شناسهٔ خبر: 51902 - سرویس دیگر رسانه ها

کسی نمی خواهد علوم انسانی اسلامی را به دانشگاه ها تحمیل کند/ما در میدان رقابتی توانایی خود را اثبات می کنیم

کسی نمی خواهد علوم انسانی اسلامی را به دانشگاه ها تحمیل کند بلکه ما در میدان رقابتی توانایی خود را اثبات می کنیم و کسی هم نمی تواند مانع شود چون علم و آگاهی نیازی به اجازه ندارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ نشست خبری چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی صبح دوشنبه، ۲۴ مهر با حضور حجت الاسلام رضا غلامی، رییس شورای سیاستگذاری کنگره، دکتر رفیعی آتانی، دبیر علمی و دکتر فرزاد جهان‌بین، دبیر شورای سیاستگذاری کنگره برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام غلامی طی سخنانی با بیان اینکه معرفت و آگاهی پایان بخش یک جامعه پیشرفته و پیشرو است، اظهار کرد: جوامعی که بهای لازم را به آگاهی و معرفت نمی دهند یا در عرصه معرفت پیرو و مقلد هستند، هرگز درهای پیشرفت ماندگار به روی آنها باز نمی شود.

وی ادامه داد: علوم انسانی در جوامع نقش اصلی را در تولید معرفت بر عهده دارند و من حتی معتقدم علوم پایه، پزشکی، مهندسی در فضایی که علوم انسانی به وجود می آورد به بالندگی می رسند و جهات خود را می یابند و مقدمات شکل گیری تمدن های بزرگ را فراهم می کنند.

غلامی تصریح کرد: علوم انسانی زمانی به مرحله رشد و بالندگی دست می یابد و جامعه را از رکود خارج می کند که آزادی فکر و اندیشه و محافل نقد به سکه رایج تبدیل شود نه اینکه فقط افرادی در مورد آن صحبت کنند البته نمی توانیم انکار کنیم که حلقات روشنفکری سکولار در دانشگاه ها سال‌ها علوم انسانی را به نام علم به بند کشیده اند.

غلامی گفت: دعوت ما در قضیه تحول در علوم انسانی دعوت به آزادی و نقد است و تا زمانی که دانشگاه های ایران از استبداد علوم غربی نجات پیدا نکنند و اساتید تحت فشار جریان روشنفکر باشند این اتفاق نمی افتد. به هر حال امیدواریم علوم انسانی در مسیر تقرب به حقیقت واقع نمایی و دستیابی به واقعیت قرار گیرد. حرف ما در علوم انسانی اسلامی آن است که با کنار گذاشتن تحجر حقایق و واقعیت های اجتماعی را اصل قرار دهیم و نسبت به غرق شدن جوامع اسلامی در باتلاق نهیلیسم بی تفاوت نباشیم.

رییس شورای سیاستگذاری چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، اظهار کرد: کنگره در سال های اخیر موفق شده است بذر آزاداندیشی را در حد بضاعت خود بپاشد و به کمک همین آزاداندیشی فرصت های نوآوری علمی در علوم انسانی را فراهم کند البته شکل گیری و تکامل علوم انسانی اسلامی امری سهل نیست و در اینجا نمی توان تعصب خود را از بی اعتنایی دولت ها به علوم انسانی اسلامی بیان نکنم.

وی ادامه داد: این کنگره از هر حمایت دولتی در این سال ها بی بهره بوده است و ما کمتر توانستیم امکاناتی را جذب کنیم، بنابراین، در بسیاری از نشست های خبری عنوان کردم که کنگره یک حرکت خودجوش است و اساتید و محققان بدون داشتن چشمداشت و بر اساس انگیزه های دینی و تعهدات به کشور پا به این عرصه گذاشتند و اگر کار رشد خوبی دارد به دلیل انگیزه هایی است که در اساتید می بینیم.

حجت الاسلام دکتر غلامی در شرایطی که نظام جمهوری اسلامی نیاز به علوم انسانی مترقی دارد، امروز امکانات کشور در اختیار کسانی قرار می گیرد که جز تقلید در علوم انسانی غربی چیزی در مخیله آنها نیست. با این وجود علوم انسانی اسلامی به راه خود ادامه می دهد و قرار نیست تسلیم دشواری ها شود.

رییس شورای سیاستگذاری کنگره علوم انسانی خاطرنشان گفت: خوشحالیم از اینکه از زمان آغاز به کار کنگره همایش های متعددی در کشور شروع شد و حتی مشابه اسم ما کارهایی صورت گرفت و ما نیز ناراحت نشدیم و اتفاقا خوشحالیم که این کار دارد تکثیر می شود. آنچه مسلم است اینکه اگر ما در مسیر تولید علم و نوآوری علوم انسانی قرار بگیریم و حرف قوی برای گفتن داشته باشیم که علوم انسانی اسلامی ثابت کرد این اتفاق ممکن می شود هیچ کدام از دیوارهای دگم و متعصب نمی تواند مانع ورود این سیر شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ کسی نمی خواهد علوم انسانی اسلامی را به دانشگاه ها تحمیل کند بلکه ما در میدان رقابتی توانایی خود را اثبات می کنیم و کسی هم نمی تواند مانع شود چون علم و آگاهی نیازی به اجازه ندارد. در این کنگره بیش از ۴۱ مرکز علمی و فرهنگی با ما همکاری می کنند و امیدوارم کنگره چهارم گام تازه ای در جهت نشان دادن ظرفیت های علوم انسانی و اسلامی به حساب آید.