شناسهٔ خبر: 52761 - سرویس دیگر رسانه ها

درسگفتار رویکردشناسی‌فقه‌حکومتی برگزار می شود

درسگفتار حضوری دوره زمستانه مدرسه‌ درسگفتار آفاق با عنوان رویکردشناسی‌فقه‌حکومتی و با حضور اساتید مطرح حوزه علمیه قم برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ درسگفتار رویکردشناسی‌ فقه‌ حکومتی در مدرسه درسگفتار آفاق برگزار می شود.هدف از این دوره علمی، آشنایی طلاب و دانش پژوهان محترم با رویکردهای مختلف در باب فقه حکومتی است. کلان‌مسئله ای که بروز و ظهور آن از ثمرات انقلاب و حرکت عظیم امام راحل بوده و هنوز در ابتدای مسیر خود قرار دارد. 

فقه حکومتی به‌عنوان یکی از مفاهیم مبنایی و کلیدی در بستر انقلاب اسلامی و مؤثر در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی، چندی است که بیش از گذشته مورد توجه و تأمل اصحاب نظر در حوزه‌های علمیه قرار گرفته است و پیرامون آن سخن گفته می‌شود.

هرچند ریشه‌های این مفهوم به گذشته بازمی‌گردد و با نام امام خمینی، شهید صدر و دیگر فقهایی که دغدغه نظامات اجتماعی داشتند و ضرورت آن را در تحقق احکام الهی و جاری شدن اسلام ناب دریافته بودند، شناخته می‌شود اما رشد رویکرد تمدن‌گرایی در دو دهه گذشته سبب شده است مفهوم فقه حکومتی جایگاه و منزلتی متفاوت بیابد.

هدف از این درس­گفتار، آشنایی طلاب و دانش­ پژوهان محترم با رویکردهای مختلف در باب فقه حکومتی در بستر انقلاب اسلامی است. کلان‌ مسئله­ ای که بروز و ظهور آن از ثمرات انقلاب و حرکت عظیم امام راحل بوده و هنوز در ابتدای مسیر خود قرار دارد. قطعاً آشنایی با این پدیده علمی مهم می­ تواند علاوه بر گفتمان­ سازی و ترویج این رویکرد پژوهشی مؤثر در اداره کشور و نظام اسلامی، تأثیرات عمیقی بر روند آموزشی و تحصیلی طلاب انقلابی و روند پژوهشی حوزه انقلابی داشته باشد.

در این درس­گفتار از اساتید شاخص حوزه فقه حکومتی مانند حضرات آیات و حجج اسلام مؤمن، اعرافی، اراکی، کعبی، علیدوست، رشاد، میرباقری، هادوی، واعظی، مبلغی، لک زائی و ملک زاده دعوت به عمل آمده که ضمن ارائه دیدگاه خود، از ایشان نیز برای تقریر نگرش امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب(حفظه الله) و شهید صدر(ره) بهره خواهیم برد.

مخاطب اصلی این برنامه، طلاب محترم هستند اما از دانشجویان علاقه‌مند و دغدغه‌مند نیز ثبت‌نام صورت می‌گیرد.

لازم به ذکر است دانش‌پژوهان محترمی که در این دوره ثبت‌نام کرده و به طور مرتب در کلاس ها شرکت کنند و بیش از دو هفته (۴جلسه) غیبت نداشته، امکان شرکت در آزمون پایان دوره را داشته و مشمول دریافت گواهی پایان دوره خواهند شد.

این گواهی‌نامه معتبر به طور مشترک از طرف مؤسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت و دانشگاه باقرالعلوم (ع) صادر خواهد شد.

زمان برگزاری این درسگفتارها پنجشنبه ها، ساعت ۱۴ تا ۱۷:۳۰ از ۷ دیماه تا ۱۷ اسفندماه ۹۶ و مکان آن هم قم، چهار راه شهدا، ابتدای خیابان معلم، مرکز همایش های غدیر است.

شروع ثبت نام از ۲۵ آذرماه تا ۶ دیماه ۹۶ است.هزینه ثبت نام در دوره ۵۰ هزار تومان می باشد.دانش پژوهان آفاق می توانند با ۴۰ درصد تخفیف در دوره ثبت نام نمایند.