شناسهٔ خبر: 52665 - سرویس دیگر رسانه ها

سهمیه های کنکور ارشد اعلام شد/ امکان ثبت نام تا ۲۲ آذر

سهمیه ها و تسهیلات آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۷ برای سه گروه رزمندگان و ایثارگران، برگزیدگان علمی دوره کارشناسی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و حافظان کل قرآن مجید اعلام شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ فرصت ثبت نام برای آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۷ در تمامی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی و بیست و سومین المپیاد علمی- دانشجویی کشور از روز ۱۶ آذر آغاز شده و تا روز ۲۲ آذرماه ادامه دارد.

داوطلبانی که دارای سهمیه هستند می توانند بر اساس سهمیه های خود متقاضی ثبت نام شوند.

سهمیه رزمندگان و ایثارگران:

هر یک از داوطلبا ن متقاضی سهمیه رزمندگان و ایثارگران می توانند براساس شرایط خود که در بندهای «الف» و «ب» آمده است، متقاضی این سهمیه شوند.

الف) سهمیه رزمندگان:

الف) رزمندگانی که براساس ماده ۱ و تبصره های چهارگانه ماده مذکور در آیین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا ۳۱ شهریور ۱۳۶۷ حداقل ۶ ماه متوالی یا متناو ب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشته اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذیربط (سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام کنند.

آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تایید نهایی قرار گیرد. در صورت تایید نهایی توسط ارگان های ذیربط در سهمیه رزمندگان گزینش می شوند.

تذکر مهم: داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان سازمان بسیج مستضعفین و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، لازم است پس از تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان نسبت به دریافت کدرهگیری ۱۲ رقمی از واحد مربوطه اقدام و آن را در زمان ثبت نام در محلی که در تقاضانامه اینترنتی در نظر گرفته شده درج کنند.

تبصره ۱: داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان (سازمان بسیج مستضعفین) در صورت عدم تایید سهمیه و درج سهمیه آزاد بر روی کارت شرکت در آزمون، به واحدهای تابعه شهرستان های محل تشکیل پرونده مراجعه کنند.

تبصره ۲: کدرهگیری ۱۲ رقمی سازمان بسیج مستضعفین و یا نیروهای مسلح برای هر آزمون در هر سال متفاوت است. لذا داوطلبان ضرورت دارد برای ثبت نام در هر آزمون با مراجعه به واحد مربوط نسبت به دریافت کدرهگیری ۱۲ رقمی مخصوص همان آزمون اقدام کنند.

تبصره ۳: مناطق عملیاتی براساس مصوبات شورای عالی دفاع تعیین می شود.

تبصره ۴: مدت حضور یا خدمت در جبهه موظفی سربازان و پاسداران وظیفه و همچنین تعهدات و مأموریت های خدمتی پرسنل وزارتخانه ها، سازمان ها و ارگان های نظامی در جبهه و نیز طر ح ۶ ماهه دانشجویان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، حضور داوطلبانه تلقی نمی شود.

تبصره ۵: نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه های مقاومت بسیج مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی شوند.

الف) آن دسته از پرسنل کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علاوه بر میزان موظفی، که از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا ۳۱ شهریور ۱۳۶۷ حداقل ۶ ماه پیوسته و یا ۹ ماه ناپیوسته شرکت در عملیات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته اند، با تایید بالاترین مقام هر یک از نیروهای مسلح می توانند از مزایای این قانون استفاده کنند.

بالاترین مقام هر یک از نیروهای مسلح شامل ستاد کل نیروهای مسلح، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران «آجا»، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح «ودجا» و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران «ناجا» است.

این قبیل افراد می توانند ابتدا به سازمان های تابعه مراجعه و فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون مربوط را تکمیل و کد رهگیری ۱۲ رقمی دریافت کنند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مورد تایید نهایی قرار گیرد.

این قبیل داوطلبان لازم است بند مربوط به سهمیه خود را در تقاضانامه ثبت نامی علامتگذاری و نسبت به درج کد رهگیری ۱۲ رقمی در محل مربوط اقدام کنند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط ستاد کل نیروهای مسلح مورد تایید نهایی قرار گیرد و در صورت تایید نهایی توسط ارگان ذیربط در سهمیه رزمندگان گزینش می شوند. 

تبصره ۱: داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان «آجا» لازم است برای دریافت کدرهگیری ۱۲ رقمی به نشانی اینترنتی www.aja.ir مراجعه کنند.

تبصره ۲: بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب ۱۸ اردیبهشت ۱۳۶۸ هیات وزیران و قانون اصلاح قانون مذکور مصوب ۱۱ آذر ۱۳۷۱ مجلس شورای اسلامی داوطلبانی که از سال ۶۸ به بعد یک نوبت با سهمیه رزمندگان در آزمونهای ورودی پذیرفته شده اند، در صورتی که دارای حداقل مدت ۱۲ ماه حضور داوطلبانه در جبهه های نبرد حق علیه باطل باشند، با توجه به مندرجات اطلاعیه می توانند در این آزمون با سهمیه رزمندگان شرکت کنند.

