شناسهٔ خبر: 51496 - سرویس دیگر رسانه ها

با اهتمام مهدی امیدی؛ کتاب «جستارهایی انتقادی در بنیادهای سکولاریسم» منتشر شد

کتاب «آیین عرفی؛ جستارهایی انتقادی در بنیادهای سکولاریسم» توسط مجموعه ‏ای از پژوهشگران حوزه‏‌های مختلف، با نظارت علمی حجت ‏الاسلام ‎محمدتقی سبحانی منتشر شد.‎

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، کتاب «آیین عرفی؛ جستارهایی انتقادی در بنیادهای سکولاریسم» توسط مجموعه ‏ای از پژوهشگران حوزه‏‌های مختلف، با نظارت علمی حجت ‏الاسلام ‎والمسلمین محمدتقی سبحانی و با اهتمام حجت ‏الاسلام‎ والمسلمین مهدی امیدی در انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

هدف کتاب تأکید بر نگاهی فراگیر به سکولاریسم و ابعاد مختلف معرفت‏‌شناسی، جامعه ‏شناسی، الهیاتی و اخلاقی آن و توجه‏ دادن به این نکته است که با تحقق تام و تمام سکولاریسم، آرمان‏ها و ارزش‏‌های الحادی نیز جامه عمل پوشیده و دیگر نیازی به طرح آشکار ایدئولوژی الحاد از جانب ملحدان نیست.

مقالات مستقل این مجموعه، این نکته را مشترکاً القا می‏ کنند که باید سکولاریسم را در پهنای گستره‎ای وسیع ‏تر، به وسعت همه ابعاد حیات انسانی درک کرد؛ پارادایم سکولاریته، تنها در عرصه سیاست و حقوق فعال نیست، بلکه به عمیق ‏ترین لایه‏‌های شخصیت فردی پامی‏‌گذارد و برای عقلانیت، اخلاق و سلوک انسانی هم نسخه می‏‌پیچد.

پارادایم سکولار حتی پنهان‏ترین و شخصی‏ترین مسئله انسانی، یعنی معنویت را نیز رها نمی‏‌سازد و برای مقولاتی چون هویت، اصالت و معنا هم بدیل‏‌های غیردینی می‏‌آفریند.

مقالات این کتاب عبارتند از: «جامعه سکولار، مؤلفه‏‌ها و شاخصه‏‌ها» از امان‏‌الله فصیحی؛ «درآمدی بر عقلانیت سکولار، با تأکید بر آرای ماکس وبر» نوشته محمدجواد محسنی؛ «اخلاق سکولار یا سکولاریسم اخلاقی» محمد سربخشی؛ «سکولاریسم معنوی» تألیف حبیب ‏الله بابایی؛ «روش سکولار» مهدی امیدی و «علم سکولار و علم دینی از منظر سیدحسین نصر و نقد آن» سیدعلیرضا صالحی ساداتی.