شناسهٔ خبر: 51973 - سرویس دیگر رسانه ها

محمدعلی موحد از رونمایی قریب‌الوقوع تصحیح جدید مثنوی معنوی خبر داد

دکتر محمدعلی موحد، مولاناپژوه برجسته کشورمان از رونمایی تصحیح جدید مثنوی مولانا تا دو هفته دیگر خبر داد.


 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمدعلی موحد با تایید انتشار قریب‌الوقوع تصحیح مثنوی گفت:‌ خوشبختانه بعد از مدت زیادی تصحیح جدید مثنوی مولانا زیر خط چاپ رفته است و به احتمال زیاد این کتاب تا دو هفته دیگر رونمایی خواهد شد.

این مولاناپژوه در توضیح ویژگی‌های این اثر گفت: این کتاب قرار است با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی و انتشارات هرمس منتشر شود اما اجازه دهید که توضیحات تکمیلی درباره این اثر را بعد از رونمایی کتاب بگویم.

پیش از این غلامعلی حدادعادل در گفت‌وگو با ایبنا در توضیح انتشار این اثر گفته بود:‌ استاد محمدعلی موحد چندین سال است که در فرهنگستان زبان و ادب فارسی مشغول تصحیح جدیدی از مثنوی مولاناست. این کتاب 90 سال بعد از تصحیح نیکلسون منتشر می‌شود و ادامه دهنده راهی است که نیکلسون در سال‌های قبل آن را پیموده است.

جلد اول این اثر در هزار صفحه شامل مقدمه استاد موحد در ۱۲۰ صفحه و نیز دفتر اول، دوم و سوم مثنوی و جلد دوم نیز شامل سه دفتر بعدی (چهار، پنج و شش) به انضمام کشف الابیات خواهد بود و حجم جلد دوم هم ۱۰۰۰ صفحه است. هر دو جلد این کتاب در قطع وزیری و با صحافی گالینگور منتشر می‌شود.

دکتر محمدعلی موحد در این تصحیح با تمام نسخه‌های کامل یا ناتمامی که تا ۱۵ سال پس از فوت مولانا، کتابت و تاکنون شناخته شده‌اند مثل نسخه قونیه و نسخه قاهره و... مطابقت داده و تمام نسخه بدل‌ها را ذکر کرده است.

محمدعلی موحد که پیش از این تصحیح مقالات شمس را روانه بازار کرده بود معتقد است: «در این مدت 700 سالی که از رحلت مولانا می‌گذرد، نگارندگان همه شرح‌ها و تفسیرها بر مثنوی به بیراهه رفته‌اند. ایرانیان جز در عصر حاضر موفق نشدند تفسیری کامل از 6 دفتر مثنوی بنویسند؛ کمال‌الدین حسین خوارزمی که پیشروترین آنها در این امر بوده، تا اواخر دفتر سوم جلوتر نرفته است.»

پیش از موحد مولوی پژوهانی چون بدیع‌الزمان فروزانفر، نیکلسون و محمد استعلامی تصحیحاتی از مثنوی معنوی منتشر کرده بودند.

محمدعلی موحد از چهره‌های مطرح  مولوی‌پژوهی در ایران است. به قلم این پژوهشگر آثار متعددی مربوط به مولانا و شمس منتشر شده است. از آن جمله می‌توان به کتاب «رساله در مناقب پروردگار» اثر فریدون بن احمد سپهسالار اشاره کرد. این اثر  با تصحیح و توضیح محمدعلی موحد و صمد موحد از سوی نشر کارنامه به چاپ رسیده است. رساله‌ی سپهسالار یکی از سه کتابی است که به اندک فاصله پس از درگذشت مولانا، درباره‌ی او نوشته شده است. همچنین کتاب‌های «شمس پرنده: چهل و هشت غزل دیوان شمس تبریزی» (تصحیح و مقدمه)، «ابتدا نامه»  اثر محمدبن محمد سلطان ولد فرزند بزرگ مولوی، (تصحیح همراه علیرضا حیدری)، «در جست‌وجوی آینه: گزیده مقالات شمس تبریزی» (گردآوری) و «تماشای خورشید؛ گزیده‌ای از مقالات شمس تبریزی» (تصحیح و مقدمه)، از دیگر تلاش‌ها و پژوهش‌های محمدعلی موحد درباره‌ مولانا و شمس است.