شناسهٔ خبر: 54331 - سرویس دیگر رسانه ها

چرا کتاب‌های تاریخ و سیاست در طرح عیدانه اقبال نداشتند؟

کتاب‌های رمان و ادبیات در طرح عیدانه کتاب استقبال بیشتری داشت و کتاب‌های تاریخ، سیاست و جامعه‌شناسی اقبال خوبی نداشتند. با اینکه خاطرات سیاسیون در جهان مورد توجه مردم جامعه می‌شود اما در ایران این دسته از کتاب‌ها با اقبال مواجه نیست.

چرا کتاب‌های تاریخ و سیاست در طرح عیدانه اقبال نداشتند؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ طرح عیدانه کتاب از ۲۲ اسفندماه در شهرستان‌ها و از ۲۵ اسفندماه در تهران آغاز به کار کرد و پرفروش‌ترین کتاب‌های تالیفی این طرح معرفی شدند. در این طرح اقبال با کتاب‌های رمان و ادبیات بود و کتاب‌های تاریخ، سیاست و جامعه‌شناسی با استقبال مواجه نشدند. با اینکه خاطرات سیاسیون در جهان مورد توجه مردم جامعه می‌شود اما در ایران این دسته از کتاب‌ها با اقبال مواجه نیست زیرا هم سیاسیون علاقه‌ای به نوشتن خاطرات خود ندارند و هم افرادی که دست به قلم شدند و خاطراتی نوشته‌اند جزو آثار پرفروش قرار نگرفته و تنها افرادی که تمایل به خواندن این کتاب‌ها دارند به سمت این آثار می‌روند.

در طرح عیدانه کتاب در زمینه خاطره‌نگاری تنها کتاب «خاطرات شازده حمام: جلد اول و دوم» نوشته محمدحسین پاپلی‌یزدی جزو آثار پرفروش شده است اما باز هم این کتاب در ردیف ۱۰ رتبه نخست طرح قرار نگرفت. شاید این اقبال هم به دلیل نثر گیرا و چشمگیر نویسنده باشد که خاطرات ۱۰ سال از زندگی خود را نوشته و خواننده در این کتاب با نویسنده همراه می‌شود و همراه با او خاطرات کودکی شازده حمام را تجربه می‌کند. باید به این نکته اشاره کرد که تمام داستان‌های کتاب با خاطرات سال‌های کودکی و نوجوانی دکتر پاپلی آغاز می‌شود و راوی نام‌ها، نسبت‌های خانوادگی و پیوندهای اجتماعی افراد را با دقت بسیاری بیان می‌کند و در بعضی موارد سرنوشت چهره‌های درخشانی را که از میان همان طبقه محروم سربرآورده و در دوران‌های بعد صاحب نام و نشان شده‌اند، پیگیری می‌کند.

کتاب دیگری که در حوزه سیاست پرفروش شد اما جزو ۱۰ رتبه نخست طرح عیدانه کتاب نبود، «ما چگونه، ما شدیم: ریشه‌یابی علل عقب‌ماندگی در ایران» نوشته صادق زیباکلام بود. شاید یکی از دلایل پرفروش شدن این کتاب سیاسی بودن زیباکلام باشد که در رسانه‌ها و مطبوعات چهره‌ای نام‌آشنا است. برخی نیز بر این باورند که این کتاب به دلیل این‌که منبع دانشگاهی است با استقبال دانشجویان مواجه شده و در این طرح امتیازی را کسب کرده است.
 
