دقیق برنامه‌ها و کارنامه‌های آن دولت‌ها هستند در حالی که منابع مستند و کافی در دسترس نیست.»

کتاب حاضر در سه بخش به بررسی و تحلیل دولت‌های رجایی و باهنر ومهدوی کنی می‌پردازد. در فصل نخست این کتاب روند و ساختار دولت شهید رجایی تا برنامه‌ها و خط مشی آن و چگونگی تعامل با رهبری انقلاب، در فصل دوم کارنامه دولت شهیدرجایی از نخست‌وزیری تا وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط و سیاست خارجی دولت شهید رجایی و در فصل سوم و اخر دولت‌های شهید باهنر و آیت‌الله مهدوی‌کنی مورد برسی و تحلیل قرار گرفته است.

کتاب «دولت‌های شهید رجایی، شهید باهنر و آیت‌الله مهدوی‌کنی» در شمارگان 2000 نسخه روانه بازار نشر شده است.