شناسهٔ خبر: 54178 - سرویس دیگر رسانه ها

۸۰ درصد کتاب‌های روانشناسی حاوی اطلاعات غلط هستند

تحقیقات اخیر دانشگاه اوتا ولی امریکا نشان می‌دهد که ۸۰ درصد کتاب‌های درسی روانشناسی اطلاعات اشتباه دارند.

80 درصد کتاب‌های روانشناسی حاوی اطلاعات غلط هستند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نتایج تحقیقات تازه پژوهشگران دانشگاه اوتا ولی  نشان داده که  احتمالا دانشجویان رشته روانشناسی در مبحث هوش، آموزش‌های اشتباه می‌بینند. انجمن روانشناسی آمریکا به تازگی اعلام کرده که تقریبا ۸۰ درصد از مهم‌ترین کتاب‌های درسی روانشناسی مقدماتی حداقل یک اطلاعات نادرست در مبحث هوش را دارند.

جسیکا هیل، استادیار روانشناسی این دانشگاه گفته است: «افرادی که این کتاب‌ها را می‌نویسند اغلب در حوزه‌های مربوط تخصص ندارند؛ بنابراین طبیعی است که این نوع اشتباهات به صورت غیرعمد به این کتاب‌های درسی راه یافته باشد.»

او به همراه گروهی دیگر از محققان، ۲۹ کتاب از مهم‌ترین کتب درسی روانشناسی در مبحث هوش را مورد واکاوی قرار داده‌اند تا ببینید به دانشجویان این رشته چه مطالبی آموزش داده می‌شود و چه اطلاعات اشتباه و یا قدیمی در این کتاب‌ها گنجانده شده است. نتایج تحقیقات آن‌ها نشان داد که بیشترین اشتباهات رایج در این کتاب‌ها، مربوط به تست‌های هوش بوده که ضد اقلیت‌ها طراحی شده و فقط برای مقاصد آکادمیک سودمند است و به صورت کلی غیرقابل استفاده است.

راسل وارن، دانشیار روانشناسی این دانشگاه گفت: «بیشتر دانشجویانی که کلاس‌های مقدماتی روانشناسی را می‌گذرانند در کلاس‌های پیشرفته شرکت نمی‌کنند تا نادرستی این اطلاعات برای آن‌ها در مقاطع بالاتر آشکار شود و  به سرعت هم می‌توان دریافت که آن‌چه محققین جدید روانشناسی اعتقاد دارند با باور مردم متفاوت است.»

جسیکار هیل در این باره گفته که ممکن است این اطلاعات اشتباه برای آسان کردن تست‌های هوش در این کتاب‌ها آمده و عامدانه نبوده باشد و نمی‌توان نویسنده‌های این کتاب‌ها را متهم کرد. با این‌همه این محققان به اتفاق اذعان کردند که اطلاعات درستی که آن‌ها مورد تحقیق قرار داده‌اند به اندازه کافی قدیمی هستند تا به راحتی قابل تشخیص باشند و خیلی هم جنجال‌برانگیز نیستند؛ اما این نگرانی وجود دارد که در تحصیلات تکمیلی از اطلاعات اشتباه استفاده شود.

نتایج این تحقیق پس از انتشار مخالفت‌های زیادی را در محافل روانشناسی بر انگیخت اما نویسندگان این کتاب‌ها و روانشناسان اظهار امیدواری کردند تا با کمک تیم تحقیقاتی این مشکل برطرف شود. این محققان همچنین قرار است تا مطالعه‌ دیگری انجام دهند تا نظر مردم را درباره مبحث هوش جویا شوند.