شناسهٔ خبر: 52654 - سرویس دیگر رسانه ها

«غزالی و دعا» به روایت کوجیرو ناکامورا

کتاب «غزالی و دعا» در عین حال که کتابی موجز در آشنایی با زندگی و اندیشه‌های یک اندیشمند بزرگ و پرآوازه ایرانی است، اندیشه و نظریه خاصی را هم دنبال می‌کند. دکتر ناکامورا در غزالی و دعا زندگی‌نامه خوبی هم از ابوحامد غزالی ارائه کرده که حاوی نکاتی تازه است.

«غزالی و دعا» به روایت کوجیرو ناکامورا

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «غزالی و دعا» نوشته کوجیرو ناکامورا به ترجمه شهاب‌الدین عباسی منتشر شده است. این کتاب اثری از استاد پژوهش‌های اسلامی در دانشگاه اوبیرین و استاد ممتاز دانشگاه توکیو، دکتر کوجیرو ناکاموراست که خود پیش از این کتاب بخش‌هایی از نیایش‌های غزالی را به زبان انگلیسی و ژاپنی ترجمه کرد و در این کتاب هم پاره‌ای از دعاها و نیایش‌های غزالی را بیان کرده است.

غزالی و دعا متن اصلاحی و تجددی نظر شده رساله دکترای نویسنده در دهه ۱۹۷۰ است و محقق توانای کاندایی پروفسور ویلفرد کنتول اسمیت و استاد نامدار آلمانی پروفسور آنه‌ماری شیمل هم آن را از نظر گذرانده‌اند.

غزالی و دعا در عین حال که کتابی موجز در آشنایی با زندگی و اندیشه‌های یک اندیشمند بزرگ و پرآوازه ایرانی است، اندیشه و نظریه خاصی را هم دنبال می‌کند. دکتر ناکامورا در این اثر، ضمن بحث‌های مقایسه‌ای و تطبییقی با عرفان شرقی و ذن بودیسم با اشاره به دیدگاه محقق سرشناس انگلیسی دکتر مونتگمری وات، این نظر را مطرح می‌کند که بحران شکاکیت غزالی که در کتاب مشهور او المنقذ من الضلال بازتاب یافت، صرفا بحرانی فردی شخصی نبود بلکه از بحرانی تمدنی حکایت داشت که باید از مناسک محوری و ظاهر گرایی محض به طرف با کشف ذخایر و ارزش‌های معنوی و اخلاقی خود حرکت می‌کرد.

به عقیده پروفسور ناکامورا، پژوهش‌ها و ذکرهای غزالی، به ویژه در کتاب بزرگ احیاء العلوم راه خوبی برای تحقیق در این باره است. دکتر ناکامورا در غزالی و دعا زندگی نامه خوبی هم از ابوحامد غزالی ارائه کرده که حاوی نکاتی تازه است.

غزالی و دعا پس از گفتاری درباره زندگی و زمانه غزالی و تصویری که غزالی از بحران شکاکیت خود به دست می‌دهد به پژوهش‌های نوین درباره غزلی اشاره می‌کند و از اهمیت احیاء العلوم در غزالی پژوهشی سخن می‌گوید، و طی سه فصل به بررسی اندیشه الاهیاتی و کلامی غزالی، دعا و ذکر در اندیشه غزالی و دعا و ذکر در عمل غزالی می‌پردازد.

منبع اصلی دکتر ناکامورا درباره نیایش و طبقه‌بندی های آن کتاب معروف نیایش اثر محقق ممتاز آلمانی پروفسور فردردیش هایلر بوده است.

ناکامورا در بخشی از مقدمه می‌نویسد: «بسیار نگران هستم که خوانندگان مسلمان روش تطبیقی یا مقایسه‌ای استفاده شده در اینجا را چگونه تعبیر و تفسیر می‌کنند. شاید بعضی ها احساس کنند که این مقایسه به سبب یکتایی ذاتی اسلام ناممکن است. گرچه در عصر کنونی عصر جهانی شدن و کثرت‌گرایی فرهنگی، چنین رویکردی پشتوانه جهانی چندانی ندارد و در حقیقت اثر حاضر تلاشی کوچک است از سوی محققی ژاپنی برای فهم اسلام و همچنین مقدمه‌ای است در معرفی یک دین ژاپنی و در اینجا آیین بودا ـ به خوانندگان مسلمان. اینکه آیا تلاش من موفق بوده است یا نه موضوعی دیگری است»

کتاب «غزالی و دعا» نوشته کوجیرو ناکامورا به ترجمه شهاب‌الدین عباسی با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه در ۱۸۴ صفحه به بهای ۱۸۵ هزار ریال از سوی بنگاه نشر و ترجمه پارسه روانه بازار نشر شده است.