شناسهٔ خبر: 53217 - سرویس دیگر رسانه ها

کتاب‌هایی که دولت‌ها به دانش آموزان توصیه می‌کنند

در کشورهای مخالف همواره کتاب‌هایی هستند که از سوی دولت‌ها به دانش آموزان برای خواندن توصیه و پیشنهاد می‌شوند. عیون الخلیج در مطلب زیر اشاره دارد به کتاب‌هایی که در کشورهای مختلف جهان به دانش آموزان پیشنهاد و توصیه می‌شود.

کتاب‌هایی که دولت‌ها به دانش آموزان توصیه می‌کنند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب‌ها، میراثی باشکوه و عنصری رشدآفرین در زندگی بشر هستند. در هر کشوری کتاب‌های وجود دارد که دولت خواندن آن‌ها را به دانش‌آموزان آن کشور توصیه می‌کند و مطالعه آن را ضروری می‌شمارد. در ادامه به محبوب‌ترین کتاب‌ها در کشورهای مختلف جهان نگاهی می‌اندازیم.
 

افغانستان- «قرآن کریم»
 

فرهنگ مطالعه به خصوص خواندن رمان و داستان در کشوری مانند افغانستان کم‌رنگ است و قرآن تنها کتاب اصلی شمرده می‌شود که مطالعه آن به دانش‌آموزان در افغانستان از دوران کودکی توصیه می‌شود.
 

آلبانی-«رویدادهای شهرسنگی» نوشته اسماعیل کاداره
 

این کتاب روایتی است از اضمحلال شهر آلبانی در دوران جنگ جهانی دوم. اسماعیل کاداره یکی از نویسندگان مهم و سرشناس آلبانی است که کتاب‌هایش تا مدت‌ها در آلبانی ممنوع بود. او چندین بار نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات شده بود. این کتاب خواننده را با حوادث و رویدادهای جنگ جهانی دوم و مردمی که در آن دوران زندگی کردند، آشنا می‌کند و خواندن آن از این جهت در آلبانی توصیه می‌شود که به کودکان ‌می‌آموزد حتی در سخت‌ترین دوران‌های زندگی می‌توانند خوشبختی را در لایه‌های زندگی بیابند.
 

استرالیا - «فردا زمانی که جنگ آمد» نوشته جان مارسدن
 

این کتاب داستان یک دختر نوجوان و دوستانش را روایت می‌کند که در بازگشت از اردو پی می‌برند که نیروهای نظامی خارجی کشورشان، استرالیا را اشغال کرده‌اند. مارسدن متولد 1950 میلادی بوده و جز محبوب‌ترین نویسندگان استرالیا به حساب می‌آید. از روز این کتاب که در سال 1993 منتشر شده، اقتباس سریالی نیز صورت گرفت که محبوبیت آن را دوچندان کرد.
 

اتریش-«فاوست» گوته
 

فاوست، نام نمایش‌نامه‌ای است از یوهان ولفگانگ فون گوته، نویسنده برجسته آلمانی. فاوست شخصیت اصلی یک افسانه آلمانی است. در این افسانه، انسانی موفق با تحصیلات آکادمیک ولی ناراضی از زندگی روحش را با دانش نامحدود و لذت دنیایی در معامله‌ای با شیطان معاوضه می‌کند. این کتاب مباحث فلسفی بسیاری را از جمله تقابل عشق و عقل مطرح می‌سازد که به روش‌های گوناگونی قابل تفسیر هستند. این کتاب گرچه ممکن است برای دانش‌آموزان کمی سخت فهم باشد، اما آن‌ها را به اندیشیدن به روشی متفاوت تشویق می‌کند.
 

بوسنی و هرزگوبین- «پلی بر روی درینا» نوشته ایوو آندریچ
 

این کتاب که یکی از آثار ادبی کلاسیک جهان است، در سال 1961 میلادی نویسنده‌اش را برنده جایزه نوبل ادبیات کرد. ایوو آندریچ، نویسنده اهل یوگوسلاوی در کتابش که در نوع خود یک اثر جامعه‌شناسی خوب می‌باشد، نکاتی آموزنده از تاریخ جهان و تحولات آن (شامل صعود و سقوط امپراطوری‌ها) را مطرح می‌کند. او برای ارتباط قسمت‌های مختلف داستان (که سال‌های بسیار طولانی و فاصله‌های زمانی زیادی را در بر می‌گیرد) از یک پل زیبا و عظیم که توسط عثمانی‌ها بر فراز رودخانه همیشه خروشان درینا ساخته شده استفاده می‌کند. این پل شاهدی است بر امپراطوری‌های که به وجود می‌آیند و از بین می‌روند که نمادی است از فراز و نشیب زندگی انسان.
 

