شناسهٔ خبر: 53163 - سرویس دیگر رسانه ها

برای شناخت انسان نمی‌توان به سخت افزار مغز او اتکا کرد

شیخ رضایی گفت: ایده کتاب «مقدمه‌ای فلسفی بر علوم شناختی» این است که برای شناخت انسان فقط نمی‌توان به سخت افزار مغز او اتکا کرد بلکه باید به زبان، گفتمان و روابط اجتماعی او هم توجه داشت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «مقدمه‌ای فلسفی بر علوم شناختی» اثر «رُم هره» با ترجمه حسین شیخ رضایی و مجید داوودی بنی  از سوی انتشارات نشر نو به تازگی منتشر شده‌است.

حسین شیخ رضایی، مترجم این کتاب درباره مولف این کتاب گفت: تخصص «رُم هره» در وهله اول فلسفه علم است. او نویسنده و فیلسوف پرکاری است که در زمینه‌های مختلفی در فلسفه علم به خصوص درباره مفهوم مدل و تقشی که مدل‌سازی در علم دارد، کار کرده و طرفدار نوعی واقع گرایی علمی است. ولی به جز فلسفه علم در حوزه فلسفه علوم اجتماعی و فلسفه روانشناسی هم مطالبی دارد. تا جایی که می دانم در ایران تا کنون کتابی از این اندیشمند منتشر نشده است ولی مقالاتی از وی ممکن است ترجمه شده باشد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاسی علمی کشور تصریح کرد: علوم شناختی یک حوزه میان رشته‌ای است که هدف آن بررسی فعالیت‌های شناختی در انسان مثل استدلال کردن، به یادآوردن و ... است. در حوزه علوم شناختی از علوم مختلفی همچون علوم اعصاب و مغز، روانشناسی، جامعه شناسی و علوم کامپیوتری بهره گرفته می شود برای اینکه سازوکار مغز انسان و شناختش از جهان را دریابد. این کتاب در واقع یک نگاه فلسفی به علوم شناختی است، یعنی مسائل فلسفی ناشی از این حوزه را بررسی می‌کند و به مقدار زیادی تحت تأثیر کاری است که «رُم هره» در فلسفه علم انجام داده و سعی می‌کند مدل سازی را در این علم مطرح کند.

وی تأکید کرد: ایده رم هره در این کتاب این است که برای شناخت انسان فقط نمی‌توان به سخت افزار مغز او اتکا کرد، بلکه باید به زبان، گفتمان و روابط اجتماعی او هم توجه کرد. برای همین طرفدار یک رویکرد ترکیبی است که هم در آن عناصر عصب شناسی و نورولوژی دخالت داشته باشد و هم عنصر گفتمانی و زبانی و فرهنگی. آنچه این کتاب را از بقیه کتابهای علوم شناختی متمایز می کند همین رویکرد ترکیبی است که می خواهد بین علوم فیزیکی و علوم روانی تلفیقی را ایجاد کند.

شیخ رضایی افزود: ویژگی مهم این کتاب این است که یک کتاب درسی است و کاملا برای دانشجویی نوشته شده که در یک یا دو ترم می‌خواهد این درس را بگذارند به همین دلیل منابع مختلفی را معرفی و سوال‌هایی را برای پاسخ دادن مطرح می‌کند و کاملا حالت خودآموز و درسی دارد و این نکته  بسیار مهمی برای استفاده از این کتاب است. در واقع هره این کتاب را برای تدریس در دوره‌هایی که در این خصوص داشته، نوشته است.

مترجم کتاب مقدمه‌ای فلسفی بر علوم شناختی ادامه داد: طیف کسانی که می‌توانند از این کتاب استفاده کنند بسیار متنوع است چون به مسایل مختلفی پرداخته است، دانشجویان فلسفه علم، داشجویان روانشناسی، علوم شناختی و علوم کامپیوتری می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

حسین شیخ رضایی در پایان گفت: قبل از این کتاب، کتابهایی را در زمینه فلسفه ذهن تالیف و ترجمه کرده ام که به  محتوای این کتاب نزدیک بوده‌اند.