شناسهٔ خبر: 52151 - سرویس دیگر رسانه ها

کوارتت‌های روستایی در اروپا متولد می‌شوند/ دخالت ویژه در آهنگسازی

آهنگساز و مدرس موسیقی کشورمان در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود پیرامون تولید آثار موسیقایی، از آغاز ضبط پروژه کوارتت‌های روستایی در چهار شهر اروپایی خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ پیمان سلطانی آهنگساز و موسیقیدان با اشاره به تازه‌ترین فعالیت‌های موسیقایی خود بیان کرد: به زودی برای ضبط یک پروژه جدید موسیقایی با عنوان «کوارتت‌های روستایی» به کشورهای چک، آلمان، فرانسه و ایتالیا سفر خواهم کرد تا این آثار را در آنجا به مرحله اجرا و ضبط برسانم.

وی ادامه داد: این آلبوم مجموعه‌ای از کوارتت‌های زهی است که بنده بر اساس ملودی‌های فولکلور ایرانی، آن را نوشته‌ام. در پژوهش و جستجوی ملودی‌های بکر که در مناطق مختلف کشور انجام داده ام، آنها را به گونه ای هدایت کرده ام که در حوزه آهنگسازی و موسیقی‌شناسی، جغرافیای گسترده‌تری در معرفی این آثار به مخاطب شناسانده شود. به هر حال موسیقی اقوام ایرانی به دلیل ایستایی و سکون ذاتی شان همیشه بومی باقی می‌مانند و اگر به همان شکل اولیه شان اجرا شوند، برای اقوام و  ملل دیگر جذابیتی نخواهند داشت. قطعا این‌ پرسش مطرح خواهد شد که در این شرایط چه کارهایی را یک خالق باید انجام‌دهد تا اثر از منطقه متولد شده اش فراتر رود؟

این آهنگساز اظهار کرد: من برای رسیدن به یک جغرافیای بزرگتر دست به ترکیب، ادغام و گسترش از طریق نشانه های مشترک زیستی زده و به دنبال مطرح کردن اومانیسم بوده ام. به همین منظور تلاش کرده ام تا با تغییر در ساختار روند ملودیک و جهش های ریتمیک و نوع پرداخت در آهنگسازی در بافت پلی فونیک این موسیقی‌ها را از طریق لحن و بیان و طرح و توطئه،  به سمتی هدایت کنم که ضمن جهانشمول بودن موسیقی، آثار موازی و همگون صدا دهند. یعنی ایجاد یک ‌پارالل درون یک پارادوکس. اهمیت این مجموعه در این نیست که ما به موسیقی‌های بکر اقوام ایران دسترسی پیدا کرده و آن را برای یک کوارتت زهی آماده کنیم. برای من این نکته اهمیت دارد که ما باید به چه شکلی دست به خلق این آثار بزنیم تا در جغرافیای بزرگتری مطرح شوند. همین که این ملودی ها بتواند غنای بیشتری پیدا کنند و سرآمدگی را پشت سر بگذارند، از جغرافیای کوچک شان فراتر رفته و برای هر شنونده‌ای چه در حوزه اجرا و چه در حوزه شنیدار در تمام جهان جذابیت خواهند داشت، من باور دارم که کارم را به درستی انجام داده‌ام.

سلطانی در پایان تصریح کرد: من در این آثار به نوعی دخالت‌های ویژه‌ای در آهنگسازی کرده‌ام و به هیچ عنوان قصد نداشتم که صرفا بازتابی از ملودی ها را مطرح سازم و اصلا به این نوع کار اعتقاد ندارم. من تم ها را تنها به عنوان‌ نمونه هایی از یک فرهنگ‌ قومی انتخاب کرده ام تا بتوانم از طریق رویه بینامتنیت گونه های زبانی و بیان‌ موسیقایی را در جغرافیایی بزرگتر ارائه دهم و امیدوارم در کاری که پیش‌رو دارم، بتوانم به موفقیت‌هایی قابل توجهی دست یابم از این‌رو نمونه هایی از تم‌های آذری، لری، گیلانی، کردی، خراسانی، سیستان و هرات را انتخاب کرده ام.