شناسهٔ خبر: 53539 - سرویس دیگر رسانه ها

عبدالله کوثری: این کتاب هیچ‌وقت کهنه نمی‌شود

عبدالله کوثری درباره کتاب «دعوت به تماشای دوزخ» می‌گوید: در گزینش این مقالات سعی کردم، مقالاتی انتخاب کنم که در گذر زمان کهنه نشود و تا سالیان سال قابل استفاده باشد.

عبدالله کوثری: این کتاب هیچ‌وقت کهنه نمی‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ عبدالله کوثری درباره تازه‌ترین اثر خود، «دعوت به تماشای دوزخ» گفت: این کتاب مجموعه مقالاتی است که طی سال‌ها در مطبوعات مختلف ترجمه و منتشر کرده‌ام. غلبه این مقالات با ادبیات است و در عین حال تعدادی مقالات سیاسی-اجتماعی هم در آن وجود دارد.

مترجم «گفت‌وگو در کاتدرال» درباره بخش‌های مختلف این کتاب توضیح داد: در بخش ادبی این کتاب غلبه با نویسندگان آمریکای لاتین و شامل مقالاتی از ماریو بارگاس یوسا و تعدادی هم از دونوسو است. در بخش سیاسی اجتماعی مقالاتی از نویسندگانی چون توکویل، آیزایا برلین و دیگران آورده‌ام . همچنین در این بخش مقالات خوب و خواندنی هم از تورگنیف وجود دارد.

این مترجم برجسته درباره نحوه گزینش این مقالات تصریح کرد: در گزینش این مقالات سعی کردم، مقالاتی انتخاب کنم که در گذر زمان کهنه نشود و تا سالیان سال قابل استفاده باشد. به عقیده من مقالاتی که در نقد رمان و آثار ارزشمند ادبی باشد،‌ کهنه نمی‌شود و ارزش ماندگاری دارد. مقالاتی درباره رمان‌هایی مانند «بیگانه» و «دن‌کیشوت» هیچ وقت کهنه نمی‌شود، آن‌هم به دست نویسندگانی که اعتبار جهانی دارند.



عبدالله کوثری درباره مخاطبان این کتاب عنوان کرد: مخاطبان این کتاب تمام کسانی هستند که مخاطب ادبیات هستند و کتاب می‌خوانند. طبعا کسی که رمان‌هایی مانند «بیگانه» می‌خواند، دوست دارد تفسیری از آن را نیز بخواند. در این کتاب مقالاتی در باب رمان‌هایی مانند «بیگانه» از آلبر کامو، « مرگ در ونیز» نوشته توماس مان و دیگر آثار مطرح جهانی وجود دارد که مخاطبانش طیف وسیعی از کتاب‌خوان‌ها هستند. غلبه بیشتر مقالات این کتاب با ادبیات امریکای لاتین است و مقالاتی درباره رمان‌های بزرگ جهان.

گفتنی است، کتاب «دعوت به تماشای دوزخ» توسط عبدالله کوثری ترجمه و گزینش و در 480 صفحه به تازگی در گروه ادبیات سیاسی انتشارات فرهنگ جاوید، با قیمت 45000 تومان منتشر شده است.