شناسهٔ خبر: 51987 - سرویس دیگر رسانه ها

«راه دشوار آزادی» نلسون ماندلا ادامه یافت

«راه دشوار آزادی» عنوان زندگینامه نلسون ماندلا است که به قلم خود وی نگاشته شده است. حالا و پس از ۲۳ سال ادامه این کتاب با کمک نویسنده‌ای از آفریقای جنوبی به نگارش درآمد و روز پنج‌شنبه منتشر شد.

«راه دشوار آزادی» نلسون ماندلا ادامه یافت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛   نلسون ماندلا پس از تبعید به جزیره روبن در آفریقای جنوبی کتاب زندگی‌نامه خود را نوشت که تحت عنوان «راه دشوار آزادی» در سال ۱۹۹۴ منتشر شد.
 
کتاب ۱۱۵ فصل و ۷۵۱ صفحه دارد و قصه کودکی و زندانی‌شدن وی تا دوره ریاست‌جمهوری را پوشش می‌دهد اما کتاب ناگهان به پایان می‌رسد و خواننده را به پرسش وامی‌دارد که چه اتفاق دیگری رخ داد!
 
کتاب با این پاراگراف به پایان می‌رسد: «برای لحظه‌ای استراحت می‌کنم و به منظره زیبایی که من را احاطه کرده است می‌نگرم و به راه درازی که تاکنون پیموده‌ام می‌اندیشم. اما فقط همین چند لحظه می‌توانم استراحت کنم زیرا جنگیدن برای آزادی با مسئولیت‌های زیادی همراه است و جرئت ندارم این راه را طولانی‌تر کنم زیرا راه طولانی من هنوز به پایان نرسیده است.»
 
حالا و پس از ۲۳ سال دنیا جواب سؤال خود را می‌یابد. ماندلا در طول سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ شروع به نوشتن خاطرات خود کرد اما بیماری و پیری به او اجازه ادامه و اتمام کار را نداد. ماندلا لانگا، شاعر و داستان‌نویس اهل آفریقای جنوبی از این دست‌نوشته‌ها و مصاحبه‌های رئیس‌جمهور فقید آفریقای جنوبی برای نگارش ادامه‌یِ کتاب «راه دشوار آزادی» بهره گرفت و کتابی را تحت عنوان «جرئت ندارم راه را طولانی‌تر کنم» نگاشت که توسط انتشارات «مک‌میلان» منتشر شده است.
 
عنوان کتاب از پاراگراف آخر کتاب «راه دشوار آزادی» برگرفته شده است و نشان می‌دهد چطور یکی از نوابغ سیاسی قرن بیستم دموکراسی را بر خاکستر آپارتاید نژادی بنا کرد. طلاق او از همسر اولش نیز از جمله موضوعاتی است که در این کتاب به آن پرداخته می‌شود.
 
ماندلا قصد داشت خودش جلد دوم کتاب را بنویسد و نوشتن آن را از سال ۱۹۹۸ آغاز کرد و نام «سال‌های ریاست‌جمهوری» را برای کتاب انتخاب کرده بود. هر فصل از کتاب را با دقت نگاشته و به دستیار خود تحویل می‌داد تا کار تایپ آن را انجام دهد. ده فصل از کتاب را به همین روش نوشت اما بیماری سبب شد اوایل سال ۲۰۰۲ دست از کار بکشد.
 
گارسا ماچل، بیوه ماندلا کمی پس از مرگ ماندلا در ۹۵ سالگی در دسامبر ۲۰۱۳ تصمیم به انتشار کتاب گرفت. ماچل می‌گوید: «ماندلا در سال‌های پایانی عمر از اینکه کتاب را به اتمام نرساند ناراحت بود و به همین دلیل تصمیم گرفتم با کمک دست‌نوشته‌ها و نویسنده‌ای حاذق ادامه زندگینامه همسرم را منتشر کنم.»
 
کمیته‌ای شکل گرفت تا نوشته‌های ماندلا را مرتب کند. یک سوم کتاب نوشته خود ماندلا است و با زاویه دید اول شخص نگاشته شده است و بقیه با کمک دست‌نوشته‌ها و مصاحبه‌هایش به نگارش درآمده است. انتشارات «مک‌میلان» نیز مجوز رسمی انتشار کتاب در بریتانیا و کشورهای همسود آن را خریداری کرد.
 
«راه دشوار آزادی» پس از انتشار در سال ۱۹۹۴ به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان تبدیل و چندین اقتباس سینمایی از آن تولید شد. کتاب خاطرات ماندلا به زبان فارسی نیز ترجمه شد. «راه دشوار آزادی» با ترجمه «مهوش غلامی» و با همکاری نشر «اطلاعات» در سال ۱۳۸۷ منتشر شد.