شناسهٔ خبر: 55306 - سرویس دیگر رسانه ها

وزارت علوم هنوز گزارش کتبی از سند آمایش آموزش عالی نداده است

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با اشاره به مطالبه رهبری در خصوص سندآمایش آموزش عالی گفت: وزارت علوم هنوز طی این دوسال گزارش کتبی در این خصوص ارائه نداده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با صدها نفر از اساتید، اعضای هیات‌های علمی و پژوهشگران دانشگاهها و مراکز علمی، خاطرنشان کردند: آمایش آموزش عالی نوعی تقسیم کار ملی میان دانشگاهها در بخشهای مختلف علمی است که ضمن هم افزایی، برنامه ریزی برای رشد علمی و ارزیابی وضع علمی کشور را آسان می کند.

رهبر انقلاب «آمایش آموزش عالی» را از تحولات لازم در دانشگاهها برشمردند و افزودند: این سند در سال ۹۵ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده اما اجرای آن پیشرفت نداشته است.

منصور کبگانیان درباره آخرین وضعیت سند آمایش آموزش عالی در وزارتین علوم و بهداشت گفت: نقشه جامع علمی کشور دو محور مهم دارد که از یک محور آن که شامل اولویت های علم و فناوری است، رضایت داریم رهبر معظم انقلاب نیز اشاره کمرنگی به آن داشتند.

وی ادامه داد: اما از پیشرفت کار در حوزه آمایش آموزش عالی که عمدتا برعهده وزارتین  علوم و بهداشت است، راضی نیستیم.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی طی یکسال گذشته،  گزارش هایی را که دراین خصوص درخواست کرده‌ایم ارائه داده و گزارش های خوبی نیز بوده که ما روی آن کار می کنیم تا نهایی شود.

وی ادامه داد: ولی وزارت علوم به دلایل مختلف شاید تغییر مسئولان این وزارتخانه، همکاری مناسبی در خصوص سند آمایش آموزش عالی با ستاد نقشه جامع علمی کشور نداشته است.

کبگانیان افزود: در برخی از جلسات ستاد، گزارش های شفاهی و کلی درباره سند آمایش آموزش عالی ارائه شده که مورد قبول نیست مقرر شده گزارش ها به صورت کتبی در این خصوص به ستاد ارائه شود.

اولویت و محورهای سند آمایش اول باید در ستاد نقشه جامع مصوب و سپس اجرا شود

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: سند آمایش وزارت علوم چند بند دارد مانند طرح رتبه بندی دانشگاه ها و ماموریت گرایی دانشگاه، این بندها باید اول به ستاد نقشه جامع علمی کشور ارائه و بعد از تصویب  اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: ما هنوز هیچ یک از طرح ها را دریافت نکرده ایم، ما حتی کمیسیونی دراین خصوص داریم که با حضور معاونان آموزشی علوم، بهداشت و حتی وزارت کار برگزار می شود ولی هنوز همکاری فعالی نبوده و وزیرعلوم قول داده تا به معاونان این وزاتخانه همکاری بیشتری دراین خصوص داشته باشند.

کبگانیان افزود: وزارت بهداشت اخیرا یک گزارش از سند آمایش این وزارت خانه ارائه داده که کامل تر از گزارش قبلی این وزارتخانه بوده و خوب پیش می رود.

وی خاطرنشان کرد: سند آمایش همان طور که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشتند در سال ۹۵ تصویب شده و ما دوسال است مرتب آن را درخواست می کنیم.