شناسهٔ خبر: 54555 - سرویس دیگر رسانه ها

نویسندگان یا ویراستاران! تیغ کدام برنده‌تر است؟

جنگ بین نویسندگان و ویراستارن پیشینه دیرینه‌ای دارد. در تاریخ ادبیات کم نیست مواردی که نویسنده و ویراستار را به جان هم انداخته و حتی آنها را به دادگاه کشانده‌ است. اما در آماده‌سازی کتاب برای چاپ حرف آخر را چه کسی می‌زند، نویسنده یا ویراستار؟

نویسندگان یا ویراستاران! تیغ کدام برنده‌تر است؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ بیشتر نویسندگان تازه‌کار با مسائلی مانند تعدیل و ممیزی یا حذف جملات خود از سوی ناشران به منظور چاپ کتاب روبرو شده‌اند و حتی برخی، کارشان به دادگاه و شکایت نیز کشیده است. روزنامه گاردین در مطلبی به این موضوع اشاره کرده و می‌نویسد این مشکل برای همه نویسندگان اعم از تازه‌کار و باتجربه پیش آمده است.

ریچارد بسویک، ویراستار ارشد و مدیر بخش ویرایش انتشارات معروف لیتل براون آمریکا در یادداشت کوتاه در خصوص این موضوع می‌نویسد: «در طول تاریخ بسیاری از نویسندگان مشهور همچون ارنست همینگوی یا اسکات فیتزجرالد صابون‌شان به تن ویراستاران خورده و این مسئله همواره وجود داشته است.»

ولادیمیر ناباکوف نویسنده روس ویراستاران را آدم‌های بی‌رحم خطاب می‌کرد و در خیلی از نوشته‌هایش از حذف کلمات و جملاتش در داستان‌هایش انتقاد می‌کرد. او می‌گفت: «این داستانی است که نویسنده روایت کرده و ویراستاران حق ندارند از آن به نفع خود استفاده کنند.»

مکسول پرکینز، یکی از مشهورترین ویراستاران کشور آمریکا بود که در پرونده خود هزاران کلمه و جمله حذف شده از نویسندگان مشهوری مانند ارنست همینگوی و اسکات فیتزجرالد داشت. توماس ولف، نویسنده آمریکایی و صاحب رمان «فرشته، به سوی خانه نظر کن!» در جایی به شدت از مکسول انتقاد کرده و گفته بود که شاید او میلیون‌ها کلمه از رمان‌هایش را حذف کرده است.»

روزنامه گاردین می‌نویسد؛ «معلوم نیست که رمان‌هایی مانند «موبی دیک» یا «ارباب حلقه‌ها» چند کلمات و جمله حذف شده دارند و آیا خانواده‌ پری‌ها در «ارباب حلقه‌ها» همین‌طور هستند که در داستان تالکین وجود دارند یا اینکه بسیاری از شخصیت‌های دیگر آن توسط ویراستاران حذف شده است؟