شناسهٔ خبر: 53235 - سرویس دیگر رسانه ها

مهندس‌پور، دبیر جشنواره سی‌وششم تئاتر فجر، در پاسخ به انتقادات: عدول از فراخوان به‌نفع تنوع تئاتری‌ها

فرهاد مهندس‌پور، دبیر جشنواره سی‌وششم تئاتر فجر، در نشستی که شنبه، ۲۳ دی‌ماه، در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد، درباره برخی حاشیه‌ها و ابهامات پیش‌رو در برگزاری این جشنواره توضیح داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق؛ فرهاد مهندس‌پور، دبیر جشنواره سی‌وششم تئاتر فجر، در نشستی که شنبه، ۲۳ دی‌ماه، در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد، درباره برخی حاشیه‌ها و ابهامات پیش‌رو در برگزاری این جشنواره توضیح داد. او در این نشست، درباره تغییراتی که نسبت به فراخوان به وجود آمده و همچنین پوستر این رویداد که انتقادات زیادی را به‌همراه داشته است، توضیحاتی ارائه داد. دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره عدول از فراخوان گفت: یکی از اصلی‌ترین هدف‌ها در برپایی این دوره از جشنواره، حضور گروه‌های تئاتری با بیشترین تنوع بوده است. فرهاد مهندس‌پور، دبیر این دوره از جشنواره، گفت: در هشت، ٩ ماه گذشته تلاش کردم عاقل باشم، چون به نظرم تصور اینکه می‌توانم کاری در اینجا انجام دهم ساده‌لوحانه بود، آن هم به دلیل فشارهای زیادی است که وجود دارد. بنا بر گفته او، در برگزاری جشنواره از فراخوان عدول کرده‌اند و البته تنها جایی که عادلانه عدول کرده، این بود که بخش ایران به دو قسمت تقسیم شود و فکر می‌کرد تغییر در آن چیزی که خودش پیش از این نوشته‌ بود بهتر است. ضمن اینکه با توجه به فشارهای زیادی که وجود داشته تغییرات می‌توانست خیلی بیشتر باشد، به‌طوری‌که نتوانند آن را مهار کنند و این شرایط برای او که سال‌ها از بدنه اجرائی تئاتر دور بوده متفاوت‌تر بود و خیلی زود متوجه شد که نباید می‌آمد. دبیر تئاتر فجر درباره گستردگی جدول جشنواره تئاتر فجر و گلایه‌مندی برخی از هنرمندان که اثرشان در جدول جشنواره نیست، گفت: اینکه جشنواره تئاتر فجر را مهم و بزرگ نگه داریم از این جهت اهمیت دارد که این جشنواره می‌تواند به یک قطب فرهنگی در منطقه تبدیل شود که البته با وجود اینکه حدود ۲۰۰ اجرا در جشنواره هستند، هنوز عده زیادی از نبود اثرشان گله‌ دارند. او در ادامه تأکید کرد که مسابقه برای تئاتر را احمقانه می‌داند، چون آن را دون شأن تئاتر ایران و جشنواره بزرگی مثل تئاتر فجر می‌داند و افزود: دراین‌باره محمد رضایی‌راد، جلال تهرانی و حسن معجونی به‌صراحت گفتند که فقط اجرا در جشنواره برایشان کافی است، درصورتی‌که امتیاز حضور در بخش مسابقه را داشتند، اما با وجود چنین اعتقادی امسال شگفت‌زده هم شدم. مهندس‌پور با اشاره به اینکه درخواست‌هایی برای شرکت در مسابقه از سوی کسانی مطرح شد که گویا بر این باورند در تئاتر ایران بزرگ و کوچکی و داشتن اعتبار با گرفتن تندیس به وجود می‌آید، گفت: انگار اجرای عمومی و ملاقات با تماشاگر آنها را ارضا نمی‌کند و کافی نیست، حتی تماس‌هایی داشتم مبنی‌بر اینکه می‌خواستند حتما در بخش مسابقه باشند، چون به دلیل اینکه می‌خواهند به خارج از کشور بروند، لوح و تندیس جشنواره برایشان اعتبار دارد، درصورتی‌که چنین چیزی درست نیست. دبیر این دوره از جشنواره همچنین با بیان اینکه تلاش کرده است درباره کیفیت آثار مته به خشخاش نگذارد و در فهرست میهمان‌های جشنواره احترام و جایگاه هنرمندان مهم بوده و به جوان‌ترین‌ها و مسن‌ترین‌ها توجه کرده است، نه‌اینکه چه اثری ارائه می‌کنند، گفت در نظر داشته یک بخش عامه‌پسند در جشنواره امسال بگنجاند، اما همین واژه عامه‌پسند برای خیلی‌ها برخورنده است که به این دلیل و نیز به دلیل تنگناهای مالی مجبور به کنارگذاشتن آن شده است. او همچنین در ادامه با اشاره به برخی فشارهایی که وجود داشته، به نکته‌ای دیگر اشاره و اظهار کرد: آنچه در این دوره از جشنواره بر آن تأکید داشتم این بود که گفت‌وگو میان اهالی تئاتر صورت گیرد و بر همین مبنا باید از خیلی از تصمیمات خود صرف‌نظر می‌کردم، چراکه نمی‌خواستم به تئاتری‌ها پشت کنم. این در حالی است که در این مدت دیده‌ام که چه وضعیتی وجود دارد. او با اشاره به اینکه پیش از این خیلی مهدی شفیعی (مدیرکل هنرهای نمایشی) را نمی‌شناخته، اما در این مدت دیدارهای زیادی با او داشته است، افزود: متأسفانه تئاتری‌ها زیرآب یکدیگر را پیش مدیرکل می‌زنند و او از همه این چیزها خسته است و می‌گوید به چه کسی می‌تواند اعتماد کند، حتی با اینکه می‌داند حضور در این جشنواره برای من هیچ نفعی ندارد، اما بااین‌حال گاهی در صورتش می‌بینم که به من هم اعتماد ندارد و این ناشی از همین فشارهایی است که به او وارد می‌شود و من این را به طور انسانی درک می‌کنم. ضمن اینکه یکی از فشارهایی که در این مدت وجود داشته مربوط به بودجه است و فقط هفت روز پیش این مسئله حل شد و بسیاری از کارها را بدون اینکه اعتباری باشد پیش برده‌ایم. در مورد انتقادی که در ارتباط با پوستر جشنواره بود، سیامک فیلی‌زاده پاسخ داد: ایده این پوستر بر اساس خواسته دست‌اندرکاران جشنواره ایجاد شده و جزء شروط من هم این بود که پوستر ساده باشد. او با اشاره به تجربه‌های قبلی خود در طراحی پوستر جشنواره فجر گفت: با توجه به اینکه شعار جشنواره گفت‌وگو بود، حال و هوای امروز جامعه را گرفتم و از آنجا که خیلی از گفت‌وگوها موبایل‌محور و بر اساس ایموجی هستند، در طراحی پوستر از آنها استفاده شد. همچنین درباره سایت فروش بلیت جشنواره هم که امسال برعهده سایت ایران‌نمایش است، سؤالی مطرح شد که با توجه به بیانیه اعتراضی یکی دیگر از سایت‌های متقاضی که در سال‌های قبل این امکان را در اختیار داشت، دبیر جشنواره تئاتر فجر گفت: این امر به مناقصه گذاشته و در نهایت بهترین پیشنهاد انتخاب شد. در پایان نشست گفته شد که فراخوان جشنواره سی‌وهفتم را هم نوشته‌اند و در آن مواردی دچار تغییرات زیاد شده که البته ممکن است اجرائی شود یا نشود.