شناسهٔ خبر: 51443 - سرویس دیگر رسانه ها

نهمین جشن سینمای مستند ایران برگزار شد/ معرفی برگزیدگان

نهمین جشن مستقل سینمای مستند که ریاست آن را سام کلانتری برعهده دارد، برگزار شد و برترین های سینمای مستند در بخش های مختلف معرفی شدند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نهمین جشن مستقل سینمای مستند به ریاست سام کلانتری عصر امروز شنبه ۱۸ شهریور ماه در تالار مرکزی همایش کتابخانه ملی برگزار شد.

رویا نونهالی و رامین حیدری فاروقی اجرای این مراسم را برعهده داشتند.

هارون یشایایی رییس نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران به عنوان یکی از سخنرانان مراسم گفت: امسال با علاقه و اطمینان بیشتری کار را شروع کردیم و همه عوامل خانه سینما صادقانه تمام تلاش خود را برای برپایی بهتر این جشن ها کردند.

وی با اشاره به اینکه چند سالی است که به عرصه سینمای مستند آمده و این حوزه برایش معنای دیگر پیدا کرده است، بیان کرد: از گذشته های دور به این سینما توجه می شد اما این روزها جوانان با استعداد بیشتری وارد سینما شده اند و از تکنولوژی روز استفاده می کنند. به این جوانان یادآور می شوم سینمای مستند ما پیشینه درخشانی در ثبت تاریخ ایران داشته است.

به گفته وی، مستندسازان می توانند از نمایش آثار خود با توجه به کیفیت آثار کسب درآمد کنند.

در ادامه مراسم حسن نقاشی و مینا مشهدی روی صحنه آمدند تا جایزه بخش صدا را اهدا کنند که تندیس شیر ایرانی بخش بهترین صدا به حسن شبانکاره صادق داوری برای فیلم آقای هرتز اهدا شد.

کریستف رضاعی تندیس شیر ایرانی بهترین موسیقی را به امید فتح الهی برای فیلم آلاله اهدا کرد.

تندیس شیر ایرانی بهترین تدوین به مهدی جبین شناس برای فیلم متهمین دایره بیستم اهدا شد. این جایزه را پژمان مظاهری پور و مریم حق پناه زوج مستندساز اهدا کردند. مظاهری پور در سخنانی گفت: انجمن صنفی کارگری کارگردانان سینمای مستند جای تمام مستندسازان ایران است و هیچ محدودیتی برای ورود کارگردانان مستندی که معیشتشان مستندسازی است نداشته و ندارد و نخواهد داشت.

محمد جعفری و آذر مهرابی تندیس شیر ایرانی بهترین فیلمبرداری را به صادق سوری برای فیلم همجا تقدیم کردند.

ارد عطارپور تجلیل شد

بزرگداشت ارد عطارپور بخش بعدی این جشن بود که به همین مناسبت فیلم کوتاهی به نمایش گذاشته شد. با حضور ارد عطارپور روی صحنه قطعه ای موسیقی به صورت زنده اجرا شد. همچنین خسرو سینایی روی صحنه آمد تا تندیس شیر ایرانی را به ارد عطارپور تقدیم کرد.

خسرو سینایی در سخنانی گفت: چند شب پیش انجمن فیلم کوتاه از من دعوت کرد تا در جشن شان صحبت کنم و در آن مراسم خطاب به مدیران حاضر در جشن مواردی را تاکید کردم. آن شب تندیس ایسفا را به امیر نادری که دور از وطن است اهدا کردیم و یادآور می شوم که نادری جزو بهترین فیلمسازان ما بود که متاسفانه در ایران نیست. می خواهم به جوانان بگویم خارج از ایران چیزی نیست، فرهنگ و وطن ما به شما جوانان نیاز دارد.

وی افزود: من دانشجویان بسیاری داشتم اما اگر بگویند نام چند نفر از شاگردانت را بگو حتما یکی از آنها ارد عطارپور است.

