شناسهٔ خبر: 52852 - سرویس دیگر رسانه ها

مقالات هنرمند نقاش کتاب شدند

«یادداشت‌های علی فرامرزی» قرار است روز ٨ دی ماه همزمان با افتتاحیه تازه‌ترین نمایشگاه نقاشی این هنرمند در فرهنگسرای نیاوران رونمایی شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از اعتماد؛ علی فرامرزی هنرمند نقاشی است که در مطبوعات هم حضوری پررنگ دارد. او از حدود پانزده سال پیش به پیشنهاد یکی دو تن از روزنامه‌نگاران فعال در حوزه تجسمی، مقالاتی را درباره حوزه کاری خود نگاشته است. مقالاتی که در مقاطع مختلف به چاپ رسیده است. حالا بخشی از این مقالات در قالب کتابی منتشر شده‌اند با نام «یادداشت‌های علی فرامرزی» که قرار است روز ٨ دی ماه همزمان با افتتاحیه تازه‌ترین نمایشگاه نقاشی این هنرمند در فرهنگسرای نیاوران رونمایی شود.
فرامرزی که نقاشی خودآموخته است، درباره چند و چون گردآوری این کتاب به «اعتماد» می‌گوید: «نزدیک به ١٥ سال است در مورد مسائل حوزه تجسمی در رسانه‌ها می‌نویسم. شروع یادداشت‌هایم در روزنامه اعتماد بود و همچنان ادامه پیدا کرده است و در این سال‌ها با روزنامه‌های شرق و اعتماد کار می‌کردم و مطالبی درباره نقاشی می‌نوشتم. مطالبی مانند مسائل و مشکلات حوزه نقاشی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشته است و نیز مطالبی درباره گالری‌ها، مسائل اجتماعی و عمومی حوزه تجسمی.»
او در این سال‌ها به طور پیوسته نگارش این‌گونه مقالات را ادامه داده است و حالا شمار مقالات او بسیار زیاد شده است. فرامرزی گرچه در آغاز به گردآوری این مقالات فکر نکرده بود ولی به مرور زمان و با بیشتر شدن این آثار، با پیشنهادی از سوی دوستانش روبه‌رو شد: « نگارش این مقالات از ١٥ سال پیش تا به امروز ادامه دارد و بعد از مدتی دوستان پیشنهاد می‌کردند این مقالات به عنوان مجموعه و در قالب کتابی منتشر شود و حالا این کتاب دربردارنده مجموعه مقالات من است از سال ٩٢ تا ٩٦ که در قالب ٣٤٣ صفحه از سوی انتشارات نگارینه به چاپ رسیده است.» این کتاب به تازگی منتشر شده است و این هنرمند نقاش تصمیم دارد کتابش را همزمان با افتتاحیه نمایشگاه تازه‌اش «بعد چهارم» در روز ٨ دی ماه رونمایی کند. هرچند بیشتر این مقالات در حوزه مسائل مربوط به نقاشی است، اما این هنرمند به دیگر هنرهای تجسمی هم بی‌توجه نبوده است و در زمینه‌های دیگر هم دست به قلم برده است.
از او می‌پرسیم چرا برای گردآوری این کتاب تنها به مقالاتی بسنده کرده که از سال ٩٢ تا ٩٦ نوشته شده‌اند و مقالات مربوط به سال‌های گذشته را کنار گذاشته است، فرامرزی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «اگر می‌خواستم مقالات سال‌های گذشته را هم در این کتاب بگنجانم، کتاب خیلی ضخیم می‌شد. بنابراین شاید در جلد دیگری، مقالات آن سال‌ها را گردآوری و منتشر کنم. البته ناشر معتقد بود انتشار مطالب مقطعی که به زمان حاضر نزدیک‌تر است، نتیجه بهتری داشته باشد.»
او امیدوار است آنگونه که دوستان و کسانی که کتاب را دیده‌اند، معتقدند خواننده این کتاب بتواند مرجع خوبی برای کسانی باشد که علاقه‌مندند مسائل مربوط به حوزه نقاشی را در سال‌های اخیر پیگیری کنند و با خواندن این مجموعه مقالات دیدگاهی کلی نسبت به رویدادهای این حوزه به دست می‌آورند: «در مقدمه کتاب هم نوشته شده که این مجموعه می‌تواند مرجعی برای مقطع تاریخی ما باشد تا جایی که دنبال کرده‌ام، کسی تاکنون به این شکل در یک مقطع چهارده، پانزده ساله به اتفاقات این حوزه نپرداخته است.» در این کتاب خبری از اخبار جنجالی حوزه تجسمی نیست ولی به بعضی از مطالب مهم این حوزه پرداخته ‌شده است از جمله انتقال اثار موزه هنرهای معاصر به خارج از کشور. فرامرزی توضیح می‌دهد: «البته سعی کردم به دیگر هنرهای تجسمی هم بپردازم و نگاهی غیررسمی و آزاد به این مسائل و مشکلات داشته باشم.»
اما با توجه به اینکه هنرهای تجسمی، حوزه‌ای کاملا تخصصی است، این کتاب چقدر می‌تواند برای مخاطب عام جذابیت داشته باشد؟ او این‌گونه پاسخ می‌دهد: «مخاطب عام متاسفانه امروز حتی رمان هم نمی‌خواند! اما اگر کسی بخواهد تاریخ فرهنگ ایران و مسائل این مقطع را دنبال کند، با خواندن این کتاب، دیدگاهی کلی درباره این حوزه به دست خواهد آورد.» علی فرامرزی مقالات این کتاب را بدون هر گونه بازنویسی یا دخل و تصرفی منتشر کرده است: «عین همان مقالات روزنامه‌هاست بدون ذره‌ای تغییر یا حذف و اضافه.»