شناسهٔ خبر: 53883 - سرویس دیگر رسانه ها

​صالحی : هنرهای تجسمی نیازمند ترجمه زبانی نیستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هنرهای تجسمی علاوه بر داشتن ویژگی موضوعی و فرمی دارای ویژگی خاص ارتباط بی واسطه زبانی با مخاطب است، گفت: هنرهای تجسمی نیازمند ترجمه زبانی نیستند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  سیدعباس صالحی جمعه 4 اسفند در آیین پایانی دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با بیان این مطلب افزود: در هر ترجمه‌ای مقداری از اصالت متن کاسته می‌شود ولی هنرهای تجسمی چون با زبان تصویر حرکت می‌کند مانعی میان مخاطب و پدیدآورنده وجود ندارد.
 
وی با تاکید بر اینکه هنرهای تجسمی هنرهای انسانی جهانی هستند، ادامه داد: این هنر بدون واسطه می‌تواند با مخاطبان در سراسر جهان ارتباط برقرار کند. مخاطب چه دور باشد و چه نزدیک، چه امروز باشد و چه صدها سال آینده می‌تواند به راحتی با اثر هنرهای تجسمی ارتباط برقرار کند و آن را هضم و درک و با آن زندگی کند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این ویژگی فرصتی است برای هنر به طور عام و هنر ایرانی به طور خاص. ایرانیان در هنرهای تجسمی از جمله طلایه داران و در بسیاری از رشته‌های این هنر مانند خوشنویسی و نگارگری شناخته شده هستند.
 
وی ادامه داد: خلاقیت ایرانی در دهه جدید موجب شده که این سابقه در هنرهای سنتی در کنار آشنایی و تسلط به هنرهای مدرن  همراه یکدیگر حرکت کنند.
 
عضو کابینه دوازدهم گفت: هنر تجسمی ایرانی در شاخه‌های مختلف مدرن، معاصر و سنتی مورد توجه است و حرکت‌هایی که در هنرهای بینارشته‌ای وجود دارد در هنر امروز فرصت‌های ترکیب سازی و نوسازی خود را می‌نمایاند.
 
صالحی افزود: از این رو می توان زمانه حال را برای هنرهای تجسمی ایران نقطه عطف دانست. باید دوره جدید را در حضور جهانی قدر دانست. این هنر زبان گفت‌وگوی فرهنگ و هنر ایران با جهان است بدون اینکه دغدغه این را داشته باشیم که زبان فارسی ما چند مخاطب دارد.
 
وی ادامه داد: هنرهای تجسمی فرصت ارتباط چند نسلی در این عرصه نیز هست. ارتباط نسل جدید و گذشته از طریق این هنر سرمایه‌ای برای ما در این زمینه محسوب می‌شود و گستره این هنر در فضای جغرافیای ایران خود را بیش از گذشته نشان می‌دهد و امروز هنرهای تجسمی متمرکز در تهران نیست.
 
صالحی تصریح کرد: امروز همه استان‌های ایران خلاقیت‌های متنوع و گسترده در این هنر دارند. بنابراین باید تلاش کنیم این هنر به عنوان کالاهای فرهنگ عمومی مورد اقبال قرار گیرد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: هر خانه‌ای باید سرشار از هنرهای تجسمی باشد. این هنر نباید صرفا مختص افراد مرفه جامعه باشد. ٨٠ میلیون ایرانی باید مخاطب و مصرف کننده کالاهای هنری تجسمی باشند.
 
یادآور می‌شود آیین پایانی دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با حضور جمعی از هنرمندان این عرصه عصر امروز در تالار وحدت برگزار شد.