 در غیر این صورت حق استفاده از سهمیه رزمندگان در این آزمون را نخواهند داشت.

تبصره ۳: آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان یکبار در دوره کاردانی و یک بار هم در دوره کارشناسی ناپیوسته پذیرفته شده اند، در صورتی که دارای حداقل مدت ۱۸ ماه حضور داوطلبانه در جبهه های نبرد حق علیه باطل باشند، می توانند در این آزمون با سهمیه رزمندگان شرکت کنند.

تذکر مهم: داوطلبان واجد شرایط که با استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون های ورودی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته سنوات گذشته شرکت کرده اند لازم است برای استفاده از سهمیه رزمندگان در این آزمون طبق توضیحات اعلام شده عمل کنند.

ب) سهمیه ایثارگران:

«جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان»، «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» و همچنین «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر » برای استفاده از سهمیه ایثارگران باید نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت نامی اقدام کنند و نیازی به مراجعه به وبگاه ایثار ندارند و در صورت تأیید ارگان مربوط، در این آزمون در سهمیه ایثارگران گزینش می شوند. 

با توجه به تصویب قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۰ - ۱۳۹۶) در تاریخ ۱۴ اسفند ۹۵ توسط مجلس شورای اسلامی، ماده ۹۰ این قانون قانون علاوه بر ماده ۷۰ «قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» و اصلاحیه بعدی آن در ماده ۴۷ «قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲» در این آزمون اجرا و گزینش داوطلبان براساس این قوانین صورت می گیرد.

براساس این قوانین گزیش به این ترتیب صورت می گیرد:

۲۵ درصد ظرفیت هر کدرشته محل به «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان» اختصاص دارد. (سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد ظرفیت)

۵ درصد ظرفیت هر کدرشته محل به «جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» اختصاص دارد. (سهمیه ایثارگران ۵ درصد ظرفیت)

تذکر: طبق تبصره بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در صورتی که سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود، خالی مانده آن، ابتدا به مشمولین سهمیه ۵ درصدی ایثارگران که شرایط و حدنصاب لازم را داشته باشند، تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند، باقیمانده آن به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می یابد.

تذکرات مهم:

براساس قوانین مذکور حدنصاب نمره ایثارگران (اعم از ایثارگران مشمول ظرفیت ۲۵ درصدی و یا ۵ درصدی) ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل و حدنصاب نمره رزمندگان ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل است.

ظرفیت در کدرشته محل هایی به سهمیه های فوق تخصیص می یابد، که امکان گرد کردن ریاضی برای آنها وجود داشته باشد.

سهمیه های فوق براساس قوانین و مقررات موجود بوده و در صورت هرگونه تغییر در این سهمیه ها توسط مراجع ذی صلاح، ضوابط و مقررات اعمالی اطلاع رسانی خواهد شد.

بر اساس مصوبه چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی ۱۸ دی ۹۵ آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران یک بار در دوره روزانه آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته پذیرفته شده باشند، حق استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران و رزمندگان در آزمون های سال های بعد در همان مقطع را نخواهند داشت.

بر اساس مصوبه چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی ۱۸ دی ۹۵ آن دسته از داوطلبان سنوات قبل که با استفاده از سهمیه های شاهد و ایثارگر در ردیف پذیرفته شدگان رشته های تحصیلی دوره های شبانه و نیمه حضوری دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی و یا دوره های مجازی و پردیس خودگردان قرار گرفته اند، در صورت انصراف از رشته قبولی خود فقط یک بار دیگر، مجاز به استفاده مجدد از سهمیه های مربوط در آزمون های سال های بعد در همان مقطع خواهند بود.

تسهیلات برگزیدگان علمی دوره کارشناسی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی:

تسهیلات این بخش بر اساس مفاد آیین نامه پذیرش با آزمون استعدادهای درخشان در دوره های کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) و کارشناسی ارشد به شماره ۲۱.۷۷۸۹۷ تاریخ ۵ مرداد ۹۳ شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که به کلیه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی نیز ابلاغ شده است، صورت می گیرد.

براساس این آیین نامه افراد حائز شرایط زیر، حداکثر تا یک سال تحصیلی پس از زمان دانش آموختگی (و صرفاً برای یک بار ) در صورت شرکت در آزمون و کسب حدنصاب علمی حداقل ۹۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در هر کدرشته محل توسط سازمان سنجش به یکی از دانشگاهها معرفی می شوند.

برگزیدگان رتبه های اول تا پانزدهم مرحله نهایی المپیادهای علمی  دانشجویی.

دانشجویان نمونه کشوری در دوره کارشناسی با معرفی سازمان امور دانشجویان.

رتبه های اول تا سوم نهایی جشنواره های خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی در دوره کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته با مشارکت حداقل ۵۰ درصد در دستاورد حائز رتبه.