زیباکلام در بازچاپ‌های کتاب درباره استقبال خوانندگان از این کتاب نوشته است: «یکی از نتایج مثبت کتاب «ما چگونه ما شدیم» طرح صورت مساله‌ای به نام عقب‌ماندگی یا توسعه نیافتگی بود. شخصا معتقدم علت اصلی مطرح شدن این کتاب و این که با اقبال زیادی مواجه شد این بود که برای اولین بار اثری در ایران انتشار یافته بود که نویسنده در آن از پشت دسته گل‌های نژادپرستانه ایرانی بیرون آمده بود و همچون شاهزاده عباس‌میرزا در ۲۰۰ سال پیش بدون احساس خجالت و شرمساری مطرح می‌کرد که عقب مانده‌ایم یا حداقل عقب مانده بوده‌ایم. نکته دوم این بود که پس از طرح موضوع عقب‌ماندگی کتاب به سراغ کلیشه‌های رایج تئوری‌های وابستگی مارکسیستی نمی‌رفت بلکه سعی کرده بود تا اسباب و علل عقب‌ماندگی را از درون جامعه ایران استخراج کند.»

در طرح عیدانه کتاب جلد نخست کتاب «سلام بر ابراهیم: زندگینامه و خاطرات شهید ابراهیم هادی» نوشته گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی از نشر شهید ابراهیم هادی رتبه چهارم و جلد دوم این کتاب رتبه هشتم را به‌ دست آورد. «سلام بر ابراهیم» در قالب کتاب‌های زندگینامه‌ای است و خاطره‌هایی را از خانواده، یاران و دوستان این شهید و مفقودالاثر گردآوری کرده است. این کتاب نیز دوستدارن ویژه خود را دارد زیرا شهیدان برای دفاع از میهن جنگیدند و جان‌شان را در این راه ایثار کردند بنابراین باید خاطرات و زندگی‌شان در قالب کتاب سرلوحه جوانان ایرانی قرار گیرد.

«مستند ضد صهیونیزمی - تکفیری حیفا» نوشته محمدرضا حدادپورجهرمی نیز جزو آثار پرفروش طرح عیدانه کتاب بود و رتبه ۲۵ را به دست آورد. این مجموعه نیز به دلیل مستند بودن و اینکه سوژه‌ای به روز دارد مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. این مجموعه دربردارنده داستان زندگی و مأموریت دختری جاسوس از اداره متساوای سازمان موساد در منطقه غرب آسیاست. دختر، همانند دیگر خواهرانش به خیانت به تاریخ مشغول بوده و جنایت‌های دیگر را از طرف رژیم غاصب صهیونیستی مرتکب می‌شود تا بتواند مدیریت رفتاری و تصمیم‌ساز سران داعش را در دست بگیرد.

مجموعه کتاب‌هایی را نیز نشر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با نام «مقررات ملی ساختمان ایران» با زیر عنوان‌های مختلف مانند حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق، پدافند غیرعامل، طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان‌ها، تاسیسات بهداشتی و تاسسیات مکانیکی منتشر کرده است. این مجموعه جزو آثار پرفروش طرح عیدانه کتاب بود و از جمله کتاب‌های علمی است که مورد استفاده دانشجویان این رشته بوده است. محتوای این کتاب تخصصی بوده و به نظر می‌رسد که دانشجویان از این فرصت استفاده کرده و این کتاب‌ها را با تخفیف ۲۰ درصد خریداری کرده‌اند.

دو کتاب «استاد عشق: نگاهی به زندگی و تلاش‌های پروفسور سیدمحمود حسابی پدر علم فیزیک و مهندسی نوین ایران» نوشته سید ایرج حسابی که از سوی نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده و «شرح جامع قانون مدنی بر اساس: نظریات علمای برجسته حقوق، آرای شعب و هیئت عمومی دیوان عالی کشور، نظریات و مصوبات مجمع تشیخص مصلحت نظام، نظریات مشورتی ... » نوشته فرهاد بیات و شیرین بیات از سوی نشر ارشد نیز جزو آثار پرفروش طرح بوده‌اند که کتاب نخست به دلیل نامور بودن شخصیت دکتر حسابی است که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و کتاب دوم نیز دربرگیرنده مباحث حقوقی است و این دسته از کتاب‌ها نیز نظر دانشجویان این رشته و حقوقدانان را جلب کرده است.