برزیل- «مرگ و زندگی سورینو» نوشته جوآئو کابرال د ملو نتو
 

شعری روایی که داستان سفر طاقت‌فرسا مردی را نقل می‌کند که از منطقه‌ای فقیر که به خشک‌سالی گرفتار آمده در جستجوی زندگی بهتر می‌گریزد. این کتاب روایتی است از تقابل زندگی فقراء و ثروتمندان و عدم مساوات، برابری و جهل مردمی که به شرایط موجود اعتراض نمی‌کنند.
 

 بلغارستان- «در زیر یوغ» نوشته ایوان وازوف
 

این کتاب، داستان روستای کوچکی در کشور بلغارستان در دوران حکومت عثمانی را روایت می‌کند که به قیام نافرجام ملت بلغار در سال 1876 میلادی مربوط می‌شود و به شرح مصائب مردم اروپای شرقی تحت سلطه اقوام بیگانه می‌پردازد.
 

کانادا-«جنگ‌ها» نوشته تیموتی فایندلی
 

روبرت روس یک پسر کانادایی نوزده ساله است که در تلاش می‌کند با مرگ خواهرش از طریق رفتن به جنگ در دوران جنگ جهانی اول کنار بیاید.«جنگ‌ها» رمانی با شکوه در به تصویر کشیدن جنگ و تیره روزی‌های آن و همزیستی با جهان ناشناخته است.
 

چین-«علم اکبر» کنفوسیوس
 

این کتاب مجموعه‌ای از آموزه‌ها و سخنان کنفوسیوس، مشهورترین فیلسوف چینی در دوره باستان است. معلمان در چین، مطالعه این کتاب را در آموزش فضایل اخلاقی مانند احترام به والدین و نیز آموزش تفکر انتقادی به دانش‌آموزان سودمند می‌دانند.
 

کلمبیا-«صدسال تنهایی» نوشته گابریل گارسیا مارکز
 

این رمان که جایزه نوبل ادبیات را در سال 1982 میلادی برای نویسنده‌اش به ارمغان آورد، داستان صعود و سقوط شهر خیالی در کلمبیا است که از خلال داستان زندگی پنج نسل از یک خانواده و رنج‌هایی که مردم کلمبیا در در طول دهه‌ها متحمل شدند، بازگو می‌شود.
 

قبرس-«قاتل»‌ نوشته الکساندروس پاپیدیامانتیس
 

داستان زنی که دختران جوانی را به قتل می‌رساند؛ چرا که معتقد است سرنوشت و آینده خوبی در انتظارشان نیست. اهمیت این کتاب به ویژه در قبرس و یونان از باب شناساندن نقش این زن و نقش دو جنس در ازدواج است که دانش‌آموزان را به این تفکر وامی‌دارد که رفتار آن زن اخلاقی است یا خیر.
 

مصر-«آن روزها» طه حسین
 

این کتاب اتوبیوگرافی طه حسین، از شخصیت‌های مهم ادبیات مصر است که سه بخش زندگی او را از دوران کودکی تا بزرگسالی شامل می‌شود.
 

فنلاند-«هفت برادر» نوشته الکسیس کیوی
 

داستانی درباره هفت برادر و معضلات زندگی آن‌ها در یکی از روستایی فنلاند است، که سرانجام این هفت برادر به افراد صالح و شایسته‌ای در آن کشور تبدیل می‌شوند.
 

آلمان - «خاطرات یک دختر جوان» نوشته آن فرانک
 

این کتاب خاطرات آن فرانک، دختر نوجوان یهودی است که با خانواده خود در مخفیگاهی در آمستردامِ تحت اشغال نازی‌ها زندگی می‌کرد و خاطرات خود در این روزهای سخت را مکتوب می‌کرد. این کتاب بعد از مرگ دخترک منتشر شد و به شهرت جهانی رسید.
 

هند- «سرگذشتمهاتما گاندی» نوشته مهاتما گاندی
 

کتاب خاطرات مهاتما گاندی، سیاستمدار محبوب هندی؛ خاطرات او را که از دوران کودکی تا سنین 50 سالگی در بر می‌گیرد.
 

روسیه-«جنگ وصلح» تولستوی
 

«جنگ وصلح» نام رمان مشهور لئو تولستوی، نویسنده شهیر روس و از بزرگ‌ترین آثار ادبیات روسی است که ارزش آن برای دانش آموزان روسی از این جهت است که همه جوانب زندگی ملتشان را شامل می‌شود و می‌آموزد چطور در جامعه ارزشمند باشیم و با تسامح و مدارا رفتار کنیم.
 

آمریکا-«کشتن مرغ مقلد» هارپر لی
 

رمانی کلاسیک از جنوب آمریکا در دهه سی‌ام قرن بیستم که از مهم‌ترین آثار نوشته شده درباره نژادپرستی است. این کتاب در سال گذشته از فهرست کتاب‌های درسی برخی مدارس آمریکا حذف شد.