شناسهٔ خبر: 52127 - سرویس دیگر رسانه ها

قصه بورسیه ها ادامه دارد/ بخش عمده بدهی دانشگاهها پرداخت شد

وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری گفت: قصه بورسیه ها با وجود اینکه تعیین و تکلیف شده و تمام شده اند، هنوز ادامه دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر محمد فرهادی وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در مراسم معرفی وزیر علوم و تکریم وزیر علوم سابق و سرپرست وزارت علوم گفت: خوشحالیم که وزارت علوم تعیین و تکلیف شد.

وی گفت: زمانی که من تصدی وزارت علوم را قبول کردم در ابتدا با چالش هایی مواجه بودم و یک نوع بی ثباتی وجود د اشت. ۶۴ دانشگاه رئیس نداشت و با سرپرست اداره می شد که این دانشگاه ها از دانشگاه تراز اول و برتر گرفته تا دانشگاه های جدیدالتاسیس بودند. یکی از اقداماتی که صورت گرفت این بود که این دانشگاه ها ساماندهی شدند.

فرهادی ادامه داد: از مسائل دیگر دوره قبل قصه بورسیه ها بود، که هنوز هم متاسفانه جریان دارد با اینکه واقعا پرونده آنها بسته شده است.

وی افزود: دانشگاه ها بدهی داشتند و بودجه دانشگاه ها در سال ۹۰ و ۹۱، ۶۸ تا ۷۲ درصد تخصیص داده شده بود و دانشگاه ها با بدهی بالایی مواجه بودند. خوشبختانه در این دولت دانشگاه ها از حمایت و توجه بیشتری بهره مند شدند و مشکلات آنها تا اندازه ای حل شد و بدهی ۶۰۰ و ۷۰۰ میلیاردی آنها به شهرداری ها پرداخت شد و ثبات بهتری پیدا کردند.

وزیر سابق علوم تاکید کرد: وزارت علوم ماموریت مشخص و حساسی دارد. من در این دوران بود که با دکتر غلامی آشنا شدم دیدم که دانشگاه ایشان نیز دانشگاه خوب و پیشرویی است و از دانشگاه های تراز نوین هستند.

وی در ادامه گزارشی از رشد علمی در دوران وزارت خود ارائه داد و گفت: شتاب علمی در دوره ما شدت گرفت به طوری که در سال ۲۰۱۳ رتبه با ۲۵ بود ولی اکنون به رتبه اول دست یافتیم. درصد مقالات ما در سطح یک درصد مقالات دنیا سه برابر شد و رتبه علمی ایران در جهان ارتقا چهار پله ای پیدا کرد. پارک های علم و فناوری از ۳۲ پارک به ۴۳ پارک افزایش یافت قراردادهای تحقیقاتی با دیگر دستگاه ها افزایش یافت. آمایش آموزش عالی از طرح هایی بود که پیگیری شد و دکتر غلامی باید به جد آن را دنبال کند.

وزیر سابق علوم اظهار کرد: در حال حاضر ۲۶۰۰ واحد آموزش عالی داریم که خیلی از آنها واقعا مورد نیاز نیست که با توجه به طرح آمایش عالی باید ساماندهی شوند.

فرهادی خاطرنشان کرد: بیش از دو هزار نشریه جدید مجوز گرفت، تعداد انجمن های علمی دانشجویی افزایش یافت ۶۳ بنیاد حامی علم و فناوری شکل گرفت و در دوره ما تمرکز زدایی انجام شده و بیشتر ماموریت ها به دانشگاه ها محول شد.