شناسهٔ خبر: 55356 - سرویس دیگر رسانه ها

ماموریت تدوین کتب درسی متناسب با شرایط بومی کشور ابلاغ شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از ابلاغ ماموریت تدوین کتب درسی متناسب با شرایط بومی کشور به معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ فرهاد رهبر در جلسه شورای هماهنگی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: محتوای دروس در مقاطع مختلف باید به این سمت برود که دانشجو در وهله اول بداند چگونه مسئله‌یابی کند و دوم اینکه چگونه به حل مسئله بپردازد این در حالی است که محتواهای درسی دانشگاهی در حال حاضر حافظه‌محور است.

وی افزود: واحد علوم و تحقیقات می‌تواند در پیشبرد برنامه تدوین کتب درسی متناسب با شرایط بومی کشور نقش تاثیرگذاری داشته باشد که این برنامه، نقطه آغازینی برای مسئله‌محوری محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد تاکید کرد: اعضای هیات علمی این دانشگاه با تقویت روحیه کار گروهی در نوشتن کتاب، جهاد تدوین کتب درسی بومی را با تکیه بر مسائل کشور و متناسب با جهتی که برای متحول شدن آموزش‌ها می‌رویم به سمت مسئله‌محوری سوق دهند.

رهبر، یکی از دلایل شکل‌گیری بازار «پایان‌نامه فروشی» را عدم آشنایی و تسلط برخی دانشجویان به فرآیند مسئله‌یابی و حل مسئله دانست و با یادآوری استراتژی کلان دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر مسئله‌محوری و حل مسائل جامعه و کشور، گفت: علمی که توسط استاد و محقق ایرانی تولید می‌شود باید به ثروت و ارزش‌افزوده تبدیل و مشکلی از مشکلات کشور را حل کند.

وی بر ضرورت تغییر معیارهای موثر در ارتقای اعضای هیات علمی تاکید کرد و افزود: از طریق تغییر آیین نامه ارتقا اعضای هیات علمی و ارزشگذاری بر روی خدمات و فعالیت‌هایی که در زمینه ارتباط با صنعت انجام می‌دهند، می‌توان حساسیت اعضای هیات علمی نسبت به حل مسئله را افزایش داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ضرورت شکل‌گیری همکاری‌های مشترک تحقیقاتی بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، عنوان کرد: انتظار می‌رود واحدهای دانشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی را یکپارچه ببینند و هر واحدی که در زمینه تحقیقاتی تبدیل به هاب می‌شود، امکانات و پژوهش‌های مرتبط صورت گرفته در سایر واحدها را به کمک بگیرد.

فرهاد رهبر خاطرنشان کرد: واحدهای دانشگاهی در انجام پروژه‌های ملی و بزرگ، امکانات و ظرفیت‌های واحدهای مختلف دانشگاه را کمک گیرند؛ به عنوان مثال هنگام تعریف یک طرح تحقیقاتی، ابتدا به جستجو در عناوین تحقیقات صورت گرفته در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی بپردازند.

وی کار جهادی دانشگاهیان را تضمین‌کننده افزایش اعتماد صنعت به دانشگاه دانست و افزود: واحدهای دانشگاهی باید به مرکز اتصال اعضای هیات علمی به صنعت تبدیل شوند، از این رو مدیران دانشگاهی باید اعضای هیات علمی را در حوزه ارتباط با صنعت حمایت کنند تا به هدایت فعالیت‌هایشان در مسیر پژوهش‌محوری و حل مسئله بپردازند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در صورتی که اساتید به صورت جهادی به پیگیری پروژه‌های ارتباط با صنعت بپردازند و پروژه‌ها را با سرعت و کیفیت به پایان برسند، سرمایه اجتماعی و اعتماد صنعت به دانشگاه احیا شده و ارزش افزوده پایدار برای دانشگاه ایجاد می‌شود.

رهبر جرات علمی را لازمه حرکت با اقتدار و رو به جلو در دانشگاه و کشور دانست و واحد علوم و تحقیقات را مامور تدوین شیوه‌نامه «فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت» با بهره‌گیری از تجربه‌های موجود کرد.

وی در این نشست همچنین بر سرعت‌بخشی به امور اساتید و دانشجویان، کوتاه شدن فرآیندها در واحدهای دانشگاهی، کنترل پروژه و رصد مصوبات و برنامه‌های مصوب دانشگاه نیز تاکید کرد.