شناسهٔ خبر: 51659 - سرویس دیگر رسانه ها

دست‌اندازهای دسترسی دانشگاه‌ها به اینترنت ارزان

دانشگاه‌ها از تعرفه ٥٠درصدی مصرف اینترنت بی بهره ماندند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق؛ برنامه وزارت ارتباطات برای کمک به بخش دانشگاهی و علمی کشور نیمه‌کاره مانده است. درحالی‌که قرار بود بخش‌های علمی با اتصال به شبکه ملی اطلاعات از تعرفه ٥٠درصدی مصرف اینترنت بهره ببرند،  اما رئیس دانشگاه امیرکبیر که  یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور است اخیرا گفته که زمینه برای اتصال دانشگاه‌ها به شبکه ملی اطلاعات فراهم نشده و همچنان بدنه دانشگاهی تمامی تعرفه استفاده از اینترنت را پرداخت می‌کنند که برای بودجه دانشگاه‌ها مقرون به‌صرفه نیست.

حالا نیز یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی که در کمیته فناوری اطلاعات این کمیسیون نیز عضو است، به «شرق» می‌گوید  مشکلات اتصال دانشگاه‌ها به شبکه ملی اطلاعات نیازمند شبکه فیبر نوری گسترده است و ایجاد چنین زیرساختی نیازمند اعتبارات و سرمایه‌گذاری‌های کلان است؛ چیزی که درحال‌حاضر وزارت ارتباطات دستش از آن کوتاه است.
موضوع کمک به بدنه دانشگاهی کشور برای بهره‌بردن از اینترنت داخلی و معاف‌شدن از پرداخت نیمی از هزینه اینترنت عادی خبری بود که تیرماه گذشته آذری‌جهرمی به آن اشاره کرده بود. به گفته او تمام دانشگاه‌های کشور برای اتصال به شبکه اینترنت ۵۰ درصد تخفیف دارند و این هزینه دانشگاه‌ها را بسیار کاهش می‌دهد، زیرا برنامه وزارت ارتباطات کاهش تعرفه است.
براساس زمان‌بندی شرکت ارتباطات زیرساخت در آن زمان قرار بود تا پایان آبان‌ماه ۱۳۹۷، هشت مرکز استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند، اما تعامل آنها با دانشگاه‌های کشور نشان داده که دانشگاه‌ها در حوزه دسترسی دچار مشکل هستند یعنی از دانشگاه تا مرکز مخابراتی، شبکه فیبر نوری وجود ندارد. جهرمی آن زمان اظهار امیدواری کرده بود که در موافقت‌نامه‌های سال ۱۳۹۶ اعتباری به صورت خاص برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود تا اتصال آنها به شبکه فیبر نوری
انجام شود.
 پیگیری  مجلس به‌زودی آغاز می شود
 یک نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید که موضوع نبود زیرساخت در حوزه فیبر نوری برای اتصال دانشگاه‌ها به مراکز ملی شبکه اطلاعات مورد غفلت این کمیسیون بوده و او در جلسات آینده این کمیسیون تلاش می‌کند تا با مورد سؤال قراردادن وزارت ارتباطات بحث در این زمینه را به صحن علنی مجلس بکشاند تا دیگر نمایندگان نسبت به این مسئله حساس شوند. به گفته رامین نورقلی‌پور به «شرق» معمولا موضوعات حوزه زیرساخت‌ آی‌تی در کمیسیون صنایع معادن و کمیته فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار می‌گیرد اما تاکنون چنین بحثی در صحن علنی بررسی و در کمیسیون هم مطرح نشده است. او که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس است، به جلسه‌ای اشاره می‌کند که اخیرا با مسئولان سازمان تنظیم مقررات رادیویی در این کمیسیون برگزار شده: «در هفته گذشته جلساتی با دوستان در سازمان تنظیم مقررات رادیویی داشتیم و درباره توسعه زیرساخت‌های مخابراتی با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، بحث‌ها