شناسهٔ خبر: 53023 - سرویس دیگر رسانه ها

هفت برتری کتاب الکترونیکی به کتاب‌های چاپی

طرفداران کتاب‌های الکترونیکی هر روز بیشتر و بیشتر می‌شوند. برخی کارشناسان اعتقاد دارند که کتاب‌های چاپی در آینده نزدیک به تاریخ پیوسته و تنها شکل کتاب که باقی می‌ماند، نوع الکترونیکی آن است. در این که کتاب‌های الکترونیکی مزایای زیادی دارند شکی نیست، ما نیز در این گزارش برخی از مزیت‌های آن را یادآور شده‌ایم.

هفت برتری کتاب الکترونیکی به کتاب‌های چاپی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دفاع همیشگی طرفداران کتاب‌های الکترونیک، عدم قطع درختان یا مثلاً محافظت از محیط زیست است. آنها می‌گویند قرن بیست‌ویکم عصر تکنولوژی است و نباید درختان را برای تهیه کاغذ قطع کنیم. آنها اعتقاد دارند کتاب‌های الکترونیک خیلی بهتر از کتاب‌های چاپی هستند. خوانندگان کتاب‌های الکترونیک دلایل دیگری نیز دارند، که در اینجا هفت مورد از رایج‌ترین آنها را آورده‌ایم:

۱. دسترسی سریع و آسان
دسترسی به کتاب‌های الکترونیکی بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از کتاب‌های چاپی است. وقتی بخواهید یک کتاب چاپ شده را پیدا کنید، باید کلی قفسه، کتابخانه و کتاب‌فروشی را بگردید. تازه شاید بعد از این همه سفر در میان کتاب‌های خاک خورده، نتوانید کتاب مورد علاقه خود را بیابید. ولی کتاب‌های الکترونیکی را تنها با فشردن چند دکمه پیدا خواهید کرد.

۲. به سادگی به‌ روز رسانی می‌شوند
به روزرسانی مطالب کتاب‌های چاپی به طور حتم نیاز به چاپ نسخه‌های جدید و صرف وقت و هزینه بسیاری دارد. ولی در مورد کتاب‌های الکترونیکی وضع کاملاً متفاوت است چون کافی است کتاب‌های قدیمی را از سایت بردارید و کتاب‌های ویرایش شده جدید را جایشان بگذارید.

۳. حفظ محیط زیست
همان موضوعی که در ابتدای بحث مطرح شد موضوع اصلی دلیل سوم است. طرفداران کتاب‌های الکترونیک می‌گویند هدف از گسترش این کتاب‌ها، جلوگیری از قطع درختان است و کسانی که محیط زیست را دوست دارند، باید کتاب الکترونیک بخوانند.

۴. حمل و نقل آسان
پرواضح است که کتاب‌های چاپی نسبت به کتاب‌های الکترونیک نیاز به هزینه گزافی برای حمل و نقل دارند. با یک ابزار ذخیره ساده صدها، هزاران و شاید میلیون‌ها کتاب جابجا می‌شود. ولی اگر این تعداد کتاب چاپی بخواهد جابجا شود، نیاز به ابزارها و وسایل حمل و نقل بزرگ است.

۵. نیاز به فضای کم 
طرفداران کتاب‌های الکترونیک همیشه این مسئله را مطرح می‌کنند که با وجود کاهش فضاهای زندگی در جوامع امروزی و کوچک شدن خانه‌ها دیگر قفسه‌های بزرگ قدیمی برای چیدن کتاب‌ها در زندگی امروزی مناسب نیست. آنها عقیده دارند وقتی می‌شود هزاران کتاب را در یک دیسک چند گیگابایتی جا داد، چرا باید از این همه فضا برای نگهداری انواع چاپی استفاده کرد.

۶. حفظ و نگهداری ساده و دوام زیاد
در طول زمان، کتاب‌های چاپی کهنه و فرسوده می‌شوند و هرچند امروز کتاب‌های قدیمی به قیمت‌های گزاف خرید و فروش می‌شود، ولی حداقل برای زندگی روزمره کاربرد نخواهد داشت. یک کاربر کتاب‌های الکترونیک تنها باید از ویروسی شدن سیستم یا حافظه مجازی‌اش جلوگیری کند. همین کافی است که چندین سال بدون تغییر از کتاب خود محافظت کند.

۷. مقرون به صرفه بودن
معمولاً فردی که علاقمند به کتاب‌خوانی است به خصوص در مورد کتاب‌های رمان و داستان بهتر است از کتاب‌های الکترونیک استفاده کند چون بعد از خواندن یک داستان کمتر پیش می‌آید فرد دوباره رغبتی برای خواندن یک داستان تکراری داشته باشد. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند برای چنین افرادی خرید کتاب‌های الکترونیکی مقرون به صرفه‌تر است و به عبارتی دخل و خرجشان جور درمی‌آید.