شناسهٔ خبر: 55318 - سرویس دیگر رسانه ها

گفت‌وگوی اختصاصی با «آلفونسو لینگس» فیلسوف و نویسنده آمریکایی: انسان از اشتباهاتی که نهادهای عدالت جبران نمی‌کنند ضربه می‌خورد

پروفسور «آلفونسو لینگس» فیلسوف و نویسنده آمریکایی ضمن برشمردن ۶ موضوع مهم در زندگی انسان معتقد است هر یک از ما از اشتباهاتی که توسط نهادهای عدالت جبران نمی‌شوند ضربه می‌خوریم.

انسان از اشتباهاتی که نهادهای عدالت جبران نمی‌کنند ضربه می‌خورد

فرهنگ امروز/ جلال حیران‌نیا: کتاب «دائم‌الحضور: فلسفه مرگ و میر» اثر آلفونسو لینگس فیلسوف شهیر آمریکایی از سوی انتشارات دانشگاه شیکاگو منتشر شده است. این کتاب در ۲۴۰ گفت‌وگوی اختصاصی با «آلفونسو لینگس» فیلسوف و نویسنده شهیر آمریکایی صفحه سامان یافته و در سال جاری میلادی(۲۰۱۸) منتشر شده است.

آلفونسو لینگس، فیلسوف و نویسنده معروف آمریکایی است. او استاد بازنشسته دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا است. حوزه‌های مطالعاتی و تخصصی وی معرفت‌شناسی، اگزیستانسیالیسم، فلسفه مدرن و اخلاق است. تز دکتری لینگس درباره گفت‌وگو و مباحثه پدیدارشناس فرانسوی «مرلو پونتی» و «ژان پل سارتر» است.

وی در آخرین کتاب خود، از فلسفه‌ای غنایی و میان رشته‌ای سخن می‌گوید که به تازگی در ظرف واقعیت، زندگی و پدیده‌های پیرامون آن معنا پیدا کرده است. لینگس با کمک فلسفه، انسان‌شناسی، رواشناسی، مذهب و علم و دانش سعی در آشکارسازی حقیقتی جهانی دارد که قابل طبقه‌بندی و اندازه‌گیری نیست. برابری حجم نوشته‌های او از تجارب شخصی خودش و دیگران با نوشته‌هایش در باب پدیده‌گرایی و پدیده‌شناسی، به مانند برابر دانستن سایه، انعکاس و هاله اجسام با شکل و ظواهر آن‌هاست.

اهمیت کار لینگس در این است که تجربه سفر به کشورهای مختلف و شناختی وسیع از فرهنگ‌های گوناگون را دارد. این شناخت در آثار وی نیز منعکس و نمایان است. لینگس به همه چیز به دقت می‌نگرد، مهم نیست مذهبی باشد یا رسومی، مریضی باشد یا جنگ، درد و رنج باشد یا که عشق، پدیده طبیعی باشد یا که مصنوع، آتشفشان باشد یا که عروس دریایی، نگاه لینگس همواره با دقت و ظرافت همراه است.

دانستن زمان تولد، زمان مواجهه با بیماری‌های فلج کننده یا تصادف، حتی زمان مرگ نیز به شانس وابسته است. چگونه می‌توانیم چنین شانسی را اندازه‌گیری کنیم؟ بعد از رو به رو شدن با تراژدی‌های زندگیمان، چگونه می‌توانیم با خاطره دائم الحضور از دست دادن عزیزانمان کنار بیاییم؟

لینگس با استفاده از تصاویر زنده‌ای که از سراسر جهان می‌گیرد، به بررسی دنیا می‌نشیند. او به تعادل‌سازی محلی و جهانی می‌پردازد، فرهنگ‌ها و ادوار تاریخی گوناگون دنیا را مشاهده می‌کند، به ندای پر شور و حرارت بدن و ذهن گوش فرا می‌دهد.

