شناسهٔ خبر: 53142 - سرویس دیگر رسانه ها

نام‌آوران نمایش‌نامه‌نویسی جهان در تهران؛ از برشت و رضا تا شدلر

از برشت، دایره گچی قفقازی، از رضا، نمایش‌نامه‌های هنر و بللا فیگارو، از کریر، تراس و از ماکس لید، صددرصد اجرا می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق؛ این روزهای سرد زمستانی در پایتخت شاهد اجرای متونی از نام‌آوران نمایش‌نامه‌نویسی جهان؛ مانند برتولت برشت، یاسمینا رضا و ژان کلود کریر هستیم.

از برشت، دایره گچی قفقازی، از رضا، نمایش‌نامه‌های هنر و بللا فیگارو، از کریر، تراس و از ماکس لید، صددرصد اجرا می‌شود.
هنر
نمایش «هنر» نوشته یاسمینا رضا با کارگردانی وحید رهبانی از جمعه، ١٥ دی‌ماه، ساعت ٢١:٣٠ اجراهای خود را با تقدیم به مرحوم داوود رشیدی و با حضور خانواده این هنرمند سینما، تلویزیون و تئاتر در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد آغاز می‌کند. در این اثر نمایشی که مترجم آن نیز وحید رهبانی است، داریوش فرهنگ، امید روحانی و محسن حسینی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه داستان نمایش آمده: خرید یک تابلوی نقاشی سبب‌ساز اختلاف بین سه دوست قدیمی می‌شود... .
بللا فیگارو
نمایش «بللا فیگارو» نوشته «یاسمینا رضا» که این روزها در تماشاخانه شانوی تهران روی صحنه رفته است، برای نخستین‌بار، هم‌زمان با اجرای این اثر در فرانسه، در ایران نیز اجرا می‌شود.
سروش طاهری، کارگردان این اثر، با اشاره به این امر که این اثر از سوی «بهروز سروعلیشاهی» ترجمه شده و برای نخستین‌بار از سوی گروه او در ایران روی صحنه می‌رود، گفت: در این اثر نمایشی، سوسن مقصودلو، مانلی حسین‌پور، میثم رازفر، شهره رعایتی، بهروز سروعلیشاهی و رضا ایزدخواه به ایفای نقش می‌پردازند.
او در ادامه با اشاره به این امر که امروز یا نباید تئاتر کار کرد یا اگر قرار است تئاتر کار کنیم، باید دردی از جامعه را دوا کنیم، افزود: تئاتر باید یا نمایش‌نامه‌ای جدید را معرفی کند یا کاری جدید را انجام دهد یا نگاهی جدید را به موضوعی قدیمی داشته باشد.
طاهری با تأکید بر این امر که یک هنرمند تنها در صورت نیل به امور ذکرشده می‌تواند در پیشبرد هنر نمایش مفید باشد، ادامه داد: با حضور بازیگران چهره، نه به معنای بازیگر، بلکه به معنای عروسک‌های صرفا سینمایی یا تلویزیونی مخالفم و همواره دوست داشته‌ام که تئاتر به‌عنوان یک اثر هنری مدیوم خود را حفظ کند.
این مدرس کارگردانی تئاتر در بخشی دیگر از این گفت‌وگو با تأکید بر این مفهوم که تئاتر مطلقا نباید با هدف فروش و درآمدزایی روی صحنه برود، اظهار کرد: با اینکه در حوزه مسائل مالی مشکل دارم، اما باید گفت که امروز برخی از آثار نمایشی مورد توجه عجیب‌وغریب نهادها یا تهیه‌کنندگان شخصی این عرصه قرار می‌گیرند و مجبور می‌شوند که با آوردن چهره‌هایی که محبوبیت اجتماعی دارند، فروش خود را تحت‌تأثیر قرار دهند.
دایره گچی قفقازی
«دایره گچی قفقازی» نوشته برتولت برشت، دومین نمایشی است که این روزها به کارگردانی محمودرضا رحیمی از ساعت ٢٠ در سالن سایه روی صحنه می‌رود. داستان درخصوص روزهای پس از جنگ جهانی دوم است که تقسیم اراضی بیم مردم است. آنها برای حل این مشکل به سمت نمایش‌نامه‌ای می‌روند تا مشکل خود را با آن نمایش‌نامه حل کنند و نام آن دایره گچی قفقازی است. در این نمایش ٩٠ دقیقه‌ای که بهای بلیت آن ٢٥‌ هزار تومان تعیین شده است، میترا ثاراللهی، بهرام حاج‌جعفری‌زاده، آناهیتا خسروی، پردیس رفیعی، سیامک زین‌الدینی، محمد سرفرازی، محمدحسین سعیدی، زهره شاه‌محمدی، عباس شکیب‌مهر، سیده نوش‌آفرین طوسی، نسترن قاضیانی، رزا کریمی، نیما لبخنده، ساناز نام‌دوست و علیرضا نصیری ایفای نقش می‌کنند.
تراس
نمایش «تراس» اثر ژان کلود کریر و به کارگردانی بهروز عبادی نمایشی است که این روزها در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه است. در این نمایش ٧٥ دقیقه‌ای که تا ٢٩ دی‌ماه از ساعت ١٧:٤٥ روی صحنه است، مجید شناور، محمودرضا سلیمانی، فرشید حاجیان، علیرضا اسفندیاری، نسا توافق، غزاله قفلی و نازنین حبیبی به‌عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: زنی قصد ترک همسرش را دارد و در این میان، خانه را برای فروش گذاشته است. مشتریانی که برای خرید خانه می‌آیند هرکدام درگیر مسائلی هستند.
صد درصد
نمایش «صد درصد» نیز که روایتگر حضور یک جوان بازیگر در خانه دختری برای خواندن نمایش‌نامه است، با بازی ستاره پسیانی و هوتن شکیبا همه‌روزه از ساعت ٢١ میزبان علاقه‌مندان است. نمایش صد درصد از آثار ماکس لید است که از سوی مرتضی اسماعیل‌کاشی طراحی و کارگردانی شده و بهای بلیت آن بر اساس مکان صندلی موردنظر از ٣٠ تا ٤٠‌ هزار تومان متغیر است.
لاسارو
لاسارو عنوان نمایشی است که از هشت دی‌ماه در سالن استادسمندریان روی صحنه رفته است. نمایش درباره پسری بینواست که مادرش به دلیل فقر مالی او را در ازای یک سکه به کوری گدا می‌فروشد و او در خدمت اربابان زیادی قرار می‌گیرد.  این نمایش اثر ملچیور شدلر است و پس از ترجمه، طراحی و کارگردانی از سوی مسعود رایگان، در دو سئانس ١٨ و ٢٠:٣٠ روی صحنه می‌رود. کامبیز امینی، سمیه برجی، فروغ قجابگلی، نوشین اعتماد، بانیپال شومون، اویس خلیل‌زاده، محسن عیدی، یوسف محوی، نیما مظاهری، آرزو تاج‌نیا و مهسا اصغری بازیگران این نمایش هستند.