شناسهٔ خبر: 51586 - سرویس دیگر رسانه ها

«استدلال‌های اخلاقی در اثبات وجود خدا» منتشر شد

«استدلال‌های اخلاقی در اثبات وجود خدا» عنوان هشتاد و یکمین مجلد از مجموعه کتاب‌های دانشنامه فلسفه استنفورد است که انتشارات ققنوس ترجمه فارسی آن را منتشر کرد.

«استدلال‌های اخلاقی در اثبات وجود خدا» منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دانشنامه فلسفه استنفورد دانشنامه‌ای رایگان و برخط است که توسط دانشگاه استنفورد و از سال ۱۹۹۵ به سرپرستی دکتر ادوارد ن.زالتا آغاز به کار کرده است. انتشارات ققنوس که به ترجمه تدریجی مقالات این دانشنامه به زبان فارسی تحت سرپرستی مسعود علیا می‌پردازد، هشتاد و یکمین مجلد از این مجموعه با نام «استدلال‌های اخلاقی در اثبات وجود خدا» نوشته استیون اِونز را با ترجمه امیرحسین خداپرست منتشر کرده است.
 
بسیاری از علاقه‌مندان به فلسفه در ایران که با فضای مجازی بیگانه نیستند نام دانشنامه فلسفه استنفورد را شنیده‌اند و چه بسا از این مجموعه کم نظیر بهره هم برده‌ باشند. این مجموعه از مدخل‌های مناسبی برای ورود به گستره‌های متنوع فلسفی برخوردار است و کسی که می‌خواهد برای اولین بار با مسأله یا مبحثی در فلسفه آشنا شود، یکی از گزینه‌های راهگشایی که پیش ‌رو دارد این است که ابتدا به سراغ مدخل یا مدخل‌های مربوط به آن در این دانشنامه برود.

نگارش، تدوین و انتشار مدخل‌های دانشنامه فلسفه استنفورد به سرپرستی دکتر ادوارد. ن. زالتا افزون بر این‌که پیوندی فراگیر میان فضای دانشگاهی و عرصه عمومی برقرار کرده، ویژگی‌های درخور توجه دیگری هم دارد و آن اینکه این دانشنامه به ویژه به کار دانشجویان و محققانی می‌آید که می‌خواهند در زمینه‌ای خاص پژوهش کنند.

ترجمه و انتشار تدریجی این دانشنامه به زبان فارسی و فراهم کردن امکان مواجهه شمار هرچه بیشتری از خوانندگان علاقه‌مند با آن از جمله اهدافی بوده که چه بسا مورد نظر بانیان این طرح بوده لذا انتشارات ققنوس با همکاری گروهی از مترجمان به سرپرستی دکترمسعود علیا و با کسب اجازه از گردانندگان دانشنامه فلسفه استنفورد (SEP) اقدام به ترجمه و انتشار این دانشنامه می‌نماید و امیدوار است چاپ این مجموعه استمرار پیدا کند.

با توجه به ویژگی‌های دانشنامه فلسفه استنفورد شاید بی‌راه نباشد که بگوییم برای کسی که می‌خواهد برای اولین بار با مسئله یا مبحثی ر فلسفه آشنا شود یا شناخت بهتری از آن حاصل کند. یکی از گزینه‌های مناسب این است که کار را با خواندن مدخل‌های مربوط به آن در این دانشنامه آغاز کند.
 
کتاب «استدلال‌های اخلاقی در اثبات وجود خدا»، پس از بیان برخی اظهارات کلی درباره استدلال‌های خداباورانه و تاریخچه‌ای از استدلال‌های اخلاقی، صورت‌های متعدد متفاوتی از استدلال اخلاقی را به بحث می‌گذارد. یک تمایز عمده تمایزی است بین آن استدلال‌های اخلاقی که ماهیتشان نظری است و آن استدلال‌هایی که عملی یا عمل‌گرایانه‌اند بهترین شیوه تصور استدلال‌های گروه نخست تصور آن‌ها در مقام استدلال‌هایی است که با واقعیت‌های اخلاقیِ ادعایی می‌آغازند و دلیل می‌آورند که خدا برای تبیین آن واقعیت‌ها ضروری است یا دست‌کم خدا، نسبت به تبیین‌های سکولار، تبیین بهتری از آن واقعیت‌ها فراهم می‌آورد.
 
استدلال‌های گروه دوم معمولاً با ادعاهایی درباره خوبی یا غایتی آغاز می‌شوند که اخلاق لازم می‌آورد و دلیل می‌آورند که این غایت دسترس‌پذیر نیست مگر آن‌که خدا وجود داشته باشد. این‌که آیا این تمایز قاطع است یا نه یکی از مسائلی است که باید درباره‌شان بحث کرد، چرا که برخی استدلال‌ می‌کنند که استدلال‌های عملی نمی‌توانند به‌تنهایی مبنای باور عقلانی باشند. برای آن‌که استدلال‌های عملی از پس این قبیل دغدغه‌ها برآیند، ممکن است لازم باشد بُعدی نظری هم داشته باشند.
 
«اهداف استدلال‌های خداباورانه»، «تاریخ استدلال‌های اخلاقی در اثبات وجود خدا»، «استدلال‌های اخلاقیِ نظری در اثبات وجود خدا و نظریه‌های امر الهی درباره الزام اخلاقی»، «استدلال‌های مبتنی بر معرفت یا آگاهی اخلاقی» و «استدلال‌های مبتنی بر کرامت یا ارزش انسانی استدلال‌های اخلاقی عملی در تأیید باور به خدا» عناوین فصل‌هایی است که در هشتاد و یکمین مجلد از دانشنامه استنفورد با نام «استدلال‌های اخلاقی در اثبات وجود خدا» به آن پرداخته شده است.
 
کتاب «استدلال‌های اخلاقی در اثبات وجود خدا» نوشته استیون اِونز با ترجمه امیرحسین خداپرست در ۸۴ صفحه با شمارگان ۱۶۵۰ نسخه و بهای ۶۰۰۰ تومان عرضه شده است.