شناسهٔ خبر: 54988 - سرویس دیگر رسانه ها

تغییرات در آئین‌نامه خرید کتاب/ ناشران دولتی کنار گذاشته شدند

دبیر هیئت انتخاب و خرید کتاب از اجرایی شدن حذف ناشران دولتی و نیز ناشرانی که به هر طریق از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، از فهرست ناشرانی که این هیئت از آن‌ها خرید می‌کند، خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ هفته گذشته بود که فهرست حدود ۱۵۹۹ عنوان کتابی که هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصویب کرده بود در تعداد ۷۰ هزار و ۳۱۸ نسخه از ناشران شرکت کننده در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خریداری شود، منتشر کرد.

کارگروه هیات انتخاب و خرید کتاب از سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مبلغ کل این خرید را ۱۰ میلیارد و ۸۴۹ میلیون و ۲۴۳ هزار ریال برآورد و اعلام کرده بود: این خریدها بر مبنای سهمیه خرید از ناشران خصوصی متناسب با متراژ غرفه‌های نمایشگاهی و بر حسب الگوی مندرج در دستورالعمل این کارگروه انجام شده است.

نگاهی به این فهرست مفصل، عناوین کتاب‌ها و تعداد نسخه‌های خریداری شده از آنها، نشان از تفاوت‌هایی اساسی در مصوبه اخیر هیئت انتخاب و خرید کتاب با مصوبات قبلی آن دارد که تعدد ناشرانی که از آنها کتاب خریداری شده است و همچنین کاهش تعداد نسخه‌های خریداری شده به نسبت خریدهای قبلی هیئت، از آن جمله است.

مهرزاد دانش دبیر هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن تائید این مسئله در این باره گفت: سیاستگذاری برای خرید نمایشگاهیِ با سایر جلسات هیئت انتخاب و خرید کتاب، متفاوت است.

وی در توضیح بیشتر گفت: در خریدهای نمایشگاهی، ما طبق آئین‌نامه موظفیم که بر مبنای فرمولی بر پایه متراژ غرفه و اجاره بهایی که ناشران خصوصی بابت غرفه خود می‌پردازند، از آنها کتاب خریداری کنیم؛ در حالی که در جلسات عادی هیئت، ممکن است ما کتاب‌هایی را که ناشران تحویل هیئت می‌دهند، مغایر با سیاست‌های هیئت بدانیم و با خرید آنها موافقت نکنیم اما این دستورالعمل در مورد خردی نمایشگاهی، معلق می‌شود.

دبیر هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت ارشاد تاکید کرد: در واقع در خرید نمایشگاهیِ هیئت، سیاست کمک به نشر و ترویج کتابخوانی در مناطق محروم و کم‌برخوردار، محوریت و اولویت بیشتری دارد اما در خریدهای جلسه‌ای، کیفیت کتاب حرف نخست را می‌زند.

دانش همچنین با یادآوری این نکته که کتاب‌های ناشران آموزشی و کمک آموزشی مشمول ممنوعیت خرید از سوی هیئت انتخاب و خرید کتاب هستند، در عین حال گفت: اما در نمایشگاه کتاب، ما باز هم مطابق آئین‌نامه موظفیم که از همه ناشران خصوصی از جمله ناشران آموزشی هم، کتاب بخریم؛ بخشی از تنوع و تعدد کتاب‌های فهرست اخیر هم به همین مسئله برمی‌گردد.

وی یکی دیگر از اولویت‌های مربوط به خرید کتاب از نمایشگاه کتاب را، تجهیز شبکه‌های مختلف ترویج کتابخوانی به آثار جدید برشمرد و تاکید کرد: پایتخت کتاب، روستاها و عشایر دوستدار کتاب و باشگاه‌های کتابخوانی، از جمله این شبکه‌ها هستند که به کتاب‌های غالباً عمومیِ خریداری شده از نمایشگاه امسال، تجهیز شدند.

دبیر هیئت انتخاب و خرید کتاب در ادامه از برخی تغییرات در آئین‌نامه‌های فعالیت این هیئت خبر داد و گفت: موضوع ممنوعیت خرید از ناشران دولتی و ناشرانی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند و در بهمن ماه سال گذشته مطرح شد، امسال به صورت جدی مد نظر هیئت قرار گرفته است.

دانش افزود: مرجع تشخیص و تصمیم‌گیرنده در مورد اینکه کدام ناشران از بودجه‌های عمومی بهره‌مند هستند تا از فهرست ناشرانی که از آنها کتاب خریداری شوند، دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.س