شناسهٔ خبر: 54883 - سرویس دیگر رسانه ها

برنارد لوئیس، مورخ جنجالی آمریکایی درگذشت

برنارد لوئیس، اندیشمند برجسته تاریخ اسلام و خاورمیانه در ۱۰۱ سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت.

برنارد لوئیس، مورخ جنجالی آمریکایی درگذشت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  برنارد لوئیس، استاد بازنشسته مطالعات خاورنزدیک دانشگاه پرینستون آمریکا که سیاست خارجه آمریکا در زمان جورج بوش پسر را شکل داد، روز شنبه در ۱۰۱ سالگی درگذشت.

برنارد لوئیس که از او به عنوان دشمن شماره یک ایران نام می‌برند، در تاریخ ۳۱ می ۱۹۶۱ میلادی در دوران جنگ جهانی اول در لندن متولد شد. او با بیش از ۳۰ کتاب و صدها مقاله، که به دوجین زبان نوشته بود، خطوط خاورمیانه مدرن را تعریف و ترسیم می‌کرد. او را حامی فکری و معنوی سیاست‌های استعماری آمریکا در خاورمیانه می‌دانند.

 کتاب او «چه چیزی غلط بود: رویارویی اسلام و مدرنیته در خاورمیانه» که در سال ۲۰۰۲ و زمان حملات ۱۱ سپتامبر چاپ شد، به اثری جنجالی و مناقشه آمیز تبدیل شد. مقالاتی که او در نیویورکر، آتلانتیک و وال‌استریت‌ژورنال می‌نوشت، همیشه به طور گسترده‌ای مورد بحث قرار می‌گرفتند. نظرات کارشناسی لوئیس درباره خاورمیانه در دوره‌های مختلف، کانون گسترده‌ترین توجهات بوده است.

 لوئیس در یک مقاله جنجالی که در سال ۱۹۹۰ در آتلانتیک  چاپ کرد، برای توصیف «ریشه‌های خشم مسلمانان» از عبارت «رویارویی تمدن‌ها» استفاده کرده و اختلاف نظر میان دنیای اسلام و غرب مدرن را اجتناب‌ناپذیر دانست و ایده تجزیه جهان اسلام را مطرح کرد. 

 «سیری در روند غرب شناسی» از جمله کتاب‌های این مورخ است که در ایران با ترجمه محمد قائد در نشر مرکز منتشر شده است.