آنچه در ادامه می‌آید گفت‌وگوی اختصاصی خبرنگار ایبنا با پروفسور «آلفونسو لینگس» فیلسوف شهیر آمریکایی درباره اثر جدیدش «دائم‌الحضور: فلسفه مرگ و میر» است که در ادامه می‌خوانیم:



پرسش اصلی شما در کتاب «دائم‌الحضور: فلسفه مرگ و میر» چیست؟

کتاب «دائم‌الحضور: فلسفه مرگ و میر» با شش موضوع مرتبط است. موضوع اولی که در کتاب مورد بررسی قرار گرفته، وزن واقعیت و درکی که از وزن وجود دارد. سایه‌ها، انعکاسات، هاله‌ها و بازتاب‌هایی که ما را به وسیله حکاکی اشیاء اغفال می‌کنند.
دومین موضوع مورد بحث در این اثر تولد ما، مواجهه‌های ضروری در زندگی ما، بیماری‌ها و تصادفات فلج کننده و اینکه مرگ ما توسط شانس تعیین می‌شوند. در واقع در این خصوص این پرسش مطرح است که چه اقدامی ما انجام می‌دهیم وقتی که جبرگرایی و تصمیمی را که شکست‌مان می‌دهد، درک می‌کنیم؟

سومین موضوعی که در این اثر مورد اهتمام قرار گرفته است به موضوع احساسات بر می‌گردد. در فرهنگ ما به دنبال مدیریت احساسات، تمایلات و حالت‌های ظاهری هستیم. احساساتی که بر فرهنگ‌های باستانی مسلط می‌شوند چیستند و کدام یک را ما در ادبیات و فرهنگ و زندگی حفظ می‌کنیم؟ چهارمین موضوع مهم این کتاب مقوله باور است. ماهیت و نقش باور چیست، به عبارت دیگر تعهد به عدم تایید و غیرقابل اثبات بودن؟

موضوع پنجمی که در این کتاب مورد بحث قرار گرفته، مبحث عدالت است. ما به عنوان انسان خواستار عدالت در نهادها و جوامع هستیم. محاکمه خمرهای شورشی و کمیسیون‌های حقیقت‌یاب و آشتی ما را با تمایز و اختلاف بین عدالت کیفری و عدالت اعاده‌کننده مواجهه می‌کنند.
موضوع ششمی که در این کتاب مورد بحث قرار داده‌ام بحث خسارت است. هنگامی که خسارت مطلق است ما نمی‌توانیم آنچه را از دست داده‌ایم برگردانیم. ما تشریفاتی را می‌یابیم که آن را شناسایی کرده و به آن پاسخ می‌دهند.

فرضیه شما برای پاسخ به  پرسش‌هایی که مطرح کردید چیست و استدلال کانونی شما چه بوده است؟ 
این مسائل نمی‌توانند به آسانی توسط استدلال پیشینی شرح داده شوند. نه تنها منابع علم پدیدارشناسی بلکه منابع علم انسان‌شناسی و روان‌شناسی با توجه به تفکر به شیوه‌های جدید فراخوانده می‌شوند. این کتاب این موضوعات را در حوادث، تصادفات و مکان‌های مرکزی که در آن‌ها به وجود می‌آیند شرح می‌دهد.

ضرورت نوشتن این کتاب چه بود؟ 
این شش موضوع اهمیتی اساسی در هدایت زندگی ما دارند. هر کدام از ما متحمل حوادث احتمالی، شانس خوب یا بد می‌شویم که برنامه‌ها و طرح‌هایی را که دنبال می‌کنیم تحت تاثیر قرار می‌دهند. هر یک از ما از اشتباهاتی که توسط نهادهای عدالت جبران نمی‌شوند ضربه می‌خوریم. هر یک از ما از تلفاتی که نمی‌توانیم آن‌ها را جبران کنیم و معنی آن را درک کنیم ضربه می‌خوریم.

نکته‌ای وجود دارد که بخواهید در پایان اضافه کنید؟
نکته‌ای نیست و این‌که دوست دارم روزی به ایران سفر کنم.

ایبنا