شناسهٔ خبر: 51446 - سرویس دیگر رسانه ها

«جادوی قصه‌ها» خواندنی شد/ پژوهشی بر افسانه‌های ماورالنهر

مسعود میری درباره کتاب «جادوی قصه‌ها در هزار و یکشب» گفت: این کتاب حاصل ۸ سال تحقیق و تفحص در نسخه‌های خطی قصه‌های مردمان ماورالنهر است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مسعود میری نویسنده و محقق درباره اثر جدید خود گفت: «جادوی قصه‌ها در هزار و یکشب (به همراه نمونه داستان‌ها)» حاصل حدود ۸ سال تحقیق و بررسی است که در زمینه مطالعات ادبیات هزار و یک شب انجام داده‌ام. این کتاب به تازگی توسط انتشارات بوتیمار چاپ شده است.

وی افزود: در واقع این کتاب حاوی دو مجلد است که در قالب یک جلد چاپ شده‌اند. جلد اول، حاوی قصه‌های مردم ماورالنهر است که زمینه‌های هزار و یک شبی دارند. این قصه‌ها را در نسخه‌های خطی انیستیتوی نسخ خطی آکادمی‌تاجیکستان پیدا کردم. این قصه‌ها در واقع بی ارزش ترین نسخی بودند که برای بچه‌ها می‌نوشتند تا آن‌ها به دانش مردمی‌واقف شوند. من این قصه‌ها را پیدا کرده و تصحیح کردم.

این محقق در ادامه گفت: علاوه بر پیدا کردن و تصحیح قصه‌ها، کار دیگری که انجام دادم، این بود که مجموعه مطالعاتی را پیرامون مباحث روانکاوی، فرهنگ‌شناسی و جامعه‌شناسی این داستان‌ها انجام دادم. جلد دوم هم مربوط به مقوله محتوایی هزار و یک شب است که به مسائل فرهنگی و اجتماعی این اثر کلاسیک به عنوان یک اثر بازمانده از روح جمعی مردم ایران می‌پردازد. این کتاب تک جلدی که در واقع دو جلد را در حجم ۶۴۲ صفحه در بر می‌گیرد به تازگی چاپ شده اما جلد سومی‌ هم دارد که مشغول نگارش آن هستم.

میری گفت: در جلد سوم این مجموعه تحقیق، ۳ قصه معین را از هزار و یک شب، به صورت کارگاهی بررسی می‌کنم. مطالب دو جلد قبلی طی یک سال نوشته و مدون شدند اما حاصل ۸ سال کار تحقیقاتی و دوران حضورم در تاجیکستان هستند.