عطارپور نیز بیان کرد: از همه شما به خاطر این مراسم تشکر می کنم و خوشحالم که این تندیس را از استاد و معلم خود خسرو سینایی دریافت می کنم.

محمد تهامی نژاد تندیس شیر ایرانی بهترین پژوهش را به مازیار مشتاق گوهری برای فیلم زیمل بلوچستان اهدا کرد.

در ادامه مراسم حیدری فاروقی مجری مراسم تاکید کرد: هیات داوران اعلام کردند که فیلم های کوتاه مستند شایسته دریافت تندیس شیر ایرانی نبودند و در این بخش تنها دیپلم افتخار اهدا می شود.

منوچهر طیاب در این بخش روی صحنه آمد و گفت: این جشن مانند یک رویای خوش است که بعد از ۴۰ سال به واقعیت پیوسته است. کارگردانان مستند در آن سال ها به سختی و سماجت این سینما را جلو بردند.

وی دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم کوتاه مستند را به فاطمه موسوی برای فیلن میراث من آواز اهدا کرد.

موسوی گفت: من تلاش بسیاری برای این مستند کردم اما لالایی مادربزرگ ها بیش از هر چیز به من کمک کرد.

همچنین دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه مستند به معصومه نورمحمدی برای مستند سوزنگرد اهدا شد.

تجلیل از رضا تیموری فیلمبردار سینمای مستند

در بخش بزرگداشت رضا تیموری از جمله فیلمبرداران حوزه مستند، ارد عطارپور روی صحنه آمد و تندیس شیر ایرانی به این فیلمبردار اهدا شد.

عطارپود گفت: سال هاست با رضا تیموری همکاری می کنم. وی یکی از پرکارترین، شریف ترین و چیره دست ترین فیلمبرداران سینمای مستند است.

فرشته طائرپور و هارون یشایایی تندیس شیر ایرانی بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند را به مهدی قنواتی برای فیلم همجا تقدیم کردند.

قنواتی بیان کرد: من از ۸۰۰ شیرسنگی عکس گرفته ام و امسال احساس غرور می کنم که این تندیس را گرفتم.

تندیس شیر ایرانی بهترین فیلم نیمه بلند مستند به محمد کاظم بیات تهیه کننده فیلم همجا تقدیم شد. وی در سخنانی توضیح داد: تهیه کنندگان مستند نیاز به حمایت دارند و امیدوارم شرایطی پیش آید که دیگر دغدغه ای در این زمینه نداشته باشیم.

جایزه ویژه هیات داوران توسط مرتضی رزاق کریمی شامل تندیس شیر ایرانی به محسن استادعلی برای فیلم زنانگی اهدا شد.

مهوش شیخ الاسلامی که برای اهدای جایزه ویژه روی سن حاضر شده بود نیز گفت: زمانی که مستندسازی را شروع کردم سال ۱۳۵۱ بود و می خواستم فیلمی در جزیره کیش بسازم و بسیاری از اینکه یک زن فیلم می سازد متعجب شدند و من خوشحالم که امروز خانم های بسیاری در این حوزه فعالیت می کنند.

منوچهر شاهسواری و همایون اسعدیان تندیس شیر ایرانی بهترین کارگردانی مستند بلند را به حسام اسلامی برای فیلم متهمین دایره بیستم اهدا کردند.

منوچهر شاهسواری بیان کرد در آغوش گرفتن شیر ایرانی برای کسانی که آن را به خانه می برند افتخارآمیز است. همه ما به تلاش ها و صبوری اعتقاد داریم. سینمای مستند ایران پرافتخار است و افتخارات بیشتری در انتطار آن است و این سینما را آلوده نظرات خارج از سینمای مستند نکنید.

همچنین تندیس بهترین فیلم مستند بلند به حسام اسلامی برای متهمین دایره بیستم تقدیم شد.