و تبادل‌نظرهایی انجام شد. اینترنت نسل ٥ در راه است و در سه یا چهار سال آینده لازم است که این تغییر نسل در شبکه‌های ارتباطی تلفن همراه در کشور ما نیز اجرائی شود و بنابراین باید همگام با توسعه جهانی آمادگی‌های لازم را داشته باشیم. درحال‌حاضر اما یکی از محدودیت‌ها و مشکلات در حوزه توسعه زیرساخت فیبر نوری است. با ورود نسل‌های جدید ارتباطی باید قادر باشیم با سرعت و توانی که به‌واسطه فراهم‌آوری زیرساخت‌های اینترنتی ایجاد کرده‌ایم همگام با تکنولوژی‌های روز پیشروی کنیم اما این کار بدون توسعه امکان‌پذیر نیست.
او اذعان می‌کند  با وجود تأکید بر اتصال دانشگاه‌ها به شبکه ملی اطلاعات اما بخش گسترده از آنها هنوز به‌طور کامل به این شبکه متصل نیستند چراکه کمبودها سد راه این توسعه است. «هنوز هم نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه هست؛ با وجود  کارهای خوبی که وزارت ارتباطات تاکنون انجام داده اما قطعا هنوز هم جای کار وجود دارد. دانشگاه‌ها به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین مراکز کاربران اینترنت هستند که باید آخرین تحولات علمی دنیا را رصد کنند».
به گفته او در حوزه سرمایه‌گذاری در زیرساخت در زمانی که جهرمی در سازمان تنظیم مقررات بود اقدامات مؤثری در زمینه فیبر نوری انجام شد اما باز هم به تلاش‌های بیشتری نیاز است. او می‌گوید که در روزهای آتی از وزارت ارتباطات خواهد خواست  در این زمینه اطلاعات بیشتری ارائه کنند تا به‌زودی موضوع در صحن علنی مجلس  مطرح شود.
بازنگری در کاهش نرخ اینترنت دانشگاه‌ها
اما چندی پیش رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر که خود عضو کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است، با گلایه از اینکه کاهش ۵۰ درصدی قیمت اینترنت برای دانشگاه‌ها ملموس نیست، خواسته بود  مصوبه نرخ اینترنت دانشگاه‌ها و مراکز علمی نیازمند، مجددا بازنگری شود. به گفته احمد معتمدی به «مهر»،  این تغییر قیمت هنوز روی فیش کارکرد اینترنت دانشگاه‌ها احساس نشده است و از سوی دیگر هنوز برخی دانشگاه‌ها به شبکه ملی اطلاعات متصل نیستند و برخی مباحث فنی اتصال دانشگاه‌ها نیز نیازمند زمان است. به‌همین‌دلیل این کاهش قیمت آن‌طور که باید  محسوس نیست.
معتمدی با اشاره به اینکه کاهش ۵۰ درصدی قیمت پهنای باند در صورتی ملموس خواهد بود که ظرفیت بالایی از پهنای باند در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد، معتقد است  این مصوبه و نوع اعمال آن برای دانشگاه‌ها نیازمند بازنگری و اصلاح است. باید مدلی تعیین شود که اپراتورهای اینترنتی به صورت مستقیم به دانشگاه‌ها اینترنت واگذار  و ۵۰ درصد کاهش را روی قبوض کارکرد دانشگاه‌ها اعمال کنند.
به گفته او درصورتی که قیمت اینترنت کاهش یابد، دانشگاه‌ها با بودجه‌های فعلی می‌توانند پهنای باند بیشتری دریافت کنند.
آنچه نمود علنی و واضحی برای کمک بهینه به مراکز علمی در راستای آسان‌سازی دسترسی به اطلاعات بر بستر اینترنت دارد، بالارفتن آگاهی و آمادگی لازم برای پژوهش‌های بیشتر است و در بخش‌های آکادمیک در حوزه آی‌تی و ابداع تکنولوژی‌های نوین این نیروی نخبه و مستعد هستند که با فعال‌شدن برای طرح و اجرای ایده‌های نو شاخص و معیارهای سنجش توان علمی و تکنولوژی کشور را بهبود می‌بخشند.