دانش آموخته رتبه اول دوره کارشناسی پیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی که طی هشت نیمسال تحصیلی دانش آموخته شده است.

دانش آموخته رتبه اول دوره کارشناسی ناپیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی که طی چهار نیمسال تحصیلی دانش آموخته شده است.

سازمان سنجش حداکثر معادل ۱۰ درصد ظرفیت (با تقریب اضافی) در هر کدرشته محل تحصیل دوره بالاتر را بر اساس اولویت نمره و انتخاب رشته متقاضیان به حائزین شرایط اختصاص خواهد داد. اطلاعات بیشتر در این خصوص بر روی پایگاه اینترنتی این سازمان قرار خواهد گرفت.

امتیاز حافظان کل قرآن مجید:

به منظور اجرای قانون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن مجید مصوب سال ۱۳۷۵ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی قانون مذکور مصوب هیات وزیران (۱۵ بهمن ۷۶)، حافظان کل قرآن مجید به جز اتباع خارجی که خواهان استفاده از مزایای در نظر گرفته شده هستند، ضرورت دارد با توجه به توضیحات ذیل رشته علوم قرآن و حدیث (کد ۱۱۱۱ ) را انتخاب و بند مربوط در تقاضانامه ثبت نام اینترنتی را علامتگذاری کنند.

داوطلبان دارای مدرک رسمی کارشناسی علوم قرآنی به منظور ثبت نام لازم است با علامتگذاری بند مربوطه در تقاضانامه، حافظ قرآن بودن خود را اعلام کنند.

تبصره ۱: از دارندگان مدرک کارشناسی علوم قرآنی (فقط علوم قرآنی) پس از اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد، برای احراز صحت حفظ کل قرآن مجید، جهت آزمون شفاهی دعوت بعمل خواهد آمد. این افراد لازم است به هنگام مراجعه مدرک کارشناسی خود را که حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ اخذ می کنند، ارائه کنند.

تبصره ۲: بر اساس مصوبه جلسه ۵۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، آن دسته از حافظان دیپلم، زیردیپلم و کارشناسی علوم قرآنی که دارای یکی از مدارج به شرح جدول ذیل باشند، از شرکت در آزمون صحت حفظ معاف خواهند بود.

جهت استفاده از هرگونه مزایای قانونی مربوط به حافظان قرآن با توجه به جدول ذیل، مدارک تخصصی باید به امضای رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

درجه تخصصی عنوان شرایط لازم
۱ استاد حفظ قرآن حافظ ممتاز قرآن، آشنا با تفسیر علوم قرآنی و دارای ۱۰ سال سابقه تدریس و تربیت حافظان قرآن
۲ حافظ ممتاز قرآن تسلط بر تلاوت مرتل کل قرآن از حفظ، ترجمه آیات و مفردات قرآن
۳ حافظ کل قرآن تسلط بر خواندن کل قرآن از حفظ، همراه با درک معنای آیات

داوطلبان حافظ کل قرآن مجید دارای مدرک دیپلم یا گواهی پیش دانشگاهی یا فاقد دیپلم به منظور ثبت نام لازم است بند مربوطه در تقاضانامه اینترنتی را علامتگذاری کنند.

داوطلبان حافظ کل قرآن مجید دارای مدرک دیپلم یا گواهی پیش دانشگاهی یا فاقد دیپلم، لازم است آخرین معدل احراز شده خود را در بند ۲۳ تقاضانامه اینترنتی درج کنند. ضمناً کد محل فارغ التحصیلی خود را در بند ۲۰ تقاضانامه کد ۱۹۹۹ درج کنند.

تبصره ۱: از متقاضیان مدرک کارشناسی با توجه به حدنصاب نمره علمی جهت آزمون صحت حفظ کل قرآن مجید و ترجمه اجزای اول و سی ام دعوت بعمل خواهد آمد.

تبصره ۲: آزمون شفاهی صحت حفظ قرآن مجید همه ساله بعد از برگزاری آزمون ویژه و استخراج اسامی نهایی حافظان، برگزار می شود. از این داوطلبان آزمون کتبی بعمل نخواهد آمد.

تنها دارندگان مدارک کارشناسی مرتبط علوم قرآنی می توانند از تسهیلات امتیاز حافظان، در مقطع کارشناسی ارشد استفاده کنند و دارندگان سایر مدارک کارشناسی حق استفاده از این امتیاز را ندارند.

حافظانی که در سال های گذشته و با استفاده از این تسهیلات موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته علوم قرآن و حدیث شده اند، برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، حق استفاده از سهمیه مجدد از این امتیاز را ندارند.

حافظانی که در سال های گذشته و با استفاده از این تسهیلات موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته علوم قرآن و حدیث شده اند، موظف هستند با مراجعه به معاونت فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور، نسبت به اخذ گواهی معدل کارشناسی خود اقدام کرده و معدل کارشناسی صحیح را در تقاضانامه اینترنتی آزمون ورودی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۹۷ درج کنند.