شناسهٔ خبر: 53973 - سرویس دیگر رسانه ها

آینده نگری ضرورت جهان در حال تحول کنونی است

داوری اردکانی در افتتاحیه همایش روز جهانی آینده گفت: در قدیم موضوع «آینده» مانند امروز مطرح نبود، اما جهان جدید جهان متحول شونده است از این رو آینده نگری ضرورت این جهان است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ افتتاحیه همایش گرامیداشت روز جهانی آینده، پنج شنبه در فرهنگستان علوم با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و رئیس هیئت امنای فرهنگستان ها و منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، برگزار شد.

رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم در ابتدای سخنان خود در مورد فرهنگستان علوم و ساختار آن و نیز مرکز مطالعات علم و فناوری فرهنگستان علوم که بانی این همایش است توضیحاتی بیان کرد.

داوری اردکانی در ادامه سخنانی با موضوع آینده ایراد کرد و بر ساختن آینده و تدوین برنامه توسعه هماهنگ تأکید نمود و گفت: در صورتی که آینده را نسازیم، اکنون را تکرار می‌کنیم.

رضا داوری اردکانی در این همایش که با عنوان «ضرورت آینده‌نگری در مواجهه با چالش‌ها: برنامه ششم توسعه» برگزار شد، با بیان اینکه در گذشته آینده‌نگری نداشتیم، افزود: جهان قدیم جهان تحول نبوده و این در حالی است که آینده‌نگری ضرورت جهان در حال تحول کنونی است. وی با طرح این پرسش‌ که آینده چیست و کجاست، اظهار کرد: در قدیم موضوع «آینده» مانند امروز مطرح نبود، اما جهان جدید جهان متحول شونده است از این رو آینده نگری ضرورت این جهان است.

رئیس فرهنگستان علوم ادامه داد: به عنوان مثال، ۴۰ سال آینده به معنای فیزیکی و نجومی آینده است، اما ممکن است هیچ تحولی در آن صورت نگیرد. دو کشور کره شمالی و جنوبی در چهل سال پیش تجزیه شدند. از نظر زمانی گرچه هر دو یک زمان را طی کردهاند اما دو کره با هم قابل مقایسه نیستند.

رئیس فرهنگستان علوم، اکنون را حاصل ادغام گذشته و آینده دانست و افزود: ما آینده خودمانیم و در حقیقت آینده، آینده ماست. اگر آن را بسازیم آینده داریم، در غیر این صورت اکنون را تکرار می‌کنیم. 

داوری اردکانی با بیان اینکه مساله «آینده» مساله آسان و دشواری است، گفت: از ۷۰ سال پیش تاکنون به فکر منابع کشور نبودیم و از زمانی که به فکر آن افتادیم با دقت پیش نرفتیم چراکه آینده نگری نداشتیم.

وی اضافه کرد: در زمینه آینده نگری مقالات و گزارش‌های قابل تأملی چاپ شده است، اما مسأله مهم به کار بردن آنهاست.

رییس فرهنگستان علوم با بیان اینکه مراد از آینده، آینده کشور نیز هست، نقش سیاست در ساختن آینده را مهم برشمرد و اظهار کرد: سیاست می‌تواند برنامه ساز آینده باشد و در این مسیر بهترین راه‌ها را باید تشخیص دهیم. سیاست در آینده نقشی مهم دارد چون مساله آینده یک کشور و ملت مطرح است.

استاد فلسفه دانشگاه تهران لازمه تأمین آینده را اقدامات هماهنگ دانست و با تاکید بر اینکه واژه پایدار در ترکیب «توسعه پایدار» ترجمه خوبی نیست، خاطر نشان کرد: بنابراین توسعه پایدار باید توسعه هماهنگ و دارای تناسب باشد؛ اورگانیسمی که دارای دست کوتاه، پای بلند و سر کوچک باشد، دارای تناسب نبوده و غیرقابل قبول است.

رئیس فرهنگستان علوم زمان شروع برنامه توسعه در کشور را سال ۱۳۲۵ و در دولت قوام‌السلطنه عنوان کرد و افزود: تاکنون در هیچ زمانی برنامه هماهنگ توسعه کشور نداشته‌ایم.

داوری اردکانی در پایان اظهار داشت که با توجه به ملاحظات پیش رو و موضوع مهم آینده، ۴ سال است که فرهنگستان علوم در روز جهانی آینده این مراسم را برگزار می کند و این همایش نیز با نگاه به برنامه ششم توسعه برنامه ریزی شده است و در ادامه همکارانم بحث های خوبی پیرامون موضوعات مهم کشور و آینده کشور بیان خواهند کرد.