شناسهٔ خبر: 54715 - سرویس دیگر رسانه ها

پذیرش دانشجو در دانشگاههای هند ۴ برابر می شود

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: دولت هندوستان برنامه دارد دانشجویان خارجی خود را از ۴۵ هزار نفر به ۲۰۰ هزار دانشجو تا سال ۲۰۲۳ افزایش دهد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جعفر مهراد  گفت: هندوستان می کوشد در موسسات آموزش عالی عمده و برجسته خود دانشجویان خارجی بیشتری را جذب کند که دولت برای این برنامه سالانه ۱۵ هزار صندلی را در ۱۶۰ موسسه برتر اختصاص داده است.

وی افزود: براساس این برنامه و به منظور جذب دانشجویان با استعداد از کشورهای آسیایی و آفریقایی دولت هندوستان تقریبا از دریافت کامل شهریه های دانشگاهی چشم پوشی می کند.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز تاکید کرد: در حال حاضر سالانه حدود ۸ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه ها و کالج ها(و نه الزاما در ۱۶۰ موسسه آموزش عالی برتر) هندوستان پذیرفته می شود.

مهراد عنوان کرد: اختصاص ۱۵ هزار صندلی به دانشجویان بین المللی به این معنی است که این صندلی ها در صورتی که توسط دانشجویان خارجی پر نشود، به دانشجویان محلی واگذار نخواهد شد.

وی گفت: هندوستان با اجرای این برنامه می خواهد به مقصد اول دانشجویان خارجی  که از نظر اقتصادی نیز برای دانشجویان مقرون به صرفه است تبدیل شود.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز افزود: هدف دولت هندوستان آن است که تعداد دانشجویان خارجی را که اکنون ۴۵ هزار نفر است تا سال ۲۰۲۳ به چهار برابر یعنی ۲۰۰ هزار دانشجو افزایش دهد.

مهراد عنوان کرد: این افزایش آن گونه که اعلام شده است باعث تنوع دانشجویی و چند فرهنگی در بین دانشگاه های هندوستان خواهد شد که کمبود آن اکنون عملکرد دانشگاه های این کشور را در رتبه بندی های بین المللی تحت تاثیر قرار داده است.

وی اظهار داشت: در راستای این برنامه فرآیند اخذ ویزا برای دانشجویان خارجی بسیار آسان می شود در سال ۲۰۱۷ تعداد ۳۹ هزار ویزا برای دانشجویان و پژوهشگران خارجی صادر شده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: دولت هندوستان برای اجرای این برنامه در دو سال آینده مبلغ  ۱.۵ میلیارد روپیه هند (۲۲ میلیون دلار) اختصاص داده است.

مهراد اضافه کرد: کشورهای هدف این برنامه شامل ۳۰  کشور آسیایی، آفریقایی، خاورمیانه و جمهوری های سابق اتخاد جماهیر شوروی است.

وی عنوان کرد: اکنون استرالیا و سنگاپور مقصد اصلی دانشجویان این کشورها است و تعداد دانشجویانی که از این کشورها دانشگاه های هندوستان را به عنوان محل تحصیل خود انتخاب می کنند اندک است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: با اجرای این طرح روند جا به جایی دانشجو تغییر می کند و ثبت نام دانشجویان بین المللی در دانشگاه های این کشور افزایش می یابد.

مهراد اظهار داشت: اکنون دانشجویان خارجی دانشگاه های هندوستان عمدتا از کشورهای همسایه است به نحوی که در هندوستان ۲۳ درصد دانشجویان خارجی از نپال، ۱۰ درصد از افغانستان، ۵ درصد از بوتان، ۴.۴ درصد از نیجریه، ۴.۴ درصد از سودان و ۳ درصد از مالزی است.

وی گفت: براساس طرح اصلاحات در آموزش عالی، دولت هندوستان می کوشد از میان ۱۰۰ دانشگاه عمده این کشور در طی ۱۰ سال آینده تعداد ۲۰ دانشگاه در گروه دانشگاه های تراز اول جهان داشته باشد.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تاکید کرد: دانشگاه های برگزیده ( ۱۰ دانشگاه دولتی و ۱۰ دانشگاه خصوصی) با تخصیص منابع مالی کافی برای استخدام هیات علمی خارجی و همکاری با دانشگاه های خارجی از اختیارات لازم بدون اجازه دولت برخوردار خواهند بود.