شناسهٔ خبر: 54128 - سرویس دیگر رسانه ها

نباید برای نظریه‌پردازی عجله کرد/کاهش تشریفات بوروکراتیک کرسی ها

پوراحمد رئیس دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی دانشگاه تهران گفت: تشریفات بوروکراتیک برای برگزاری کرسی ­های تخصصی و ترویجی باید کاهش یابد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  جلسه ۱۲۲ مجمع هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.در این جلسه که به بحث و بررسی پیرامون نحوه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه‌ها اختصاص داشت، گزارش دانشگاه علامه طباطبایی در این زمینه ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به برخی نارسائی‌ها در روند برگزاری کرسی‌ها، برخی از راه‌حل‌های پیشنهادی برای رفع این نارسایی‌ها نیز تشریح شد.

علومی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی در این‌باره گفت: در جلسه ای که با اساتید و صاحبنظران در دانشگاه علامه پیرامون کرسی های ترویجی داشتیم اساتید نظراتی درباره بهبود کیفیت و شیوه اجرایی این کرسی‌های داشتند که مهمترین آنها شامل نظارت بیشتر بر کیفیت مظالب کرسی­‌ها، تخصصی تر شدن موضوعات، اعطای امتیازات بیشتر، چاپ پرسش و پاسخ های ناقد و ارائه دهنده، ارتقای رتبه اساتید به ازای ارائه نظریه هستند.

پس از ارائه این گزارش، اعضاء به بیان نظرات پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: حمایت عادی و معنوی از اساتید برگزارکننده کرسی‌ها، در نظر گرفتن این معیار در ارتقاء اساتید، ضابطه‌مند شدن بررسی محتوای علمی کرسی‌ها، کاستن از تشریفات برگزاری کرسی‌ها، در نظر گرفتن استنادات علمی به مطالب کرسی‌ها در اعطای امتیاز به آن، برگزاری یک جشنواره مستقل برای پاسداشت ارائه‌دهندگان کرسی‌ها، فهرست‌نویسی از کرسی‌های برگزار شده، انعکاس بین‌المللی کرسی‌ها، مقابله با خودسانسوری در زمینه ارائه مطالب علمی، تدوین نظام ملی نظریه‌پردازی.

کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد گفت: کرسی های ترویجی، تمرینی است برای رسیدن به کرسی های تخصصی و نظریه پردازی و راهی جز توجه به کرسی های ترویجی نداریم و نیاز است مطالب این کرسی‌ها اطلاع رسانی و بازنشر شود.

پوراحمد رئیس دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی دانشگاه تهران نیز با تاکید بر کاهش تشریفات بوروکراتیک برای برگزاری کرسی­های تخصصی و ترویجی تصریح کرد: نظریه پس از ارائه باید نمایه شود تا میزان بهره مندی و استقبال از آنها مشخص شود و همچنین نیاز است تا در یک جشنواره بصورت سالیانه از همه اساتید نظریه پرداز تشویق صورت گیرد.

قنداقی نماینده دانشگاه عالی دفاع ملی نیز با تاکید بر نقش دبیرخانه هیئت حمایت گفت: دبیرخانه هیئت حمایت در مقوله ثبوت نظریه و مقام کاربرد نظریه نقشی ایفا نمیکند، بلکه در نقش هیئت در مقام اثبات نظریه است که برنامه‌ها را سازماندهی میکند.

خسروپناه دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی گفت: دبیرخانه نقش پسینی دارد و در مقام صف است ما در مقام اجرا هیچ دخالتی نمیکنیم، ضمن اینکه تمامی موضوعاتی که به عنوان کرسی‌های ترویجی ارائه می شود از طرف کمیته دستگاهی همان دانشگاست و بنابراین اختیارات و تفویض لازم به دانشگاه­‌ها داده شده است.

خبر دزفولی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: نظریات علمی تدوین شده در غرب مدرن مسبوق به ۴ قرن سابقه هستند و در فرهنگ و تمدن کشورمان هم این موضوع مشهود است.پس نباید برای نظریه‌پردازی عجله کرد و همچنین توجه شود که نظریه کلان علمی چندان زیاد و فراوان نیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نظریه علمی نمایه تحول و تطور فکری اندیشمندان است و باید برای این تحول و تطور شکیبا باشیم.در علوم انسانی تحول و اندیشه ورزی تمرین می‌شود.بنا بر ذات علم، شکل‌گیری شخصیت یک متفکر برجسته و تحول‌آفرین نیازمند زمان و فرصت است و ما وظیفه‌داریم این روند را تسریع ببخشیم.به برکت انقلاب اسلامی راه آغاز شده است و باید با دقت و شکیبایی این راه را بپیماییم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در ۱۰۰ سال اخیر قبل از انقلاب اسلامی یعنی دوره قاجار و پهلوی، ملت ایران تحقیر شد و فرصت اندیشیدن از این ملت بزرگ سلب شد.و تنها عمر ۴۰ سال است که در مقوله اندیشیدن و نظریات بومی در حال تجربه هستیم.اجتناب از شتاب‌زدگی و امید به آینده از اهم الزامات حرکت در مسیر نظریه‌پردازان است.

آِیت اله رشاد هم در پایان گفت: فرصت های خوبی برای حمایت از نظریه پردازان درنظر گرفته شده است و اساتید می توانند به راحتی به بیان نظرات و ایده ­های خودبپردازند.دبیرخانه تلاش دارد تا با کمک سایر دستگاه های اجرایی مانند بنیاد نخبگان عمق این حمایت ها را بیشتر کند که در آینده این اتفاق خواهد افتاد.

رئیس هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی گفت: دانشگاه ها هم در این زمینه گام هایی برداشته اند که امیدواریم سایر دانشگاه ها که کمیته دستگاهی آنها راه اندازی شده است جلسات بیشتری برای کمک به نظریه پردازان برگزار و تصمیم گیری کنند.