شناسهٔ خبر: 55717 - سرویس دیگر رسانه ها

آیین نکوداشت‌های بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران در باغ کتاب تهران برگزار می‌شود

مراسم بزرگداشت داریوش اسدزاده، ابوالحسن تهامی‌نژاد و داریوش مهرجویی در بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مراسم بزرگداشت داریوش اسدزاده، ابوالحسن تهامی‌نژاد و داریوش مهرجویی در بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران برگزار می‌شود و جایزه سیف‌الله داد نیز به پاس یک عمر خدمت به فرهنگ و هنر ایران به سیدمهدی شجاعی اهدا خواهد شد. این مراسم با حضور سینماگران، مسئولان و دست‌اندرکاران فرهنگی و هنری کشورمان ساعت ۲۰ یکشنبه، ۲۸ مرداد، در باغ کتاب تهران برگزار می‌شود.
داریوش اسدزاده:
داریوش اسدزاده، متولد ۱۳۰۲ در کرمانشاه، دوره دبیرستان را در مدرسه دارالفنون به پایان رسانده و فارغ‌التحصیل دانشکده بازرگانی و دارایی، همچنین دارای مدرک دکترا در رشته «ادبیات هنر» از دانشگاه تهران است. او از ۲۰ سالگی وارد عرصه بازیگری شد و از همراهان تئاتر نصر بود. اسدزاده در بسیاری از فیلم‌های کوتاه و همچنین در بیش از ۸۱ فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته است. تألیف کتاب‌هایی درباره تاریخ تئاتر ایران و تاریخ تهران از جمله فعالیت‌های وی در حوزه نوشتار است.
ابوالحسن تهامی‌نژاد:
ابوالحسن تهامی‌نژاد متولد ۱۳۱۷ در تهران و از گویندگان و سرپرستان پیش‌کسوت گفتار فیلم و همچنین از مترجمان باسابقه سینمایی کشور است. او از سال ۱۳۳۷ کار دوبله را آغاز کرد.
تهامی‌نژاد برای نخستین‌بار آنونس‌گویی را به صورت هنری و حرفه‌ای با ادبیات ویژه، مرسوم کرد و با سابقه روزنامه‌نگاری‌اش اولین کسی بود که نقد دوبله را به صورت جدی در مطبوعات بنیان گذاشت.
مخاطبان سینما و تلویزیون کشور با صدای گرم وی بر بسیاری از چهره‌های بزرگ سینمای جهان و ایران آشنا هستند و آثار بی‌شماری از تاریخ سینمای دنیا برای نمایش در سینما و تلویزیون کشورمان تحت مدیریت وی دوبله شده است.  تهامی‌نژاد از سال ۱۳۴۰ کار ترجمه را آغاز کرد و بیش از ۲۰ کتاب که پنج عنوان آن (هملت، هنری پنجم، جولیوس قیصر، رومئو و ژولیت و تاجر ونیزی) را از آثار شکسپیر ترجمه کرده است. وی همچنین تمام آثار اسکار وایلد و «زندگی کوروش» اثر گزنفون را به فارسی برگردانده است.
تهامی‌نژاد به همراه همسرش، خانم دکتر امید بهبهانی (زبان‌شناس و پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی) کتاب بررسی ادبیات معنوی را که هم‌اکنون کتاب درسی دانشگاه است تألیف کرده‌اند.
داریوش مهرجویی:
داریوش مهرجویی متولد ۱۳۱۸ در ایلام است. وی فارغ‌التحصیل فلسفه از دانشگاه یوسی ال‌ای آمریکاست و در سال‌های دور سردبیری نشریه پارس ریویوی لس‌آنجلس را برعهده داشته.
مهرجویی در سال ۱۳۴۸ فیلم «گاو» را ساخت که برای سینمای ایران، جوایز متعددی را از جشنواره‌های بین‌المللی به همراه داشت و فصل جدیدی را در سینمای ایران رقم زد. او بالغ بر ۲۴ فیلم سینمایی با عنوان کارگردان، ۲۲ فیلم سینمایی با عنوان نویسنده فیلم‌نامه و ۱۳ فیلم را در مسند تهیه‌کننده در کارنامه خود دارد. او همچنین به‌عنوان طراح و مدیر هنری، تدوینگر و سرمایه‌گذار نیز در سینما فعالیت داشته است.
سیدمهدی شجاعی:
سیدمهدی شجاعی متولد ۱۳۳۸ در تهران و فارغ‌التحصیل نمایش‌نامه‌نویسی و ادبیات دراماتیک است. وی سال‌ها مسئولیت صفحه‌های فرهنگی و هنری روزنامه جمهوری اسلامی و سردبیری ماهنامه صحیفه را برعهده داشت و هم‌زمان «انتشارات برگ» را مدیریت می‌کرد. قطعات ادبی، داستان‌ها و نمایش‌نامه‌های او در قالب چندین کتاب منتشر شده است.
فیلم‌نامه‌های بدوک (۱۳۷۰)، قله دنیا (۱۳۷۴)، پدر (۱۳۷۴) ، کمین (۱۳۷۵) و مسیر عشق (مسافر کربلا) (۱۳۸۷) در کارنامه سینمایی او به چشم می‌خورد.
او در بسیاری از هیئت‌های داوری در جشنواره‌های تئاتر کشور حضور داشته است و علاوه‌برآن عضویت در شورای سیاست‌گذاری تئاتر کشور، عضویت در هیئت‌مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عضویت در شورای سیاست‌گذاری حوزه هنری، عضویت در هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی، عضویت در شوراهای نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضویت در هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره، فیلم فجر و... از دیگر سوابق سیدمهدی شجاعی است. فیلم‌نامه ۲۶ قسمتی حضرت یوسف (ع) با عنوان «یعقوب‌ترین یوسف، یوسف‌ترین زلیخا» و سرپرستی دایره‌المعارف امام حسین (ع) از دیگر فعالیت‌های تحقیقی او به شمار می‌رود که اولین مجلدهای آن منتشر شده است. شجاعی بیش از ۲۵ تألیف و ۴۳ ترجمه منتشرشده برای کودکان و بیش از ۴۲ تألیف داستان و رمان در زمینه بزرگ‌سالان دارد.