شناسهٔ خبر: 53733 - سرویس دیگر رسانه ها

کتاب‌های تقلبی تعادل بازار نشر را به هم ریخته‌اند

​امیر صفرزاده؛ مدیرعامل شرکت تعاونی توزیع‌کنندگان کتاب با بیان اینکه تولید کتاب‌های زیرزمینی و افست در سال‌های اخیر آسیب زیادی به حوزه نشر وارد کرده است، عنوان کرد: در طول این سال‌ها بسیاری افراد سودجو با کپی کتاب‌های پرفروش و پرطرفدار به سودهای کلانی دست یافته‌اند و تعادل بازار را به هم ریخته‌اند. به گونه‌ای که ناشر، توزیع‌کننده و کتابفروش متحمل ضررهای زیادی شده‌اند.

کتاب‌های تقلبی تعادل بازار نشر را به هم ریخته‌اند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ امیر صفرزاده با اشاره به آثار کتاب‌های افست و کپی در بازار نشر کشور توضیح داد: امروز ما با پدیده‌ای روبرو هستیم که به راحتی در حوزه فرهنگ و کتاب فعالیت می‌کند و کتابی که گاه حاصل تلاش چندین ساله یک مجموعه است را به راحتی کپی می‌کنند و می‌فروشند.
 
وی ادامه داد: در این زمینه کتاب‌های غیرمجازی که در گوشه خیابان‌ها توسط دستفروشان فروخته می‌شود به راحتی در میان مردم دست به دست می‌شود و اغلب نیز از وجود چنین کتاب‌هایی بی‌اطلاع هستند و به خیال کتاب اصلی، خرید می‌کنند.
 
صفرزاده با بیان اینکه تولید این کتاب‌ها تعادل بازار نشر را بر هم زده است، عنوان کرد: این کتاب‌ها موجب شده است که توزیع‌کنندگان نیز به عنوان یکی از حلقه‌های اصلی زنجیره نشر کشور دچار خسران و ضررهای زیادی شوند و کتاب‌ها با اقبال کمی از سوی مخاطبان کتابفروشی‌ها روبرو شود.
 
وی افزود: در شرایط فعلی طی سال‌های اخیر کار برای بسیاری از همکاران ما سخت شده است و امیدواریم مسوولان راهکاری برای شناسایی و برخورد با این افراد پیدا کنند تا صنعت نشر کشور وضعیت بهتر و مناسب‌تری پیدا کند و ناشر و کتابفروش در کنار توزیع‌کننده از یک چرخه سلامت درآمد داشته باشند.
 
صفرزاده در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به رسته توزیع‌کنندگان کتاب در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: با پیوستن رسمی توزیع‌کنندگان به اتحادیه دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه باید برای دریافت جواز به اتحادیه مراجعه کنند و اعضای تعاونی ما نیز که حدود ۴۰ نفر در این زمینه اقدام کرده‌اند.
 
به گفته وی، توزیع‌کنندگان کتاب یکی از حلقه‌های اصلی و میانی نشر کشور هستند که باید زودتر در زیرمجموعه اتحادیه ناشران و کتابفروشان حضور می‌داشتند اما از اینکه اکنون چنین اتفاق مبارکی در صنف رخ داده است خوشحال هستیم.