شناسهٔ خبر: 51525 - سرویس دیگر رسانه ها

یک قرن با اینگمار برگمان برگزار می‌شود/ جزئیات ساخت یک مستند

مارگارت فون توتا با ساخت مستندی بلند درباره اینگمار برگمان که سال آینده اکران می‌شود، یکی از چهره‌هایی است که قرن برگمان را گرامی می‌دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ فون توتا کارگردان آلمانی درباره ساخت مستندی بلند درباره اینگمار برگمان گفته است: وقتی از من خواسته شد تا فیلمی درباره برگمان بسازم، اولین سوالی که برایم مطرح شد این بود که مگر چیزی ناگفته درباره او وجود دارد؟

وی افزود: برایم سخت بود که فکر کنم می‌توانم چیزی به میراث وی اضافه کنم اما این برگمان بود که الهام‌بخش من شده بود تا فیلمساز شوم و به همین دلیل برایم ممکن نبود که درباره این وظیفه ناممکن مقاومت کنم.

این فیلمساز که برگمان فیلم «خواهران آلمانی» وی را تحسین کرده بود، تاکید کرد: این فیلم اولین فیلم مستندی است که می‌سازم و از روشی خیلی شخصی استفاده کرده‌ام، نه تنها از واکنش‌های خودم درباره فیلم های او که برایم وقتی جوان بودم خیلی مهم بودند، بلکه همچنین با دیگر کارگردان‌هایی که تحت تاثیر او بزرگ شدند، صحبت کرده‌ام.

وی افزود: از نظر زندگینامه‌ای نیز درباره تبعید او صحبت کرده‌ام که شاید یکی از جنبه‌های زندگی اوست که خیلی بیرون از آلمان شناخته شده نیست.

برگمان نزدیک به یک دهه در تبعید در آلمان زندگی کرد و این پس از آن بود که متهم به فرار مالیاتی در سوئد شد.

حداقل دو فیلم بنلد مستند دیگر در سال ۲۰۱۸ درباره برگمان اکران خواهد شد که شامل فیلم «پرسونا: فیلمی که برگمان را نجات داد» ساخته مانوئله بلانش برای شبکه آرته در فرانسه و یک مستند هنوز بی‌عنوان ساخته هنریکه سندنر است که درآلمان در شبکه «۳Sat» روی آنتن می رود.

جشن برگمان از این ماه شروع می‌شود و در سال ۲۰۱۸ ادامه می‌یابد. این بزرگترین رویدادی است که برای تجلیل از یک فیلمساز ترتیب داده شده است.

بنیاد اینگمار برگمان اعلام کرده همه آثار و میراث وی بار دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرند. این بزرگداشت یک ساله شامل انتشار کتاب، برگزاری بیش از ۵۰ نمایش، تولید موسیقی و رقص، نمایشگاه و موزه و ساخت فیلم های جدید سینمایی و تلویزیونی درباره این فیلمساز یا الهام گرفته از وی است.

وزارت فرهنگ سوئد نیز متعهد شده که به بودجه‌ای برای موسسات مختلف سوئدی  برای این بزرگداشت اختصاص دهد.

در میان همه این فیلم‌ها موسسه فیلم لندن نیز شماری از فیلم‌های این فیلمساز را از ژانویه تا مارس ۲۰۱۸ نمایش می‌دهد. برنامه ریز این موسسه گفته است : ۱۰۰ سال پس از تولد برگمان، او هنوز به شدت اهمیت دارد و او نوع فکر کردن مردم نسبت به سینما را تغییر داد.

موسسه فیلم سوئد نیز همه ۴۱ فیلم بلند برگمان را در کنار ۱۲ فیلم کوتاه و آثار تجاری وی به نمایش می‌گذارد.

این موسسه همچنین ۶ فیلم جدید ملهم از برگمان را آماده کرده که در قالب پروژه‌ای با عنوان «ملاقات دوباره با برگمان» تهیه شده و شامل پروژه‌هایی از کارگردان‌های سوئدی از جمله توماس آلفردسون، لیزا اشان و پرنیلا آگوست است. این فیلم‌ها در جشنواره فیلم گوتبورگ در ژانویه ۲۰۱۸ اکران می‌شوند.

فیلم‌های برگمان در شبکه‌های تلویزیونی نیز روی آنتن می‌روند که «فانی وآلکساندر» و«کریسمس» از جمله آنهاست. قرار است در طول تابستان آینده هر شب جمعه یک فیلم وی از تلویزیون پخش شود.

مرکز برگمان نیز برنامه‌هایی از این دست برای گرامیداشت اینگمار برگمان در نظر گرفته است.

در عین حال اولیو اولمان نیز که همکار طولانی مدت برگمان بود، گفت: هنر برگمان قابل خلاصه شدن در چند کلمه نیست. من حتی نمی‌توانم چنین سعی‌ای بکنم. نمی‌توانم حتی در یک ساعت درباره او صحبت کنم یا حتی تا در همه طول سال ۲۰۱۸. اما برای گرامیداشت اینگمار برگمان در صدمین سال تولدش ما از نوشته‌هایش، فیلم هایش، محصولات تئاتری او و همه آنچه درباره انسان بودن و حکمت ورای این دانش وجود دارد، صحبت می‌کنیم. او امکان توجه به عشق و عشق نافرجام را خلق کرد و اشتیاق او نزدیک شدن به فردی دیگر از طریق درک و شناخت عمیق بود.

وی گفت: فیلم‌های او درباره شما و من است و معرفتی که به ارتباط بینجامد.

برگمان ۱۴ جولای ۱۹۱۸ در اوپسالای سوئد متولد شد و سال ۲۰۰۷ در ۸۹ سالگی درگذشت.