شناسهٔ خبر: 51388 - سرویس دیگر رسانه ها

جان اشبری از بزرگ‌ترین شاعران قرن بیستم درگذشت

جان اشبری شاعر نامدارآمریکایی که به عنوان یکی از بزرگترین شاعران قرن بیستم شناخته می‌شد، در ۹۰ سالگی چشم از جهان فروبست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جان اشبری در نخستین ساعات روز  یکشنبه در خانه‌اش در هادسن از دنیا رفت. او هنگام مرگ ۹۰ سال داشت.

وی که برای بازی با کلمات، طنز، مدرنیسمی که بین فصاحتی عمیق و سخنان روزمره در رفت‌و آمد بود و نیز استفاده خیره کننده از کنایه‌های ادبی و احساسات تاثیرگذار در اشعارش شناخته می‌شد اولین شاعر زنده‌ای بود که مجموعه آثارش توسط کتابخانه آمریکا منتشر شد.

او تقریبا تمامی جوایز شعر آمریکا را در کارنامه داشت که جایزه پولیتزر، جایزه کتاب ملی، جایزه شاعران جوان ییل و جایزه مک آرتور در سال ۱۹۸۵ از جمله آنها بود.

اشبری وقتی جایزه مک‌آرتور را دریافت کرد ۵۸ ساله بود.

وی سال ۱۹۲۷ نزدیک راچستر نیویورک متولد شده بود و فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد بود.

او کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه کلمبیا در سال ۱۹۵۱ دریافت کرد و سال ۱۹۵۶ دبیلو. اچ اودن شاعر مشهور کتاب شعر اشبری با عنوان «برخی درختان» را در میان کتاب‌های شعر جوانان دانشگاه ییل جای داد.

نشان لژیون دنور در سال ۲۰۰۲ از جوایز بین‌المللی وی است که ازسوی دولت فرانسه به اشبری اهدا شد. وی سال ۲۰۱۲ نیز از جمله چهره‌های سال بود که مدال افتخار آمریکا را از باراک اوباما دریافت کرد.

وی که برنده جایزه معتبر شعر راث لیلی به ارزش ۱۰۰ هزار دلار نیز شده بود، هر سال به عنوان یکی از شانس‌های دریافت جایزه ادبی نوبل از کشور آمریکا مطرح بود.