شناسهٔ خبر: 54577 - سرویس دیگر رسانه ها

احمد اشرف و ضرورت بحث هویت ملی در ایوان معاصر

نشست نخست «احمد اشرف» شنبه پانزدهم اردیبهشت در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

احمد اشرف و ضرورت بحث هویت ملی در ایوان معاصر

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست نخست «احمد اشرف» از سلسله نشست‌های تاریخ نظریه‌ای/ مفهمومی و جامعه‌شناسی تاریخی ایران شنبه پانزدهم اردیبهشت برگزار می‌شود.

حمید احمدی با عنوان «احمد اشرف و ضرورت بحث هویت ملی در ایوان معاصر»، حمید عبداللهیان با عنوان «جامعه‌شناسی تاریخی ایران و کاربرد مفهوم پاتریمونیالیزم»، سهیلا ترابی فارسانی با عنوان «روش‌شناسی و مساله‌شناسی طبقات اجتماعی در پژوهش‌های تاریخی احمد اشرف»، مصطفی عبدی با عنوان «نقد نظری نظریه‌های جامعه‌شناختی احمد اشرف» و داریوش رحمانیان با عنوان «احمد اشرف و تاریخ نظریه‌ای/ مفهومی ایران» سخنرانی می‌کنند.

علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به نشانی بزرگراه جلال آل احمد، دانشکده علوم اجتماعی، طبقه اول، سالن شریعتی مراجعه کنند. دبیر این سلسله نشست‌ها مصطفی عبدی است.

احمد اشرف (زاده ۱۳۱۳) نویسنده و جامعه‌شناس ایرانی است که در دانشگاه‌های پنسیلوانیا، کلمبیا، پرینستون و تهران، به تدریس جامعه‌شناسی و تاریخ اجتماعی ایران پرداخته‌ است. تاکنون چند کتاب و نیز مقالات متعددی از او منتشر شده، از جمله کتاب موانع تاریخی رشد سرمایه‌داری در ایران: دوره قاجاریه که در سال ۱۳۵۹ توسط انتشارات «زمینه» به چاپ رسیده‌ است. موضوعات مطرح‌ شده در آثار او عبارت‌اند از: سلسله‌مراتب اجتماعی در ایران، سنت و مدرنیته، هویت ملی ایرانیان، روابط زراعی در ایران و رهبری کاریزماتیک و حکومت تئوکراتیک (دین‌سالار) در ایران پس از انقلاب.

پروفسور اشرف در هیئت ویراستاران نشریاتی چون مطالعات ایران، ژورنال بین‌المللی سیاست، فرهنگ و جامعه و ایران‌نامه به کار مشغول بوده‌است و از سردبیران ارشد دانشنامه ایرانیکا است. مقالاتی چون «هویت ایرانی» در طول تاریخ و «نظام طبقاتی» در ایران (به‌همراه علی بنوعزیزی) از تألیفات او در دانشنامه ایرانیکا است.