شناسهٔ خبر: 52658 - سرویس دیگر رسانه ها

سخنرانی نوبل ایشی‌گورو کتاب می‌شود/ اشتراک تجربه خلاقیت و امید

متن سخنرانی 6 هزار کلمه‌ای کازوئو ایشی‌گورو برای مراسم دریافت نوبل ادبیات ۲۰۱۷ در قالب یک کتاب منتشر می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ اهدای مدال نوبل ادبیات امروز(یکشنبه) در مراسمی رسمی با حضور پادشاه سوئد و همراه با اهدای دیگر مدال‌های نوبلیست‌ها، برگزار می‌شود. ارزش هر جایزه ۹ میلیون کرون سوئد برابر ۸۲۵ هزار پوند است.

ایشی‌گورو دو روز پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی در سوئد شرکت کرد تا از کمپین بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های اتمی حمایت کند. وی توضیح داد که زیر سایه بمب اتم در ناکازاکی در سال ۱۹۴۵ بزرگ شده و مادرش را در آن رویداد از دست داده است.

این نویسنده گفت همه آرزویش این است که هر فردی بتواند در امنیت زندگی کند، گرچه جهان ما هر روز به جایی خطرناک‌تر بدل می شود.

کوارتزی نیز نوشت: ایشی‌گورو متن سخنرانی نوبل خود را پنج شنبه (۷ دسامبر) به آکادمی تحویل داد. او در متن سخنرانی ۶ هزار کلمه‌ای خود که از دو روز پیش بر سایت نوبل قرار گرفته تجربیاتش را با هواداران داستان‌هایش به اشتراک گذاشته و درباره روند خلاقیت و امید به کارهای بعدی‌اش نوشته است.

در این متن ایشی‌گورو از نقاط تاثیرگذار در زندگی‌اش سخن گفته که اولین آنها سال ۱۹۷۹ رخ داد که او بیست و چند ساله بود. وی گفته است می‌خواست درباره ژاپن بنویسد؛ کشوری که وقتی پنج سال داشت آنجا را ترک کرد و با خانواده اش به انگلستان رفت و هرگز از آن زمان به ژاپن بازنگشت.

آنچه او در رمان نخستش با عنوان «منظر پریده‌رنگ تپه‌ها» در سال ۱۹۸۲ نوشته تصویری است که او از ژاپن در خاطراتش داشت و فرهنگی که از والدینش کسب کرده بود.

متن سخنرانی دریافت نوبل کازوئو ایشی‌گورو از سوی انتشارات ناپف در قالب یک کتاب با عنوان «عصر قرن بیستمی من و موفقیت‌های کوچک دیگر» ۱۲ دسامبر منتشر می‌شود.