شناسهٔ خبر: 53232 - سرویس دیگر رسانه ها

نقد و بررسی «فضایل ذهن» با حضور مصطفی ملکیان

نشست نقد و بررسی کتاب «فضایل ذهن» چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه در سرای کتاب برگزار می‌شود.

نقد و بررسی «فضایل ذهن» با حضور مصطفی ملکیان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست نقد و بررسی کتاب «فضایل ذهن» چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در سرای کتاب برگزار می‌شود.

در این نشست مصطفی ملکیان، محسن آزموده، امیرحسین خداپرست و بابک عباسی درباره این کتاب سخنرانی می‌کنند.
 
کانون نظریه پیشنهادی نویسنده کتاب مفهوم فضیلت فکری است. به اعتقاد نویسنده این کتاب، متأسفانه، فیلسوفان به فضیلت‌های فکری توجه چندانی نکرده‌اند و این غفلت به فلسفه معاصر منحصر نمی‌شود و در سراسر تاریخ فلسفه رخ داده است. البته فیلسوفانِ اخلاق فضیلت را به‌تفصیل بررسیده‌اند اما در آن اندک مواقعی که از فضیلت فکری ذکری به میان آورده‌اند، تقریباً همواره به فضیلت ارسطوییِ فرونسیس، یا حکمت عملی، پرداخته‌اند اما این فضیلت فقط به‌سبب ارتباط فرونسیس و فضیلت‌های اخلاقیِ سنتی نزد ارسطو جلب توجه کرده است. دیگر فضیلت‌های فکری را معمولاً به‌کلی نادیده گرفته‌اند.

روشن است که رویکرد فضیلت‌شناختیِ حقیقی به معرفت‌شناسی نیازمند نظریه فضیلتی است که جایگاه شایسته فضیلت‌های فکری را به آنها بدهد. در اینجا، نظریه فضیلتی را می‌پرورانم که آن‌قدر جامع هست که نظریه‌ای واحد به فضیلت‌های فکری و نیز فضیلت‌های اخلاقی بپردازد و سپس، نشان می‌دهم که چگونه می‌توان از چنین نظریه‌ای در تحلیل برخی از مفاهیم اصلی معرفت‌شناسی هنجاری، از جمله مفاهیم معرفت و باور موجه، استفاده کرد.

در این کتاب، لیندا زگزبسکی استدلال خواهد کرد که رابطه بین ارزیابی فعالیت‌شناختی و ارزیابی افعال جوارحی، که معمولا در حوزه فلسفه اخلاق جای‌ می‌گیرد، چیزی بیش از شباهت است. او استدلال خواهد آورد که فضیلت‌های فکری چنان به‌معنای ارسطوییِ فضیلت‌های اخلاقی شبیه‌اند که نباید آنها را به مثابه دو نوع فضیلتِ متفاوت نگریست. فضیلت‌های فکری، در واقع، صورت‌هایی از فضیلت‌های اخلاقی‌اند. در نتیجه، می‌توان فضیلت‌های فکری را به‌درستی موضوع مطالعه فلسفه اخلاق دانست.

علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به سرای کتاب به نشانی خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان فلسطین و برادران مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۸۰، طبقه منهای ۲ مراجعه کنند.