شناسهٔ خبر: 51408 - سرویس دیگر رسانه ها

مدیران باید به ناتوانی خود در مدیریت فرهنگی آگاه شوند

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخی از مدیران کشور باید آگاه شوند که دانایی لازم برای ارزیابی عملکرد خود ندارند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع تهاجم فرهنگی و اتخاذ موضع تهاجمی در برابر تهاجم فرهنگی با حضور حسن بنیانیان رئیس کمیسیون فرهنگی و پیوست نگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

بنیانیان در ابتدای این برنامه گفت: در شرایط موجود از جهانی شدن، جهانی سازی، تهاجم فرهنگی و اشتباهات خودمان نسبت به فرهنگ آسیب می بینیم و این عوامل یکدیگر را به صورت هم افزایی تشدید می کنند و معضلات فرهنگی و به دنبال آن مشکلات اقتصادی را به فعلیت می رسانند.

وی افزود: همه این موارد از گذشته دور وجود داشته است زیرا انسان ها همواره در تعامل بوده اند و در دوره جدید تکنولوژی این تعاملات را به شکل تصاعدی گسترش داده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: از آنجایی که ما دچار خودباختگی نسبت به غرب شده ایم دوست داریم خوب و بد را از آنها تقلید کنیم و متاسفانه در این خصوص موارد بد را با سرعت و علاقه بیشتری پیگیری می کنیم.

بنیانیان با بیان اینکه نشناختن فرهنگ بیگانه نخستین آسیب تهاجم فرهنگی است، گفت: کشورهای عصر حاضر به این نتیجه رسیده اند که در جهانی سازی برای آنکه بتوان سلطه سیاسی خود را افزایش داد و از نظر اقتصادی پیشرفت نمود باید فرهنگ خود را منتقل کرد. به عنوان مثال مردم با دیدن فیلم کره ای به خریدن کالای تولید این کشور علاقه مند می شوند.

وی به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «فرهنگ هویت و روح مملکت است» اشاره کرد و گفت: سیاست و اقتصاد باید ذیل فرهنگ باشد و ایشان دو بار تا کنون تاکید کرده اند که مدیران برای هر تصمیم فرهنگی پیوست فرهنگی تعیین کنند یعنی افعال و فرصت های فرهنگی را بشناسند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: اگر این نهضت در جامعه ایجاد شود بی شک توجه همه مدیران به این مباحث جلب می شود و مدیران آگاه می شوند که دانایی لازم برای ارزیابی فرهنگی عملکرد خود ندارند و باید از مشاوران توانا از حوزه و دانشگاه استفاده کنند تا تصمیمات آنها را در جهت تحول فرهنگی کشور پیش ببرد.

بنیانیان اظهار امیدواری کرد کشور ما با اشاعه این نهضت از این انفعال فرهنگی خارج می شود و حتی به گفته دینمان می تواند حالت تهاجمی به دشمن پیدا کند و آسیب ها  و تهدیدات را از خود دور کند.