شناسهٔ خبر: 51647 - سرویس دیگر رسانه ها

اندیشمندان علوم انسانی اسلامی به پختگی نزدیک شده‌اند

رئیس کمیسیون ارتباطات و جامعه شناسی اسلامی گفت: اندیشمندان ما بر موضوعات علوم انسانی اسلامی مشق های اولیه را انجام داده و به پختگی نزدیک شده اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان: دکتر سیدسعید زاهد زاهدانی رئیس کمیسیون ارتباطات و جامعه شناسی اسلامی چهارمین کنگره علوم انسانی اسلامی درباره اهداف این کمیسیون گفت: ما امسال مانند سالهای گذشته فراخوان مقاله را در سه بخش نظریات و روش و مسائل به صورت گسترده درنظر گرفتیم. زیرا محدود کردن دریافت مقاله به یک موضوع خاص هنوز زود است و ما نیاز داریم در همه بخش های جامعه شناسی اسلامی با محققان ارتباط بگیریم و همه ایده ها را جذب کنیم.

وی افزود: ما توانستیم در این همایش ۳۴ مقاله کامل داشته باشیم که مورد ارزیابی قرار گرفتند. هر یک از مقالات حداقل دو داور داشتند و اگر نظر داورها تامین کننده نبوده داور سوم برای آنها انتخاب شده است که نردیم نیمی از مقالات سه داور داشتند. مقاله های داوری شده برای انجام اصلاحات برای نویسندگان ارسال شده و منتظر جواب آنها هستیم تا مقاله های نهایی برای روز کنگره انتخاب شوند.

زاهد بیان کرد: همه مقاله های رسیده به کمیسیون برای داوران ارسال شده و چند مقاله باقی مانده که دیرتر به دست مان رسیده بود. داوری مقاله ها تا نیمه مهرماه به اتمام می رسد و اکنون ۱۰ مقاله آماده برای ارائه داریم اما می خواهیم بهترین ها را انتخاب کنیم بنابراین منتظر مقاله های اصلاح شده هستیم تا از میان همه ۱۰ مقاله برتر را انتخاب کنیم.

وی درباره کیفیت مقالات گفت: کیفیت آثار نسبت به سالهای قبل بالاتر بود. اکنون اندیشمندان ما بر موضوعات علوم انسانی اسلامی مشق های اولیه را انجام داده و به پختگی نزدیک شده اند. هرچند هنوز ما انتظار داریم که کیفیت مقاله ها بهتر شوند اما با دیدن تاریخچه آن متوجه پیشرفت ها می شویم.

به گفته زاهد تعداد مقاله ها در کنگره سوم ۲۶ مقاله بود و امسال به  ۳۴ مقاله رسیده که نشان دهنده افزایش کمی مقاله ها است.  

رییس کمیسیون ارتباطات و جامعه شناسی اسلامی بیان کرد: مقاله های رسیده به کنگره بیشتر از دانشگاه شیراز و جامعه المصطفی بود و مابقی مراکز به صورت تکی مقاله فرستاده اند.

 زاهد بیان کرد: مراکزی که بیشتر در حوزه ارتباطات و جامعه شناسی  فعالیت می کنند موسسه آموزش پژوهشی امام خمینی (ره) است که پرکارتر از دیگر مراکز است. موسسات دیگر در قم مانند جامعه المصطفی و فرهنگستان علوم اسلامی هم در این زمینه فعال هستند. و در بین دانشگاه ها دانشگاه شیراز به این موضوع علاقمند شده است که شاید به دلیل وجود پژوهشگاه تحول در علوم انسانی در این دانشگاه است. فضای علمی دانشگاه های ما به جز دانشگاه تهران چندان به سوی علوم انسانی اسلامی گرایش ندارد.

وی با اشاره به ارائه موضوعات جدید در کمیسیون گفت: موضوعات نو و جدیدی ارائه شده است. مباحث جدید در دو شاخه دسته بندی می شوند: موضوعاتی که با توجه به حکمت صدرایی علوم انسانی را پیگیری می کنند و موضوعاتی که از طریق فلسفه فاعلیت که مربوط به فرهنگستان علوم اسلامی است، مباحث جدیدی را مطرح می کنند.

زاهد درباره اسلامی شدن رشته ارتباطات و جامعه شناسی گفت: فعالیت ها در این دو رشته را رو به پیشرفت می بینم. ما برای تولید علوم انسانی اسلامی باید متکی به فلسفه اسلامی باشیم و در بین فلاسفه ملاصدرا و سید منیرالدین حسینی هاشمی تاثیر بیشتری بر جامعه شناسان امروزی داشتند و بر مبنای این دو نوع فلسفه تولیدات علوم انسانی اسلامی را شاهد هستیم.

وی در پایان بیان کرد: با تداوم برگزاری کنگره علوم انسانی اسلامی ما هر سال شاهد پیشرفت بیشتر رشته های علوم انسانی خواهیم بود.