شناسهٔ خبر: 54662 - سرویس دیگر رسانه ها

گشتی در سی‌و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب/ طنین محکم‌تر صدای پای کتاب

پنجمین روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با همان فراز و نشیب‌های همیشگی فعالیت روزانه خود را شروع کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از اعتماد؛ پنجمین روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با همان فراز و نشیب‌های همیشگی فعالیت روزانه خود را شروع کرد. یکی از نکات جالب در مورد نمایشگاه امسال، همصدایی برخی مسوولان برگزارکننده با بازدیدکنندگان، پیرامون رفع نشدن بسیاری از مشکلات همیشگی نمایشگاه از جمله فضای نامناسب، در نظر نگرفتن وضعیت آب و هوایی و ... است اما در این میانه، خبرهای خوبی هم هست که نمونه‌هایش را در اینجا می‌خوانید.

عرضه کتاب «مرد بحران‌ها» در نمایشگاه

کتاب «مرد بحران‌ها» در برگیرنده کارنامه و خاطرات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی است که در سال ۱۳۷۴ با اهتمام لیلی هاشمی، فرزند یاسر هاشمی، منتشر شده است. لیلی هاشمی درباره این کتاب توضیحات مفصلی داده و گفته است که‌ این خاطرات و البته همه کتاب‌های خاطرات حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی (رحمه‌الله علیه)، از جهت اینکه در همان روز و در همان حال و هوا نگاشته شده و همچنین با فاصله زمانی مناسبی انتشار یافته، به نحوی که اغلب اشخاص مورد اشاره در خاطرات در قید حیات هستند و امکان توضیح و تصحیح و تشریح دارند، از اهمیت تاریخی بسیاری برخوردار است. همچنین این خاطرات توسط کسی به رشته تحریر درآمده است که همواره در مرکز و مبدا تصمیمات اساسی نظام جمهوری اسلامی قرار داشته و مطالب نگاشته‌شده بی‌بدیل است و فرد دیگری در این سطح، اعمال خود را ثبت نکرده است و هیچ مورخی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. البته خاطره‌نویسی، فراتر از سندیت تاریخی است و اساس معرفت‌شناختی دارد و روشی برای تبیین، توصیف و توضیح رفتار به مثابه تجربه زیستی بشر و ارایه آن به صورت خلاق و نظام‌مند به شمار می‌آید.

همکاری خوب کشور همسایه

کشور افغانستان هرسال، حضوری پر رنگ در نمایشگاه کتاب دارد و امسال هم مانند دیگر سال‌ها، میزبان ١٠ ناشر از این کشور همزبان هستیم. شیر احمد سعیدی، رییس اتحادیه ناشران افغانستان گفته است که از این ١٠ ناشر، شش ناشر به طور مستقیم از افغانستان آمده‌اند و چهار ناشر نیز قبل از برپایی نمایشگاه در ایران حضور داشته‌اند. حاصل حضور این ١٠ ناشر افغان، عرضه دو هزار عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب تهران است. این کتاب‌ها طی چهارسال گذشته منتشر شده‌اند. این کتاب‌ها از میان چهارهزار و پانصد کتابی که توسط ناشران مختلف ارایه کرده‌اند گزینش و عرضه شده‌اند.

رییس اتحادیه‌ ناشران افغانستان گفته که ما به نمایشگاه کتاب تهران آمده‌ایم تا با حضور پررنگ خود در این رویداد بزرگ فرهنگی جهان اسلام به همگان اعلام کنیم که فرهنگ و هنر همچنان در جامعه افغانستان حرف اول را می‌زند و سرزنده است.

بازدید رییس شورای شهر تهران از نمایشگاه

رییس شورای شهر تهران در دیدار با رییس سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفته که چاپ کتاب‌هایی که حاوی تضارب آرا و نقد است، بیشتر مورد اقبال قرار می‌گیرد و به افزایش کتابخوانی کمک می‌کند. محسن‌هاشمی، در این دیدار بر اعتقاد خود مبنی بر حمایت از انتشار کتاب‌هایی در حوزه نقدهای همه‌جانبه گفته که میزان کتاب خواندن بستگی به محتوا و نوع نشر کتاب‌ها دارد و باید فرهیختگان ما و ناشران به سمت کتاب‌هایی بروند که مورد علاقه جامعه است. ضمن اینکه این کتاب‌ها باید به گونه‌ای تبلیغ شوند که مردم جذب شوند. باید توجه داشته باشیم کتاب‌هایی که به نقد می‌پردازند و علاوه بر انتقال تجربه دیگران حاوی تضارب آرا هستند، بیشتر مورد اقبال قرار می‌گیرد و به افزایش کتاب‌خوانی کمک می‌کنند.

گلایه‌های یک مترجم

کیهان بهمنی که امسال با کتاب«مترجم روسی» در نمایشگاه حضور دارد، از کیفیت پایین کتاب‌های خارجی عرضه شده در نمایشگاه گله‌کرده و گفته است که کتاب‌های خارجی واقعا ضعیف و کیفیت محتوایی آنها بسیار پایین است و هیچ نظارتی در این باره وجود ندارد. بهمنی اطلاعات تازه‌ای از پشت صحنه چگونگی رسیدن این کتاب‌ها به نمایشگاه ارایه کرده و گفته که غرفه‌های کتاب‌های خارجی معمولا کتاب‌هایی را که در ته انبار مانده و به هیچ دردی نمی‌خورند به نمایشگاه کتاب می‌آورند. مثلا به دفتر دانشگاه‌ها لیستی برای خرید می‌دهند که محض رضای خدا هیچ کتاب به‌دردبخوری در آن وجود ندارد. نمی‌دانم غرفه‌های خارجی با چه هدفی کتاب‌ها را می‌آورند؛ آدم احساس می‌کند ناشران خارجی انبارگردانی داشته‌اند و یک‌سری از کتاب‌ها را که اضافه آمده برای نمایشگاه فرستاده‌اند و کتاب مرجعی که دانشجوی ایرانی به آن نیاز دارد یا کتابی که می‌تواند مخاطب بیشتری داشته باشد در بین آنها وجود ندارد.

دو غرفه تعطیل شد!

قائم‌مقام سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه میزان تخلفات در نمایشگاه امسال کم بوده، از بسته شدن دو غرفه در نمایشگاه خبر داد.

امیرمسعود شهرام‌نیا در نشستی گفته که ما دو دسته تخلف داریم؛ دسته‌ای مرتبط به موضوعات مالی به‌ویژه بحث بن‌کارت‌هاست. زمانی که بحث یارانه مطرح می‌شود معمولا عده‌ای از این موضوع سودجویی می‌کنند، مانند نقد کردن بن‌کارت‌ها، خرید و فروش بن‌ها و... اما ما با بانک عامل نمایشگاه مذاکراتی داشتیم و راهکارهایی ارایه دادیم تا تخلفات در حوزه مالی به صفر برسد.

یک نشست پربار

نشست «سه سرزمین، یک زبان» همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد. در این نشست میشاییل کلبرگ از آلمان، اورس مانهارت از سوییس و کرنلیا تراونیچک از اتریش، پس از خواندن بخش‌هایی از آثارشان به پرسش‌های حاضران پاسخ دادند. این نشست‌ها از سال ۱۳۹۰ در این مرکز دنبال می‌شود و بر موقعیت و سبک ادبیات معاصر آلمانی‌زبان متمرکز است.