شناسهٔ خبر: 54999 - سرویس دیگر رسانه ها

پیام تسلیت مراکز و سازمان‌ها برای درگذشت آیت‌الله احمدی

با گذشت چندساعت از درگذشت مرحوم حجت الاسلام احمد احمدی، رئیس سازمان سمت و فیلسوف ایرانی نهادها، افراد و سازمان های مختلفی پیام تسلیت صادر کردند. سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی، فرهنگستان علوم، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، رییس بنیاد نخبگان استان قم و آیت‌الله مصطفی محقق داماد هرکدام پیام تسلیت جداگانه‌ای برای درگذشت این مرحوم صادر کردند.

پیام تسلیت مراکز و سازمان‌ها برای درگذشت آیت‌الله احمدی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در متن پیام مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت آمده است: «باسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون
استادی گرانقدر و محبوب، اسلام‌شناسی عارف و عامل، فیلسوفی ریزبین و نوآور و نویسنده‌ای توانا پس از عمری مجاهده علمی و دینی و خلق آثاری پر برکت و مثمر در شب‌هایی بزرگ جان به جانان تقدیم کرد و به ملکوت اعلا شتافت. 

استاد دکتر احمد احمدی میراث‌دار معارف دینی و تفکر فلسفی از امام خمینی و علامه طباطبایی و متبحر در فلسفه غرب و از بزرگان کاروان اندیشه و عمل در انقلاب اسلامی بود. او شخصیتی پاک طینت، پرتلاش و خستگی ناپذیر، بی ریا و صادق، متواضع و قانع، صریح‌الکلام، ساده زیست، عدالتخواه، دلسوز طبقات محروم و محبوب نسل انقلاب و جوانان بود. دکتر احمدی از جمله شخصیت‌های کمیابی بود که روزگار بسی باید بگذرد که چونان او را پرورش دهد. 

این استاد عالی مقام در سمت رئیس اندیشکده معنویت در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تلاشی از عمق جان در تبیین معنویت دینی و تأثیر آن در زندگی و پیشرفت داشت و در آخرین سخنرانی خود که با عنوان «تجلی معنویت در اندیشه و عمل» در کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در سال جاری ایراد کرد، با نفسی گرم و آرامشی قلبی از ضرورت کار و تلاش معنوی برای پیشرفت سخن گفت و از ارزش حیات انسانی و مسئولیت حفظ آن، از تکلیف انسان‌ها در برابر هم، در برابر حیوانات، آب، درخت و زمین یاد کرد، از اخلاق محیط‌زیست سخن به میان آورد و این آیه شریفه را تلاوت کرد که «انا لله و انا الیه راجعون». خداوند او را با پیامبران، شهدا، اولیا و صالحان، دانشمندان اهل عمل و قسط و عدل محشور فرماید.

مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ضایعه رحلت این دانشمند فرزانه حوزه و دانشگاه را به عموم اندیشمندان و جامعه علمی کشور و ملت ایران و رهبر معظم انقلاب و خانواده محترم ایشان تسلیت می‌گوید و در این ایام پر فیض علو درجات ایشان را از خداوند بزرگ مسئلت دارد.»

رییس بنیاد نخبگان استان قم

همچنین محمدمحمدرضایی، استاد فلسفه دانشگاه تهران و  رییس بنیاد نخبگان استان قم در پیام دیگری درباره درگذشت ایشان نوشت: «با کمال اندوه و تأسف استاد فرزانه و عالم وارسته و زاهد حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر احمد احمدی (رحمه الله علیه)، از اساتید متعهد و مدیران دلسوز دانشگاهی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) در ماه مبارک رمضان جان به جان آفرین تسلیم کردند.

ایشان استادی دلسوز و متعهد و تأثیرگذار در حوزه فلسفه و کلام اسلامی و نقد فلسفه غرب بودند که با همه وجود در این راستا فعالیت می‌­نمودند. از جمله فعالیت­‌های ماندگار وی، می­توان به تأسیس و اداره سازمان سمت با نشر بیش از دو هزار عنوان کتاب دانشگاهی و نیز تأسیس مرکز تربیت مدرس وابسته به دانشگاه قم با صدها دانش آموخته اشاره نمود.

