شناسهٔ خبر: 53126 - سرویس دیگر رسانه ها

موجی از خشم در پی خبر انتشار هجونامه‌های یهودی‌ستیزانه سلین

پس از خبر انتشار مجدد هجونامه‌های ضدیهودی لویی فردینان سلین توسط یکی از مهم‌ترین ناشران فرانسه، موجی از خشم در پاریس به راه افتاده است.

موجی از خشم در پی خبر انتشار هجونامه‌های یهودی‌ستیزانه سلین

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  انتشارات فرانسوی گالیمار مُصر است که هجونامه هزار صفحه‌ای سلین که در آن خواستار نابودی یهودیان شده را به چاپ برساند. تاریخ انتشار این مجموعه هنوز مشخص نیست، اما گالیمار بر این موضوع تاکید دارد که قصدش تدوین این متون است تا آنها را به عنوان خشونتی عظیم که نشان‌دهنده نفرت ضدیهودیت نویسنده است، به جایگاه خود برگرداند.

سرج کلارسفلد، از وکلای مشهور فرانسوی و شکارچی نازی که در طول دوران اشغال نیس از نازی‌ها پنهان شده بود، از این انتشارات خواسته این کار را متوقف کند و تهدید کرده که اگر گالیمار بر مواضع خود تاکید کند، دست به اقدام قانونی می‌زند.

کلارسفلد همچنین با تشکیل گروهی از دختران و پسران یهودیان تبعیدی از فرانسه، سعی کرده گالیمار را تحت فشار قرار دهد تا از انتشار کتاب منصرف شود. این وکیل موفق که سلین را ضدیهودی‌ترین فرانسوی عصر خود نامید، می‌گوید: «نوشته‌های سلین نسلی را که در فرستادن یهودیان فرانسوی به اردوگاه‌های مرگ همدست بودند، تحت تاثیر قرار داده است.» با اینکه کلارسفلد از بررسی متون توسط مورخین حمایت می‌کند، اما معتقد است ارائه یک نسخه جدید از نوشته‌های رقت‌انگیز سلین در کتابفروشی‌ها غیرقابل‌تحمل است و هیچ مقدار پاورقی نمی‌تواند آن را تعدیل کند.

وقتی خبر انتشار هجونامه‌های یهودی‌ستیزانه سلین توسط گالیمار منتشر شد، حکومت فرانسه وارد داستان شد. هیات مبارزه با نژادپرستی ماه گذشته در اقدامی نادر، ناشر را احضار کرده و به او اجبار کرد که نسخه جدیدی این متون که در سال‌های ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۱ میلادی نوشته شده، باید دربرگیرنده یادداشت‌هایی توسط متخصصین و تاریخ‌شناسان باشد. 

سلین همچنان به عنوان درخشان‌ترین نویسنده فرانسه و رمان مشهور او «سفر به انتهای شب» به عنوان یکی از برترین آثار فرانسه در قرن بیستم شناخته می‌شود. اما شهرت او به خاطر رساله‌های متعصبانه و ضدیهودیت و طرفداری از هیتلر در دوران جنگ، لکه‌دار شده است. این متون از سال ۱۹۴۵ میلادی به بعد دیگر چاپ نشدند و سلین که در ۱۹۶۱ میلادی از دنیا رفت نیز مایل به تجدید چاپ آنها نبود. اما بیوه او که حالا ۱۰۵ سال سن دارد به تازگی با این کار موافقت کرده است.

حالا موج خشمی در محافل ادبی، میان موافقان و مخالفان انتشار این نوشته‌ها ایجاد شده است.هنری گودار، استاد ادبیات معتقد است پنهان کردن این رساله زیر فرش‌ خانه‌ها، موقعیت ناسالمی ایجاد می‌کند و بهتر است خوانندگان از آن آگاه باشند و متن کامل و چاپ‌شده‌اش را ارزیابی کنند. پاسکال اوری، تاریخ‌شناس معتقد است که باید با انتقادات علمی با این متون مقابله شود، در غیر این صورت دسترسی به این متون از طریق اینترنت نیز آسان است. اما برخی دیگر معتقدند پرداختن دوباره به متون یهودی‌ستیزانه سلین توسط یک ناشر مهم همچون گیلمار، به آنها اعتبار می‌بخشد و نقش سلین در جنگ را از بین می‌برد.