اینجانب که قریب پانزده سال از دوران دبیرستان تا دکتری، افتخار شاگردی ایشان نصیبم شده بود، از نزدیک شاهد دلسوزی­‌های پدرانه و متدینانه و متعهدانه و عالمانه وی در تمام مراحل تحصیل بوده­ام. لذا این ضایعه غمبار را به جامعه علمی کشور اعم از دانشگاه­ها و حوزه­های علمیه و نخبگان کشور تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای آن استاد گرامی، رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان به ویژه آقازاده‌های محترمشان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت می‌­نمایم.»

فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران

حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمد احمدی عضو گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس سازمان سمت و استاد فلسفه دانشگاه تهران بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان امام خمینی (ره) دار فانی را وداع گفت.

فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ضایعه درگذشت استاد فقید دکتر احمد احمدی را به اعضای فرهنگستان، جامعه علمی و فرهنگی و دانشگاهی کشور و خانواده ارجمند ایشان تسلیت می گوید و از درگاه خداوند متعال برای آن فقید گرامی علو درجات مسألت دارد.

رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم

هو الباقی بعد فناء کل شیئی
با همه فضل و دانش و هنری   اینش  برتر هنر که انسان بود
دکتر احمد احمدی  استاد فلسفه، خدمتگزار صدیق ملت ایران و عضو گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم از کاروان دانشیان  به ابدیت پیوست.
آن بزرگوار سالهای متمادی در حوزه علمیه قم حضور اساتید مختلف علوم قرآنی، فقه، اصول و حکمت اسلامی به ویژه محضر پرفیض علامه طباطبائی (طاب ثراه) را درک ودر دانشگاه تهران درجات عالیه  فلسفه را طی کرده بود. درتعلیم و تربیت شاگردان ،تلاش وکوشائی، تزیّن به  تواضع وفروتنی وتخلق به  اخلاق  حمیده  اسلامی نمونه بود. فقدان این مربیّ دانشمند ضایعه ایست اسفناک برای جامعه  ما. والذی یسهل الخطب انها بعین الله.
این مصیبت بزرگ را به خانواده سوگوارش و عموم اهل دانش وفرهنگ  کشور عزیزمان  ایران تسلیت می‌گوییم و برای آن روان شاد رضوان  واسعه حق متعال و برای عموم بستگان سوگوار و فرزندان داغدار صبر جمیل واجر جزیل از درگاه خداوند مسألت داریم.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی 

در پیام تسلیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آمده است: «در گذشت عالم بزرگوار حجت‌الاسلام والمسلمین جناب دکتر احمد احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنیانگذار سازمان «سمت» و شاگرد برومند حضرت امام خمینی (ره) موجب تاثر و تالم جامعه  حوزوی، علمی و فرهنگی کشور شد.  

جناب استاد دکتر احمد احمدی تمام عمر خویش را در راه  کسب شناخت و ترویج معارف اهل بیت (علیها السلام ) و تربیت شاکردان بزرگ  در امر فلسفه اسلامی گذراند.

جامعه اسلامی ما عظمت علمی و اخلاقی او را درک می کند، چون جای دریا، در دریاست و بضاعت ما در این مقال فقط چشیدن جرعه ای از این دریای علمی اوست تا به اندازه فهم خود از بزرگی و عظمت این بزرگوار بگوییم . 

بشکست اگر دل من به فدای چشم مستت/ سرخم می سلامت شکند اگر سبوئی 

دکتر احمد احمدی پیشکسوت فلسفه اسلامی و فلسفه غرب از شاگردان حضرت امام خمینی (ره)، سیدحسین طباطبایی بروجردی (ره)، آیات عظام سلطانی، مشکینی و نجفی مرعشی بود که دروس  فقه و اصول را تلمذ کرد. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این ضایعه دردناک را به محضر بقیة الله الاعظم، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه، مردم در سراسر کشور، بیت شریف آن بزرگوار و همه ارادتمندان آن عالم روحانی  تسلیت عرض می‌نماید.»